نگاهی به فرهنگ و هنر در آذر ۹۵؛

آذر؛ ماه درگذشت عالم و مداح به نام کشور/ "فروشنده" نامزد جایزه اسکار شد

کدخبر: 2092737

سال گذشته خبرهای تلخ و شیرین زیادی در عرصه فرهنگ و هنر در رسانه‌ها منتشر شد؛ آذر ماه ۹۵، شاهد درگذشت استاد سلیم موذن‌زاده و آیت‌الله واعظ‌‌‌ زاده خراسانی و همچنین علی باقرزاده، شاعر پیشکوست مشهدی بودیم.

گروه فرهنگ و هنر «فرهنگ نیوز»؛ سال گذشته خبرهای تلخ و شیرین زیادی در عرصه فرهنگ و هنر در رسانه ها منتشر شد؛ خبرهایی که در برخی از ماه های سال لبخند و شادی بر لبان مردم نشانده و برخی ماه های دیگر غم را به چهره های مردم آورد .

در ذیل نگاهی داریم به رویدادهای فرهنگ و هنر در آذر 95؛

استاد سلیم موذن‌زاده دعوت حق را لبیک گفت

سلیم موذن‌زاده از مداحان و ذاکران مشهور اهل‌بیت در عالم تشیع بود که در سن 80 سالگی و بر اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت تا شهر دارالارشاد اردبیل داغدار این مداح عالیقدر عالم تشیع باشد .

آیت‌الله واعظ‌‌‌ زاده خراسانی دار فانی را وداع گفت

آیت‌الله محمد واعظ‌ زاده خراسانی از اعضای شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب صبح امروز دار فانی را وداع گفت .

وی در سال 1304 شمسی در مشهد متولد شد و تحصیلات خود را در حوزه علمیه نجف اشرف به مدت سه سال و سپس در حوزه‌های مشهد و قم سپری نمود .

اساتید سطح ایشان آقا ضیاءالدین عراقی، آقا شیخ محمدحسین اصفهانی، آیت‌الله سید محسن حکیم، آقا موسی خوانساری، شیخ عباس قمی و آقا شیخ مرتضی طالقانی بودند و از شاگردان برجسته مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینی، حاج شیخ کاظم دامغانی، حاج میرزا احمد مدرس یزدی به شمار می‌آید .

وی درس خارج فقه و اصول را در محضر مرحوم حاج سید محمد حجت، مرحوم حاج میرزا احمد آقازاده کفایی (پسر آخوند خراسانی)، مرحوم آقا سید یونس اردبیلی، آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله گلپایگانی و امام خمینی(ره) گذراند و فلسفه و علوم عقلی را از شیخ سیف‌الله ایسی و شیخ مجتبی قزوینی و علامه طباطبایی آموخته است .

شروع تدریس ایشان در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد از سال 1339 در زمینه‌های فقه، تاریخ فقه، تاریخ حدیث، شرح حدیث، تفسیر قران، تاریخ تفسیر، کلام، فلسفه، بوده و به‌عنوان اولین دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی برگزیده شد؛ از دیگر فعالیت‌های ایشان می‌توان به عضو هیأت‌ مدیره و مدیر گروه علوم قرآن در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، اشاره نمود .

آیت‌الله واعظ زاده خراسانی در میزگردها و کنفرانس‌های تقریب مذاهب در قاهره، حلب، روسیه، اردن، ازبکستان، اوکراین، امارات متحده عربی، اندونزی، بحرین، بلژیک، ترکیه و... شرکت کرد و آثار متعددی در زمینه فقه و اصول در کارنامه خود دارد .

فهرست ۹ نامزد اسکار فیلم‌های خارجی اعلام شد

آکادمی اسکار فهرست 9 فیلمی را که در بخش فیلم‌های خارجی نامزد دریافت اسکار شدند را اعلام کرد . فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی به همراه فیلم‌هایی از کشورهای آلمان، استرالیا، کانادا، دانمارک، روسیه، سوئد، سوئیس و نروژ در این لیست قرار دارند .

» تونی ادرمن» به کارگردانی «مارن اِده» نماینده سینمای آلمان، «تانا» به کارگردانی «بنتلی دین» و «مارتین باتلر» از استرالیا، «این تنها پایان جهان است» ساخته «زاویه دولان» از کانادا، « سرزمین مین» ساخته «مارتین زاندولیت» به نمایندگی از سینمای دانمارک، « انتخاب پادشاه» ساخته «اریک پوپه» از نروژ، فیلم «بهشت» به کارگردانی « آندری کونچالوفسکی» از روسیه، «مردی به نام اُو» ساخته «هانس هولم» از سوئد و انیمیشن «زندگی من به عنوان یک کدو» ساخته «کلود باراس» از سینمای سوئیس، هشت فیلم دیگر این فهرست هستند .

نکته عجیب و حائز اهمیت، عدم وجود دو فیلم مهم در میان نامزدهای فیلم خارجی زبان است. دو فیلمی که ازقضا در داستانشان نقاط مشترکی هم با «فروشنده» دارند. «او » (Elle) ساخته پل ورهوفن کارگردان هلندی و «خولیتا» ساخته پدرو آلمودوار دو فیلمی هستند که در این لیست دیده نشده‌اند .

پنجم بهمن ماه، نامزدهای نهایی اسکار 2017 اعلام خواهد شد .

۴۰ درصد آثار موزه هنرهای اسلامی مالزی متعلق به هنرمندان ایرانی است

علی‌محمد سابقی، رایزن فرهنگی کشورمان در مالزی با سیدمحمد البخاری مدیر موزه هنرهای اسلامی مالزی دیدار کرد .

در این دیدار که با حضور تعدادی از کارشناسان موزه هنرهای اسلامی برگزار شد، البخاری فرهنگ و هنر ایران‌زمین را بسیار غنی دانست و گفت: هم‌اکنون بیش از ۴۰ درصد آثار موزه هنرهای اسلامی مالزی آثار فرهنگی تاریخی متعلق به هنرمندان ایرانی است .

وی در ادامه ضمن ابراز علاقمندی برای همکاری‌های متقابل بیشتر موزه هنرهای اسلامی مالزی با جمهوری اسلامی ایران و هنرمندان ایرانی، بیان کرد: موزه هنرهای اسلامی تمایل دارد تا با کمک رایزنی فرهنگی ایران در مالزی، نسبت به برگزاری کارگاه‌های آموزشی هنرهای اسلامی توسط هنرمندان ایرانی همکاری کند و این آمادگی را نیز دارد که از متخصصان مرمت و حفظ آثار موزه‌ای از جمله کارشناسان مرمت آثار کاغذی و نساجی ایران استفاده کنید تا بتوان زمینه انتقال تجربیات هنر غنی ایران و معرفی فرهنگ ایران در این موزه را فراهم کرد .

در این موزه که بیش از ۴۰ درصد آثار هنری و تاریخی موجود آن ایرانی هستند، شامل انواع آثار و هنرهای ایرانی متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی به ویژه قرآن‌های با خط یاقوت مستعصمی، احمد نیریزی و خوشنویسی هنرمندان متقدم و متأخر و هنرمندان معاصر ایرانی، آثار و اشیای عتیقه فراوان طلایی و نقره‌ای، سرامیک، اسناد و مدارک تاریخی، نشان‌ها و مدال‌های دربار ایران و ... در معرض تماشای عموم قرار گرفته است .

موزه هنرهای اسلامی مالزی که در سال 1998 و به همت خانواده البخاری افتتاح شده، بزرگ‌ترین موزه از نوع خود در جنوب شرق آسیا محسوب می‌شود و در کوالالامپور (پایتخت مالزی) واقع شده است. ساختمان موزه بالغ بر 30 ‌هزار متر مربع است و در فضایی سبز در کنار مجموعه‌ای از باغ‌ها و پارک‌ها و مسجد نگارای مالزی و در مرکز شهر کوالالامپور قرار دارد .

در این موزه به‌طور متوسط بیش از ۷ هزار آثار باستانی و تاریخی در رشته‌های مختلف از کشورهای مسلمان جهان گردآوری شده و گنجینه گرانبهایی را تشکیل می‌دهد و در نوع خود کم‌نظیر است. این آثار هنری و تاریخی شامل طیف وسیعی از انواع هنرها؛ از جواهرات، ادوات جنگی، ظروف، پارچه و البسه و سکه‌های مربوط به دوره‌های اسلامی گرفته تا آثار معماری و ماکت مساجد معروف مسلمانان در جهان و نسخ خطی قرآن است .

«علی باقرزاده» شاعر پیشکسوت مشهدی درگذشت

عمده شهرت مرحوم باقرزاده در قطعه‌سرایی بود. «بقا» از شاعران نامدار خراسان امروز به شمار می‌رفت و به حلقه دوستان شاعر وی بخش وسیعی از جریان شعر و ادبیات معاصر از جمله غلامحسین یوسفی، محمدرضا شفیعی کدکنی و محمود فرخ را نیز باید افزود .

رهبر معظم انقلاب نیز برای مراسم بزرگداشت وی در سال 1392 در مشهد، پیامی صادر فرموده بودند .

مراسم تشییع مرحوم باقرزاده فردا (شنبه 20 آذر) در مشهد انجام می‌شود .

این شاعر خراسانی پس از تشییع در حرم رضوی، صبح شنبه در مقبرةالشعرای توس به خاک سپرده می‌شود .

«ماجرای نیمروز» حسین مهدویان کلید خورد

دومین فیلم بلند سینمایی محمد حسین مهدویان با تکمیل شدن لیست بازیگران اوایل آذر ماه در حوالی تهران کلید خورد .

مهدویان سال گذشته با فیلم موفق «ایستاده در غبار » در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و توانست جوایز متعددی را از آن خود کند . این فیلم در اکران عمومی هم با استقبال بسیار خوبی روبرو شد .

« ماجرای نیمروز» با فیلم قبلی این کارگردان به جهت قصه گو بودن و فضا سازی بسیار متفاوت است و تمام فیلمبرداری آن در تهران و اطراف شهر انجام می شود .

در این فیلم جواد عزتی، احمد مهرانفر، مهرداد صدیقیان، لیندا کیانی، هادی حجازی فر، حسین مهری، مهدی زمین پرداز، امیر حسین هاشمی، احمد قزوینی، محیا دهقانی، سپیده مظاهری، اکبر مددی مهر با حضور مهدی پاکدل به ایفای نقش می پردازند .

همچنین مهدی زمین پرداز در «ماجرای نیمروز» جایگزین بابک حمیدیان شد. زمین پرداز پیش از این در مستند «آخرین روزهای زمستان» در نقش شهید باقری به ایفای نقش پرداخته بود .

در خلاصه داستان این فیلم آمده است:در محله های پر آشوب تهران، در پیچاپیچ خیایان ها و کوچه ها و در پستوی خانه ها سرگردان و حیران. آیا این جستجو را فرجامی هست؟

از عوامل تولید «ماجرای نیمروز» می توان به:فیلمنامه:محمد حسین مهدویان و ابراهیم امینی، مدیر فیلمبرداری:هادی بهروز، طراح گریم:محسن دارسنج، طراح صحنه و لباس:بهزاد جعفری، صدابردار:هادی ساعد محکم، مجری طرح:کامران حجازی، مدیر تولید:سعید شرفی کیا، جلوه های ویژه:محسن روزبهانی، برنامه ریز:وحید کاشی، دستیار اول کارگردان:عبدالرحیم صاحب الفصول، عکاس:سحاب زری باف، مشاور رسانه ای:بیتا موسوی و تهیه کننده:سید محمود رضوی اشاره کرد .

ارسال نظر: