شائبه مهندسی شاخص بورس قوت گرفت

دستکاری انتخاباتی شاخص بازار سرمایه با مدیریت سازمان بورس/ جابه‌‌جایی مشکوک ۳ میلیارد سهم به ارزش ۳۸۸ میلیارد تومان!

کدخبر: 2091737

طی دادوستدهای روزگذشته بیش از ۳ میلیارد سهم تغییر مالکیت پیدا کرد که ارزشی معادل ۳۸۸میلیارد تومان داشت.

به گزارش « نسیم آنلاین » دیروز شاخص کل بازار سهام زیر سایه معاملات کدبه‌کد، 306واحد رشد کرد. با آغاز شمارش معکوس پایان سال مالی شرکت‌ها، این روزها معاملات حقوقی شدت بیشتری یافته است. از این رو طی دادوستدهای روزگذشته بیش از 3 میلیارد سهم تغییر مالکیت پیدا کرد که ارزشی معادل 388میلیارد تومان داشت. این رخداد، در پی معاملات بلوکی شرکت‌های پتروشیمی جم، پالایش بندرعباس، سایپا دیزل، سایپا، بانک ملت، گروه دارویی برکت، آذراب، سرمایه‌گذاری البرز، گروه مپنا، ایران ترانسفو، سخت آژن، سرمایه‌گذاری سایپا و کابل البرز بود.

این دادوستدهای بلوکی و ترافیک جابه‌جایی کدبه‌کد سهام، در حالی در دو، سه روز پایانی سال انجام می‌شود که می‌توانست زودتر از این صورت گیرد، لذا این شبهه به وجود آمده است که سازمان بورس تصمیم گرفته سال 96 را پر بار آغاز کرده تا بهره‌برداری‌های خود را از آن ببرد و به همین منظور در روزهای پایانی در حال شارژ کردن نماگرهای بورس است.

سال 95 را نه می‌توان سالی خیلی بد و نه سالی خیلی خوب برآورد کرد چراکه بازار سهام، رشد دامنه‌داری را در این سال ثبت نکرده است. در چنین بازاری هم، تک سهم‌هایی بودند که سرمایه‌گذاران روی آنها امید بسته‌اند. در همین راستا آرمین منتظری، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در شرایط فعلی برای بازار افت بیشتری متصور نیستم، مگر اینکه قیمت‌های جهانی افت معنادار پیدا کند. از طرفی بودجه‌هایی که داده شده، محافظه‌کارانه است و تعدیل‌های مثبت 3ماهه و 6ماهه P/E بازار را منطقی می‌کند و سود مجامع نیز بهتر از پارسال است. منتظری با بیان اینکه دستیابی به رشد بالاتر در بازار سرمایه، نیازمند گذشت زمان است تا سهم‌ها یک مقدار در قیمت فعلی معامله شوند یا پول جدیدی وارد بازار شود، افزود: حقیقت این است که اگر سال 95 را نگاه کنیم از لحاظ شاخص بازار باید منفی باشیم؛ با این همه، سهم‌هایی را داشتیم که به دلایل بنیادی سود خیلی خوبی داده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در سهم‌های مرتبط با قیمت‌های جهانی شاهد سودهای خوبی بوده‌ایم، گفت: در سهم‌هایی که بعضا در این ماه‌های آخر از نوسان دلار اثر پذیرفته‌اند، حتی سودهای 200درصدی کاملا بنیادی هم داشته‌ایم در حالی که در شاخص اتفاق خاصی هم رخ نداده و گاه شاخص حتی در ضرر بوده است. وضعیت بازار در مقطع یک‌ساله مرا به یاد بازارهای قبل از سال 90 می‌اندازد؛ یعنی آن زمان هم شما سهم‌هایی را می‌توانستید در بازار پیدا کنید که در یک‌سال با دلایل بنیادی، سود خیلی خوبی می‌دادند.

منتظری با اشاره به اتفاقات پیش رو در سال آینده و تاثیر احتمالی آن بر بازار سرمایه گفت: انتظار داریم سال 96 هم تا حدودی از جنس سال 95 باشد اما بزرگ‌ترین تفاوتی که سال آینده با سال جاری دارد، برگزاری انتخابات است که در انتهای اردیبهشت ماه برگزار می‌شود به همین خاطر بازار در چند ماه اول سال ممکن است، رفتار عادی خود را نداشته باشد. اما بعد از انتخابات فکر می‌کنم، بشود انتظارات بهتری از بازار داشت؛ به خصوص اگر دولت فعلی تداوم فعالیت پیدا کند، انتظار داریم که از اواسط تابستان تا انتهای سال، بازار رفتار طبیعی و بهتری داشته باشد.

ارسال نظر: