انتقاد رئیس سابق شورای رقابت از آمار رشد اقتصاادی اعلام شده توسط بانک مرکزی

پژویان: رشد اقتصادی ۱۱.۶ درصدی اشتباه تایپی است/ با این آمار باید شغل مازاد هم داشته باشیم!

کدخبر: 2091596

یک اقتصاددان گفت: رشد اقتصادی ۱۵ درصد به این معناست که نه‌تنها بیکاری وجود ندارد بلکه جامعه با مازاد شغل هم مواجه است.

به گزارش « نسیم آنلاین » دکتر جمشید پژویان، اقتصاددان هم درباره رشد اقتصادی گفت: وقتی هنوز رکود اقتصادی در جامعه مشاهده می‌شود چگونه رشد اقتصادی به رقم 15.7 درصد رسیده است. به نظر می‌رسد اشتباه تایپی در آمار ارقام اعلام شده وجود دارد.

وی افزود: رشد اقتصادی 15 درصد به این معناست که نه‌تنها بیکاری وجود ندارد بلکه جامعه با مازاد شغل هم مواجه است.

این اقتصاددان تصریح کرد: زمانی که رشد اقتصادی 6 درصدی حاصل از نفت اعلام شد جای تعجب نداشت اما به این معنا نبود که وضعیت کشور بهبود یافته است اما ارقامی که اکنون در بانک مرکزی تدوین و اعلام می‌شود نشان‌دهنده اشتباه در نحوه محاسبه آن است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: رقم اعلام‌شده رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی با شرایط کشور همخوانی ندارد، ضمن این‌که این رقم قابل جذب در بازارهای جهانی نیست.

پژویان با تاکید بر این‌که رشد اقتصادی نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است، گفت: اکنون سرمایه‌گذاری زیادی در کشور اتفاق نیفتاده و هنوز در رکود قرار داریم.

وی با بیان این‌که نرخ اعلام‌شده در 60 سال گذشته بالاترین رقم است، افزود: وقتی جزئیات آمار در دسترس قرار ندارد باید از علائمی که در اقتصاد وجود دارد اظهار نظر کرد و شرایط فعلی، چنین رشد اقتصادی را نشان نمی‌دهد. شرایط کشور بیشتر به رقم یک درصد رشد اقتصادی نزدیک است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این‌که هر سال در بهمن ماه به دلیل خرید عید رشد اقتصادی افزایش می‌یابد تصریح کرد: چندی پیش اعلام شد که چندین کانتینر منسوجات به صورت قاچاق وارد کشور شده و قطعا خریدو فروش این محصولات تاثیری در رشد اقتصادی نخواهد داشت. در این ماه ممکن است خوشبینانه یک درصد رشد اقتصادی به دست بیاید اما این مورد را هم شاهد نیستیم.

ارسال نظر: