واکنش یک اقتصاددان به آمار غیرمنتظره رشد اقتصادی ۱۱.۶ درصدی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

چرا دولت رشد اقتصادی منفی پارسال را امسال اعلام کرد!/ رشد ۱۱.۶ درصدی افتخار ندارد، نفت فروختیم!

کدخبر: 2091498

این رشد کاملا نفتی است و در اثر خام فروشی صد درصدی اتفاق افتاده است. رشد ۱۱.۶ درصدی به هیچ وجه افتخار ندارد، ما این رشد را مدیون فروش نفت هستیم.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »- یک اقتصاددان در واکنش به رشد اقتصادی 11.6 درصدی اقتصاد ایران در 9 ماهه امسال به « نسیم آنلاین » گفت: این رشد کاملا نفتی است و در اثر خام فروشی صد درصدی اتفاق افتاده است.

دکتر عبدالمجید شیخی افزود: رشد 11.6 درصدی به هیچ وجه افتخار ندارد، ما این رشد را مدیون فروش نفت هستیم، نفت فروختیم، و رشد اقتصادی را افزایش دادیم. وی البته درباره رشد اقتصادی بدون نفت نیز گفت: رشد اقتصادی 1.9 درصدی بدون نفت نیز مرهون چند صنعت بزرگ مانند خودروسازی است. اوضاع کشور در برخی از صنایع مانند خودروسازی بهتر شده است. در اغلب صنایع وضعیت وخیم است و هر روز اقتصاد ایران با ورشکستگی صنایع مواجه می‌شود. لذا این رشد ناشی از تولید نیست. این اقتصاددان در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا دولت یازدهم رشد اقتصادی سال 94 را با تاخیر یکساله امروز در نشست خبری اعلام کرده و جالب اینکه عدد مذکور نیز 1.6- درصد بوده است گفت: کاملا واضح است دولت یازدهم از قبل میدانسته که رشد اقتصادی سال 94 منفی است و عدد قابل ملاحظه ای نیست. لذا خجالت می‌کشیده تا عدد واقعی را اعلام کند. بنابراین نقشه کشیدند تا در یک فرصت خوب و مناسب عدد را رونمایی کنند. امروز هم وقت آن بود که در کنار رشد مثبت 11.6 درصدی نفتی، عدد منفی 1.6 درصدی را اعلام کنند تا بتوانند ضرب عدد پارسال را بگیرند. کاملا مشخص است که عدد را نمی‌خواستند اعلام کنند.

ارسال نظر: