هشدار سازمان مدیریت بحران به مسافران نوروزی

پیش‌بینی بارندگی و وزش شدید باد در مناطق کشور/ احتمال آبگرفتگی و سیلابی شدن مسیل‌ها در ۱۹ استان

کدخبر: 2092080

سازمان مدیریت بحران کشور درباره لغزندگی جاده‌های، کوهستانی، وزش باد شدید، آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و بالا آمدن رودخانه‌ها تا صبح سه شنبه آتی هشدار داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، در اطلاعیه شماره 86 هواشناسی آمده است:

امروز شنبه 28 اسفند بارش باران و برف در اطراف آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، یکشنبه 29 اسفند بارش باران و برف در کردستان، زنجان و برخی نقاط جنوب آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، بارش باران و گاهی با رعد و برق و وزش باد شدید همراه با آبگرفتگی معابر و سیلاب شدن مسیرها و رودخانه‌ها در ایلام، لرستان، کرمانشاه، شمال و شرق خوزستان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، غرب کرمان، غرب یزد و جنوب اصفهان رخ خواهد داد.

همچنین در استان‌های خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، وقوع تند باد شدید از ظهر بسیار محتمل است که می تواند منجر به شکست درختان و خسارت شود.

دوشنبه سی ام اسفند نیز بارش باران، گاهی با رعد و برق و وزش باید شدید همراه با آب گرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در شمال شرق خوزستان، جنوب لرستان، جنوب و شرق فارس، خراسان جنوبی، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، بارش باران و برق در آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، همدان، مرکزی، لرستان بارش باران گاهی رعد و برق و وزش باد و در ارتفاعات بارش برف در استان‌های البرز، قزوین، تهران، سمنان، خراسان رضوی و خراسان شمال.

انتظار می‌رود سرمایش هوا و بارش برف در جاده‌ها و گردنه‌های کوهستانی شمال غرب دامنه‌های البرز و دامنه‌های زاگرس مرکزی موجب لغزندگی شود و با توجه به پیش بینی شرایط جوی فوق به مسافران نوروزی توصیه می‌شود اقدامات لازم را به کار برند و از چادر زدن و توقف در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها خوداری کنند.

همچنین افزایش سرعت وزش باد در عراق و شمال عربستان سبب تشکیل توده گرد و خاک در آن مناطق شده است و پیش بینی می‌شود یکشنبه افزایش سرعت باد، غلظت گرد و خاک در شمال عربستان، غرب عراق و کویت افزایش یافته است و به تدریج به جنوب غرب ایران بخصوص به استان‌های خوزستان و جنوب ایلام منتقل شود و قبل از آغاز بارش به طور موقت ضمن وزش شدید باد موجب کاهش دید و کیفیت هوا می‌شود.

امین حسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی هم درباره آخرین وضعیت جوی سه روز آینده کشور گفت: امروز با عبور موجی از شمال‌غرب کشور شاهد هوای ابری، بارش باران، گاهی وزش باد نسبتاً شدید و در نواحی کوهستانی و مرتفع بارش برف خواهیم بود.

وی با بیان اینکه از امروز بعدازظهر تا اوایل صبح یکشنبه در بعضی ساعات در استان اردبیل و غرب سواحل دریای خزر وزش باد جنوبی شدید با افزایش نسبی دما رخ خواهد داد، تصریح کرد: روز یکشنبه با ورود سامانه بارشی فعال ابتدا مناطق غربی، جنوب‌غرب، جنوب کشور و بتدریج بخش‌های مرکزی کشور، دامنه های جنوبی البرز و شمال‌غرب کشور و در اواخر وقت مناطقی از شرق و جنوب شرق کشور تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و پیامد آن افزایش ابر، بارش باران و در پاره‌ای مناطق وزش باد شدید و در مناطق جنوبی رگبار و رعد و برق و در مناطق مستعد تگرگ و در ارتفاعات و مناطق کوهستانی بارش برف است.

این کارشناس سازمان هواشناسی گفت: روز دوشنبه اکثر مناطق بجز مناطق جنوبی و جنوب‌شرق کشور تحت تاثیر این سامانه قرار خواهند گرفت و سه شنبه بارش به شمال‌غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، شمال‌شرق، شرق و جنوب شرق کشور محدود خواهد شد و همچنین در این روز با شمالی شدن جریان باد در دریای خزر، بارش در سواحل شمالی کشور تشدید خواهد شد و انتظار می‌رود که آسمان ابری همراه با بارش باران و کاهش دما از سه شنبه شب تا پنج شنبه تداوم خواهد داشت که بارش در دامنه‌های البرز و نقاط کوهستانی به صورت برف خواهد بود.

احتمال آبگرفتگی و سیلابی شدن مسیل‌ها در 19 استان کشور

نقشینه یادآور شد: امروز بارش در نوار مرزی استان آذربایجان غربی و روز یکشنبه در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری، فارس، بوشهر، جنوب اصفهان و غرب کرمان خواهد بود و روز دوشنبه شدت بارش در شمال و شرق خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب و شرق فارس، کرمانشاه، خراسان جنوبی، نیمه غربی کرمان، خراسان شمالی و خراسان رضوی است از این‌رو در روزهای یکشنبه و دوشنبه آبگرفتگی معابر و سیلابی‌شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در مناطق مذکور پیش‌بینی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به سبب وزش باد شدید و همچنین تشکیل توده گرد و خاک بر روی شمال عربستان و جنوب عراق، در روز یکشنبه گرد و خاک در استان‌های جنوب‌غربی و جنوب (خوزستان، بوشهر و ایلام) رخ خواهد داد؛ همچنین به سبب وزش باد شدید از بعدازظهر یکشنبه و در روز دوشنبه گرد و خاک نیز برای پاره‌ای از مناطق جنوب شرق، شرق کشور و استان هرمزگان پیش بینی می‌شود.

ارسال نظر: