محمد دهقان در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

کسانی که همه نگاه‌شان به غرب است اهل اقتصاد مقاومتی نیستند

کدخبر: 2091938

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه اظهار داشت: وقتی می‌گوئیم اقتصاد مقاومتی یعنی یک روح مقاومت باید در اقتصاد دمیده شود‌ اما کسانی که اهل وادادگی باشند، همه نگاه آنها به غرب باشد و بخواهند خودشان را در جامعه غربی هضم کنند اصولا اهل مقاومت نیستند.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »، سال 1396 در حالی به نام سال "اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال" نامگذاری شد که سال پیش از آن هم نام "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" را بر پیشانی خود داشت. در شرایطی که تاکید بر اقتصاد مقاومتی در دو سال گذشته نشان از میزان اهمیت این موضوع در وضعیت اقتصادی کشور دارد به نظر اکنون زمان مناسبی است تا با نگاه به وضعیت اقتصادی مردم در سال گذشته، میزان اجرای این سیاست‌ها و نقاط مثبت و منفی آن را بررسی کنیم. سال 95 در شرایطی به پایان رسید که از طرفی دولت مدعی رسیدن کشور به رشد 11.6 درصدی است و از طرف دیگر بسیاری از کارشناسان اقتصادی وضعیت اقتصادی مردم را بدتر از سال‌های قبل توصیف می‌کنند. همه این مسائل ما را بر آن داشت تا در گفتگو با محمد دهقان نماینده مردم چناران، گلبهار و طرقبه و عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه وضعیت اقتصادی کشور را از وی جویا شویم. آنچه در ادامه می‌آید متن گفتگوی خبرنگار «نسیم آنلاین»، با این عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه است. این واقعیت که شکاف طبقاتی در جامعه گسترش پیدا کرده کاملا مشهود است « نسیم آنلاین »: وضعیت اقتصادی مردم در سال‌نو چگونه است؟

دهقان: یک تعدادی آنقدر دارند که نمی‌دانند این پول‌ها را چکار کنند و در سال جدید پول‌های خود را به سمت تجملات و زندگی اشرافی سوق می‌دهند، یک تعداد دیگر هم به ما مراجعه می‌کنند که واقعا برای ضروریات زندگی خود مانده‌اند.

این واقعیت که متاسفانه شکاف طبقاتی در جامعه ایجاد شده و گسترش پیدا کرده کاملا مشهود است. یک تعدادی از سیری و یک تعدادی از گرسنگی و نداشتن ضروریات زندگی رنج می‌برند. این اوضاع مخصوصا در چند ساله افزایش هم پیدا کرده است.

باز ماندن دروازه‌های کشور به روی کالاهای خارجی ضربه سنگینی به تولیدات داخلی وارد کرد « نسیم آنلاین »: مسئول این وضعیت کشور کیست؟

دهقان: در چند سال اخیر دولت محترم فکر می‌کرد با مذاکره با آمریکا می‌تواند مشکلات کشور را حل کند، لذا بخش مهمی از انرژی خود را صرف مذاکره با آمریکا در زمینه هسته‌ای و غیره کردند؛ در شرایطی که همه امور کشور به مذاکرات وابسته و موکول شد متاسفانه یک رکود بی‌سابقه در کشور حاکم شد و اقتصاد کشور در این چند ساله اخیر خوابید و قلب اقتصاد کشور ایستاد.

از طرف دیگر باز ماندن دروازه‌های کشور به روی کالاهای خارجی چه از طریق واردات و چه از طریق قاچاق ضربه سنگینی به تولیدات داخلی وارد کرد و ما الان در یک وضعیت حاد اقتصادی هستیم که تقریبا بخش مهمی از کارخانه‌‌ها و واحدهای تجاری و صنفی ما یعنی حتی مغازه‌هایی که مشغول فعالیت بوده‌اند تعطیل شده‌ و بخش مهمی از کارگران ایرانی بیکار شده‌اند.

فقط چند دهم درصد (0.6 الی 0.8) از رشد اقتصادی که ادعا می‌شود مربوط به درآمدهای غیرنفتی است « نسیم آنلاین »: در شرایطی که دولت از رسیدن ایران به رشد 11.6 درصد خبر می‌دهد چگونه ممکن است وضعیت اقتصادی کشور حاد باشد؟

دهقان: بیشترین میزان این رشد 11.6 درصدی که صحبت آن می‌شود به دلیل فروش نفت است؛ در سال 95 زمینه بیشتری برای فروش نفت داشتیم و این رشدی که اعلام می‌شود هم مربوط به همین فروش نفت است و فقط چند دهم درصد یعنی 0.6 الی 0.8 درصد از این رشد اقتصادی که ادعا می‌شود مربوط به تولیدات و درآمدهای غیرنفتی دولت است.

اما چه این رشد روی کاغذ وجود داشته باشد و چه وجود نداشته باشد و چه مربوط به فروش نفت باشد و چه مربوط به سایر مسائل، هیچ نشانه‌ای از آن در زندگی مردم پیدا نمی‌شود و متاسفانه بخش مهمی از مردم ما دچار مشکل معیشتی هستند.

در شرایطی که طی چند ساله اخیر دولت محترم اقدامی برای تامین معیشت مردم نداشته است این آخر کار اعلام کرده می‌خواهند سبد غذایی توزیع کنند که اگر چنین کاری انجام شود طبیعتا یک برداشت سیاسی از آن خواهد شد و ممکن است کرامت مردم در این برهه زمانی حفظ نشود.

کسانی که همه نگاه‌شان به غرب است اهل مقاومت و اقتصاد مقاومتی نیستند « نسیم آنلاین »: آقای رئیس‌جمهور مدعی هستند "اینکه سوال کنیم در اقتصاد مقاومتی موفق بودیم یا نه، اشتباه است" و آقای جهانگیری فعالیت دولت در خصوص اقتصاد مقاومتی را بسیار موفق می‌دانند؛ ارزیابی شما از شرایط اقتصاد مقاومتی در کشور چیست؟

دهقان: شخص آقای جهانگیری تلاش‌های را برای تحقق اقتصاد مقاومتی داشته‌اند و باید از تلاش‌های شخص وی تشکر کرد، آقای جهانگیری به اندازه توان خود تلاش کرد تا سیاست‌های اصولی کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی به عمل نزدیک شود اما واقعیت این است که سیستم دولت خود را با این نگاه اقتصاد مقاومتی سازگار نشان نداد.

وقتی ما می‌گوئیم اقتصاد مقاومتی یعنی یک روح مقاومت باید در اقتصاد دمیده شود‌ و کسانی می‌توانند روح مقاومت را در اقتصاد بدمند که خودشان اهل مقاومت و ایستادگی باشند، کسانی که اهل وادادگی باشند، همه نگاه آنها به غرب باشد و بخواهند خودشان را در جامعه غربی هضم کنند اصولا اهل مقاومت نیستند؛ بعضی از سیاستمداران ما در این چند ساله اخیر همه انرژی خود را صرف حل مشکل کشور در زمینه هسته‌ای کرده‌اند و متاسفانه هرچیزی که آمریکایی‌ها گفتند را پذیرفتند تا به خیال خود از این مسیر مشکلات کشور را حل کنند؛ این عده فکر می‌کردند می‌شود با آمریکایی‌ که پستی و رذلی از آن می‌بارد دست دوستی داد تا مشکلات حل شود اما آن چیزی که اتفاق افتاد نشان داد آمریکا پست‌تر و رذل‌تر از آن است که بتوان با آن دست دوستی داد و بنابراین این مشکلات حل نشد.

نه تنها روحیه مقاومت، ایستادن بر روی پای خود، خودکفایی و نگاه به درون نبود بلکه نگاه به بیرون بود و مانع اصلی اقتصاد مقاومتی هم همین وادادگی و مرعوب شدند در برابر بیگانگان و خودکم‌بینی است؛ همین خود کم‌‌بینی که در چند سال اخیر داشته‌ایم باعث شده با وجود همه تلاش‌هایی که توسط بخش‌های دیگر وجود داشته ولی اقتصاد مقاومتی به نتیجه مطلوب نرسید.

برخی مسئولین دولتی که می‌نویسند چرا با قاچاق مبارزه می‌شود دیگر نمی‌توانند ادعای اقتصاد مقاومتی داشته باشند

موضوع بعدی این است که اقتصاد مقاومتی نیاز به یک کار جدی دارد؛ با وجود اینکه بعضی از افراد در دولت کارها و تلاش‌های فردی انجام می‌دهند ولی اینها زمانی به نتیجه می‌رسد که اولا یک نگاه جامعی وجود داشته باشد و ثانیا این نگاه جامع در دولت حاکم شود. وقتی که برخی از مسئولین ارشد دولت اعلام می‌کنند که نباید با قاچاق مبارزه شود و کتبا این مساله را می‌نویسند و اعلام می‌کنند که چرا با قاچاق مبارزه می‌شود و همچنین از طرف دیگر عملا راه فروش کالاهای قاچاق را در داخل بنگاه‌های صنفی کشور هموار می‌کنند دیگر این افراد نمی‌توانند ادعای اقتصاد مقاومتی داشته باشند.

قاچاق به معنای ضربه زدن به تولید و کارگر ایرانی است و وقتی می‌گویند راه قاچاق باز باشد دیگر اسم بردن از اقتصاد مقاومتی بی‌معناست؛ در این شرایط ما موانع جدی فکری در برابر خواسته‌های به حق مردم و رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی داریم. کارشناسان معتقدند که تنها راه پیشرفت اقتصادی ما داشتن نگاه به درون به همراه استفاده از ظرفیت‌های بیرونی است و مقام معظم رهبری فرموده‌اند که مشکلات کشور دیگر با چشم دوخت به لوزان و نیویورک حل نمی‌شود، باید مشکل کشور را از داخل حل کرد، باید اقتصاد مقاوم شود و باید از نیروهای فرهیخته و دانشمندان جوانی که در داخل کشور هستند و ابتکارات و خلاقیت‌های بزرگی از خود نشان داده‌اند استفاده کرد اگر سرمایه لازم در اختیار این افراد گذاشته شود راه‌های میان‌بر را طی می‌کنند و کشور را به پیشرفت بالایی می‌رسانند اما واقعیت این است که این مسائل تا به حال مغفول مانده‌اند و الان هم کارهای ظاهری دارد انجام می‌شود.

در شرایطی که در کشور ما انتخابات یک موضوع واقعی است، هر اقدامی هم که در این 2-3 ماه باقیمانده تا انتخابات انجام شود انتخاباتی محسوب می‌شود و نمی‌توان کارکرد واقعی برای آن قائل شد.

هنوز با مسببین پرونده سیاه 11 هزارمیلیاردی برخورد قاطع نشده است « نسیم آنلاین »: عنوان کردید که برخی در دولت مدعی بودند باید با غرب رابطه داشته باشیم تا مشکلات اقتصادی کشور حل شود اما به جز این موضوع برخی دیگر مدعی بودند برای جلوگیری از برخی از فسادهای اقتصادی که در جریان دور زدن تحریم‌ها پیش آمده هم باید تحریم‌ها را برداریم تا دیگر زمینه‌ اینگونه از مفاسد نباشد؛ اکنون بعد از توافق هسته‌ای آیا زمینه این نوع از فسادها برداشته شده است؟

دهقان: واقعیت این است که مفاسد اقتصادی در هر زمان و در هر شرایطی ممکن است اتفاق بیفتد و این به تحریم و غیرتحریم ارتباطی ندارد مثلا الان ما شاید بزرگترین پروند مفاسد اقتصادی تاریخ کشور با پرونده وام‌های نجومی 11 هزار میلیارد تومانی هستیم که به تعدادی از افراد ویژه‌‌خوار داده شده و از جیب فرهنگیان برداشته شده است. این بزرگترین پرونده مفاسد مالی است که تعداد زیادی از افراد هم الان بخاطر آن زندانی هستند و طبیعتا دیگر کسی نمی‌تواند آن را پنهان کند چون برملا و افشاء شده است.

افرادی هزار میلیارد، هزار میلیارد تومان وام گرفته‌اند و با برداشتن از جیب فرهنگیان برای منافع خودشان استفاده کرده‌اند؛ این مسائل الان وجود دارد و ربطی هم به تحریم‌ها ندارد البته ما در زمینه افرادی مانند بابک زنجانی که از تحریم سوءاستفاده کردند در زمان خودش اقدام و پیگیری کردیم تا پرونده وی به نتیجه برسد و تلاش‌های خود را برای دفاع از اموال مردم و حقوق بیت‌المال در آن زمان انجام دادیم اما برخی از عناصر سیاسی دوست دارند فقط بر روی یک پرونده تاکید کنند.

برای ما همانطور که پرونده بابک زنجانی پرونده سنگینی بود که باید با مسببین آن برخورد شود، باید با مسببین پرونده 3000 میلیارد تومانی هم که پرونده سیاسی بود برخورد ‌شود و البته با تعدادی از آنها هم برخورد شده است، همینطور پرونده 11 هزارمیلیارد تومانی هم پرونده سیاهی است که باید با آن برخورد می‌شد ولی هنوز با آن برخورد قاطع انجام نشده است، پرونده دیگر پرونده فساد بانکی است که در آن برخی از مدیران بانکی دستگیر شده‌اند و اتهاماتی هم متوجه یکی از مقامات ارشد نزدیک به رئیس جمهور است که باید با آنها هم برخورد شود که هنوز نشده است.

بعضی از عناصر سیاسی می‌خواهند مردم را از ده‌ها پرونده‌ فساد دیگری که در سال‌های اخیر شکل گرفته غافل کنند

ما معتقدیم نباید با فساد برخورد تبعیض‌آمیز داشته باشیم، همانطور که در دولت قبل پیگیر برخورد با پرونده فساد بیمه و آقای محمدرضا رحیمی بودیم اکنون هم معتقدیم باید با پرونده فرزند هاشمی رفسنجانی که متهم به گرفتن رشوه میلیون دلاری بود، پرونده 11 هزار میلیارد تومانی، پرونده بابک زنجانی و غیره برخورد شود اما بعضی از عناصر سیاسی دنبال این هستند که فقط بر یک پرونده مانند پرونده بابک زنجانی تاکید کنند و مردم، جامعه نخبگان و آگاهان کشور را از ده‌ها پرونده‌ فساد دیگری که متاسفانه در این سالهای اخیر شکل گرفته و برخی از آنها هم پرونده فساد نفتی است غافل کنند به همین دلیل باید مراقبت کنیم که در موضوع مبارزه با فساد نگاه سیاسی حاکم نشود.

بحث ما بابک زنجانی و افرادی مثل وی نیست، بابک زنجانی یک فرد بود ولی کسانی که کار بابک زنجانی را انجام می‌دهند و مرتکب فاسد می‌شوند اسمشان چه بابک زنجانی و چه اسم‌های دیگری به زودی اعلام خواهند شد؛ باید با همه این پرونده‌ها چه پرونده 11 هزار میلیاردی باشد یا پرونده‌های نفتی یا پرونده‌های مفاسد بانکی برخورد شود، البته متاسفانه بعضی‌ها در برابر برخورد با فساد مقاومت می‌کنند و الا اگر این مقاومت‌ها صورت نگیرد و قوه قضائیه با موضوع قاطعانه برخورد کند پرونده خیلی‌ها الان باید در دادگستری رسیدگی می‌شد تا به اتهاماتی که در خصوص مفاسد مالی دارند پاسخ دهند.

ارسال نظر: