اعمال نرخ واحد گازبها از امروز

عیدی دولت به مردم/ قیمت گاز از امروز افزایش یافت

کدخبر: 2092257

براساس تصمیم هیات دولت قیمت هر متر مکعب گاز از امروز اول فروردین ماه تا پایان آبان ماه ۱۵۰ تومان به ازای مصرف هر متر مکعب محاسبه خواهد شد.

به گزارش « نسیم آنلاین » براساس تصمیم دولت قیمت هر متر مکعب گاز از امروز اول فروردین ماه تا پایان آبان ماه با نرخ ثابت و متر مکعبی 150 تومان محاسبه می شود و دیگر از نظام مصرف پلکانی در تعیین گازبها برای این مدت خبری نیست.

مهرماه سال گذشته بود که شرکت ملی گاز ایران با درج این پیام در قبوض که « مشترک گرامی با توجه به مصوبه قانون بودجه سال 95، تعرفه فروش گازبهای خانگی از تاریخ 03/07/95 الی تاریخ 30/08/95 براساس نرخ مصوب 1500 ریال به ازای هر متر مکعب گاز محاسبه می گردد». عملا از تک نرخی شدن قیمت هر متر مکعب گاز در ماه های گرم سال خبر داد و پس از آن با پیگیری های خبرنگار فارس مشخص شد که ظاهرا با ابلاغیه هیئت دولت قیمت هر متر مکعب گاز در بخش خانگی و تجاری در مدت ابتدای فروردین ماه تا پایان آبان ماه که پیشتر براساس جدول و پلکان مصرف تعیین می شد از تاریخ 3 مهر ماه سال 95 با نرخ ثابت هر متر مکعب 150 تومان محاسبه می شود.

مدیرشرکت گاز استان تهران در همین رابطه به خبرنگار فارس گفت: همه بخشهای مصرف کننده گاز مانند صنایع، نیروگاه ها، پتروشیمی ها و غیره قیمت گاز بهایی که پرداخت می کردند ثابت بود اما با این ابلاغیه هیئت دولت بخش خانگی و تجاری نیز نرخ گاز بهایشان در مدت 8 ماه گرم سال نیز ثابت و در مدت 4 ماه سرد سال یعنی از بتدای آذرماه تا پایان اسفند ماه براساس پلکان تعیین خواهد شد و مشترکین باید گاز بهای خود را براساس فرمول پرداخت کنند.

واکنش نمایندگان مجلس نسبت به این تصمیم

همانطور که در ابتدای این گزارش نیز به آن اشاره شد در قبوض گاز اعلام شده است «براساس مصوبه قانون بودجه سال 95» این تغییرات صورت گرفته است اما پس از بررسی های خبرنگار فارس مشخص شد که هیئت وزیران درمصوبه خود در تاریخ 3/7/95 در تبصره ای ذکر کرده است، که قیمت گاز خانگی، تجاری و صنایع کوچک با میانگین سالانه نهصد و هفتاد و هفت(977) ریال به ازای هر مترمکعب و با توجه به قیمت ثابت هزار و پانصد(1500) ریال برای هشت ماه گرم سال است.

بنابراین پرواضح است که این تغییرات براساس مصوبه هیات وزیران بوده است اما در قبوض گاز از مصوبه مجلس در بحث قانون بودجه 95 یاد شده است.

براین اساس رئیس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی قویا این موضوع را رد کرده و اظهار کرده اند، مجلس مصوبه ای برای تغییر محاسبه تعرفه گاز از پلکانی به ثابت نداشته است و این تغییر محاسبه تعرفه باید به حالت گذشته که نرخ به صورت پلکانی تعیین می شده،بازگردد؛چراکه به عدالت نزدیکتر بوده و سبب مدیریت و اصلاح الگوی مصرف می شود.

درهمین راستا فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به وزیرنفت تاکیدکرده است که در سالیان اخیر تعرفه گاز خانگی و صنایع کوچک به صورت پلکانی محاسبه می شد که هم به عدالت نزدیکتر بوده و هم باعث تشویق مردم به صرفه جویی در مصرف گاز می شد؛ اما اخیراً به پیشنهاد وزارت نفت و براساس مصوبه مورخ 3/7/95 هیأت محترم وزیران این تعرفه برای 8 ماه گرم سال به صورت ثابت برای هر متر مکعب 1500 ریال محاسبه می شود.

حسنوند در این نامه اظهارداشته است این امر باعث افزایش شدید بهای گاز برای پله های اول و دوم مصرف و کاهش برای پله های چهارم به بالا شده است با توجه به اعتراضات گسترده مردمی مستدعی است دستور فرمایید نحوه تعرفه گذاری بهای گاز مصرفی به حالت سابق و به صورت پله کانی برای همه ماه های سال محاسبه گردد.

با این حال مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در اخرین نشست خبری خود در سال 95 که در ایام دهه فجر برگزار شد نسبت به اعتراضات صورت گرفته برای ک نرخی کردن قیمت گاز بها در ماه های گرم سال واکنش نشان داد و گفت این سرو صدا ها برای افزایش 2000 هزار تومانی قیمت گاز بی مورد است.

منبع: فارس

ارسال نظر: