«نسیم آنلاین» گزارش می‌دهد: باز هم نایاک، باز هم مذاکرات محرمانه

حضور دلال‌های ایرانی-آمریکایی این‌بار در منازعه ایران و آل‌سعود

کدخبر: 2092768

اعضای نایاک که سابقه دلالی در جریان توافقات ایران و غرب در خلال مذاکرات هسته‌ای را داشتند حالا دوباره و برای واسطه‌گری میان ایران و عربستان وارد میدان مذاکره شده‌اند.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »: بعد از فاجعه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و سپس فاجعه کشتار حجاج ایرانی در منا و در پی آن ماجرای سفارت عربستان، منازعه ایران با سعودی‌ها به اوج خود رسید و درگیری‌ها در محافل مختلف شدت یافت، حج سال گذشته از سوی ایران تحریم شد و روابط دیپلماتیک و غیردیپلماتیک بین طرفین به صفر میل کرد.

پس از گذشت قریب به یک سال از این وقایع، اخباری از سوی رسانه‌های منطقه‌ای در خصوص نامه نگاری‌ها و مذاکرات‌محرمانه میانه ایران و عرستان منتشر شد. رسانه‌های منطقه‌ای مدعی شده‌ بودند که یکی از مقام‌های ایرانی نامه‌ای به امیر کویت برای آغاز گفتگوها میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس فرستاده و امیر کویت هم آن را به اطلاع رهبران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس رسانده است.

بلافاصله پس از انتشار این خبر، خبرگزاری عربستان اعلام کرد که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور نامه‌ مهمی را از امیر کویت دریافت کرده است.

پس از آن در روزهای میانی فروردین ماه سال گذشته، « نسیم آنلاین » طی گزارشی با عنوان "مذاکرات محرمانه ایران و عربستان؛ پای مسائل "منطقه‌ای" در میان است؟ " با ارائه استدلال‌های مختلف از شکل‌گیری گفتگو‌های سطح دو میان طرفین خبر داده بود و گفته بود که احتمالا برجام‌های دو و سه در پیش خواهد بود.

از آن زمان تاکنون وقایعی با ترتیب زمانی که در ادامه می‌آید در خصوص روابط ایران و عربستان شکل گرفت.

1- روزنامه الرأی کویت ۱۱ماه پیش خبر داد که روحانی در پیامی مکتوب از خواست ایران برای حل اختلافات کشورهای عربی به وسیله گفتگوی آرام سخن گفته و #کویت مأمور شده است که پیام تهران را به ۵ کشور عربی حاشیه خلیج فارس ابلاغ کند. وزیر اطلاعات حامل این پیام رئیس‌جمهور بوده است.

2- وزیر امور خارجه بحرین دو ‌هفته بعد در موضعی رسمی ارسال این پیام را تایید کرد و گفت که یکی از مقام‌های ایرانی نامه‌ای به امیر کویت برای آغاز گفتگوها میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس فرستاده و امیر کویت هم آن را به اطلاع رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس رسانده است.

3 - تایید ارسال نامه حسن روحانی به پادشاه کویت با اصلاحیه‌ای که دفتر سخنگوی دولت بر اظهارات نوبخت در نشست خبری زد. ( اینجا را بخوانید)

4- چند روز بعد نشست فوری جان کری با وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در بحرین برگزار شد. ( اینجا را بخوانید)

5- سفرصباح خالد الحمد الصباح اعلام کرد برای تحویل دادن نامه امیر کویت به رئیس جمهور ایران ( اینجا را بخوانید)

6- سفر حسن روحانی به عمان و‌ کویت در اواخر بهمن ماه سال 95

7- تحویل نامه حسن روحانی خطاب به امیر کویت از سوی سفیر ایران در این کشور به وزیر خارجه کویت ( اینجا را بخوانید)

‏اما در جریان این وقایع که بسیاری آن را شکل‌گیری برجام منطقه‌ای ارزیابی کرده و حتی آن را بی‌ارتباط با انتخابات آتی ایران نمی‌دانند، حضور مجدد یک فرد "چند ملیتی" در حاشیه مذاکرات بسیار مهم و قابل توجه به نظر می‌رسد.

اواخر سال 94 رسانه‌های داخلی اظهار کردند که لابی نایاک در وزارت امور خارجه برای برقراری روابط ایران و عربستان تلاش می‌کند. آنها گفتند که نایاک با رهبری تریتا پارسی تلاش می‌کند نقش مهمی در برقراری رابطه میان ایران و عربستان ایفا کند. آنها تاکید کردند که مهمترین نقش نایاک استفاده از اعتبار خود میان دیپلماتهای نزدیک به وزارت امور خارجه برای برکناری حسین امیر عبداللهیان از مدیر کلی عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه است. (برای مطالعه اینجا را بخوانید)

حالا اما با جدی‌تر شدن مساله رابطه ایران و عربستان بازهم اظهارنظرهای تریتا پارسی وارد فضای مجازی و رسانه ها شده است.

تریتا پارسی اخیرا در حساب توئیتر خود از مجبور شدن عربستان برای ورود به مذاکره با تهران خبر داده و نوشته که با شکست در یمن و سوریه و همینطور حضور ترامپ درکاخ سفید مذاکرات ایران با عربستان برقرار خواهد شد.

کارشناسان حالا می‌گویند که این حضور مجدد تریتا پارسی نشان از اطلاع او از جزئیات مذاکرات ایران و کشورهای عربی علی الخصوص عربستان سعودی است و این پرسش را مطرح می‌کنند که "آیا زمان آشکار شدن بیش از یک سال گفت‌وگوی غیررسمی با⁧ عربستان ⁩فرارسیده است؟"

صاحب نظران این عرصه البته پیشتر نیز از حضور نایاک در مذاکرات هسته‌ای و برجام ابراز نگرانی کرده بودند و حالا نیز معتقدند که برجام منطقه‌ای با واسطه‌گری این دلال‌های چند ملیتی بسیار خطرناک‌تر خواهد شد. ‏⁧

ارسال نظر: