کولاکوویچ: دیدارهای دوستانه با مونته‌نگرو، اسلوونی و لهستان خواهیم داشت

تغییر نسل در تیم ملی حتمی است/ از محمودی خواستم تا در خصوص خداحافظی‌اش از تیم ملی تجدید نظر کند

کدخبر: 2091474

سرمربی تیم ملی والیبال ایران گفت: تلاش نکردم محمودی به تیم ملی بازگردد بلکه از او خواستم دوباره فکر کند و درباره تصمیمش تجدید نظر کند و قطعا با او در این باره تفاهم خواهم داشت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نشست خبری ایگور کولاکوویچ سرمربی تیم ملی والیبال ایران از ساعت ۱۰ در هتل آکادمی فوتبال آغاز شد. کولاکوویچ در آغاز نشست به خبرنگاران گفت: امیدوارم به عنوان شرکای ورزشی همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشیم. قبل از هرچیز ابراز خوشبختی می کنم که سرمربی تیم ملی والیبال ایران هستم که یکی از قدرت های حهانی است و من سوابق خودم در سطح بالایی ادامه می دهم. در یک ماه گذشته تعداد زیادی از مسابقه های داخلی ایران را تحت نظر گرفتم و جلسات متعددی هم درباره فعالیت های آتی تیم ملی برگزار کردیم. به همین واسطه تلاش می کنم هرچه سریع تر با شیوه متفاوت زندگی و کار تطابق پیدا کنم. در مدت زمانی که در ایران بودم یک سری تصمیم های کاری را اتخاذ کرده ایم و در ۸ آوریل اردوی تیم ملی برای برگزاری لیگ جهانی آغاز می شود. در هفته نخست اردو گروهی از بازیکنانی که قرار است تست شوند دعوت می شوند. قرار است در ۱۵ آوریل نفراتی که در لیگ جهانی قرار است حضور داشته باشند به اردو فراخوانده می شوند. درباره بازی‌های دوستانه هم توافق نهایی کردیم. در هفته اول ماه می اول با مونته نگرو در این کشور بازی می کنم و ۱۴ و ۱۵ می با نایب قهرمان اروپا اسلوونی بازی می کنیم. در ۲۰ همین ماه نیز با تیم ملی لهستان دیدار دوستانه خواهیم داشت. انتظار من این است که ۲۱ هم یک مسابقه دیگر با لهستان برگزار کنیم و بعد از آن دور نخست اردوی تدارکاتی ما به پایان می رسد. بعد از لهستان برای هفته اول لیگ جهانی فورا به تهران می آییم.

او ادامه داد: بعد از پایان لیگ جهانی برای جام ملت های آُسیا و جام جهانی خودمان را آماده می کنیم. بعد از المپیک می خواهیم چرخه و دوره جدیدی از کار را برای ۲۰۲۰ توکیو آغاز کنیم. در لیست من در ادوار اردوها بازیکنان متعدد و جوانی دعوت می شوند که امیدوارم برای توکیو در تیم ملی باشند. از بازیکنان با تجربه هم قطعا استفاده می کنیم تا با کمک آن ها جوان تر ها بتوانند توانایی خودشان را نشان بدهند. شاید در اولین لیست ما بازیکنان سن بالای ما با وجود کیفیت بالا حضور نداشته باشند اما ما به خاطر هدفمان می‌خواهیم از بازیکنان دیگر هم استفاده کنیم. در حال حاضر من به نتایج کسب شده و بازیکنان سن بالا احترام قائل هستم اما شاید در رقابت‌هایی که در ۲۰۲۰ خواهیم داشت آن ها در اوج نباشند که به ما کمک کنند. این موارد را به خاطر تجربه بالا می‌گویم و دو چرخه کامل المپیکی را در تیم ملی صربستان داشتم که دوبار تغییر نسل انجام دادم. ایران سرشار از استعدادهای متعددی هستند که همه دوست دارند در تیم ملی حضور داشته باشند اما ما با یک سری از محدودیت‌ها مواجه هستیم و همه نمی‌توانند در وهله نخست در این لیست باشند.

او درباره تعاملش با رسانه ها گفت: من همیشه باخبرنگاران و اصحاب رسانه روابط حسنه داشتم و این انتظار را داشتم که سوال ها در چارچوب خوب جلو رود. اگر این اتفاق رخ بدهد حتما تعامل مثبتی با رسانه ها خواهم داشت. احترام زیادی برای حرفه خبرنگاران قائل هستم و دوست دارم که خبرنگاران هم این کار را انجام بدهند.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران در پاسخ به این سوال که آیا شایسته سالاری و جوان گرایی را در تیم ملی ایران انجام می‌دهد یاخیر گفت: در افق جوان گرایی که ما مدنظر داریم قطعا از آن ها دعوت می کنیم اما محور اصلی کار شایستگان هستند و همه دعوت می شوند و مشخص نیست به هرکسی چه مقدار بازی می رسد. راه ما همان هدفی است که تعیین کرده ایم و از بازیکنان و جوان های شایسته و باثبات استفاده خواهیم کرد. این به منزله سرپرست خانواده ای است که باید به فکر همه باشد و برای کسانی هم که تازه می آیند باید برنامه داشت.

او درباره اهمیت لیگ برتر والیبال برای او و هم چنین سطح لیگ ایران در مقایسه با دیگر لیگ های اروپایی اظهار کرد: تمام ملی پوشان ما از لیگ ایران می آیند و باید به آن اهمیت داد و با همین هدف هم در این یک ماه برخی از بازی ها را از نزدیک دیدم و فیلم برخی از بازی‌ها را هم دیدم. نه فقط به این واسطه که الان سرمربی ایران هستم اما این را دیده ام که خبرنگاران و رسانه های اروپایی لیگ ایران را زیرنظر دارند و آن را جزو لیگ ها مهم جهان دسته بندی می کنند. سخت است برای من که وجه تمایزی بین لیگ ایران و لیگ های دیگر قائل شوم. شاید باشگاه‌های ایران خیلی ثروتمند نباشند ولی همسان و شانه به شانه هم هستند و باعث شده رقابتی با یکدیگر داشته باشند.

کولاکوویچ درباره مصدومیت قدیمی برخی از بازیکنان ایران و بررسی شرایط آن‌ها گفت: این فقط به تیم ملی ایران محدود نمی شود و تیم های زیادی در دنیا با این مشکل مواجه هستند. رقابت های متعدد این اجازه را به بازیکنان نمی دهد که به صورت کامل مصدومیت هایشان را درمان کنند. با ملی پوشان صحبت کردند و آن‌ها گفته‌اند که هیچ استراحتی نداشتند و روزهای سختی را پشت سرگذاشته اند. می دانیم که ارگانیسم بشر به مانند بشر نیست که ۲۴ ساعته کار کند و احتیاج به استراحت دارد تا خودش را احیا کند. من همیشه به بازیکنان خودم توصیه کردم و زمانی هم برای استراحت آن ها درنظر گرفته ام که این کار را برای ایرانی ها هم انجام می دهم. بعد از لیگ برتر بازیکنان ۳ تا ۴ هفته استراحت نیمه فعال دارند و ما بین ۷ تا ۸ هفته زمان تا آغاز لیگ جهانی خواهیم داشت که فکر می کنم این استراحت کافی باشد. زمانی که ما بخواهیم کارمان شروع کنیم تلاش می کنیم درباره ملی پوشانی که فشار زیادی روی آن ها بوده با احتیاط کار کنیم. پزشک تیم ملی گزارش خوبی را از بازیکنان به من داده که فکر نمی کنم هیچ یک از آن ها غیرقابل حل باشد.

او درباره خداحافظی شهرام محمودی و مهدی مهدوی از تیم ملی والیبال ایران گفت: مهدی مهدوی که رسما خداحافظی کرده است اما من با محمودی صحبت کردم و متوجه شدم او درگیر مشکلات جسمانی و روحی و روانی متعددی است. تلاش نکردم که او به تیم ملی بازگردد بلکه از او خواستم دوباره فکر کند ودرباره تصمیمش تجدید نظر کند و قطعا با او در این باره تفاهم خواهم داشت.

او درباره مشکلات ایران در برخی از پست ها به مانند قطر پاسور گفت: ما باید منتظر تصمیم محمودی باشیم و ارزیابی که درباره مصدومیتت غفور است استراحت حدود ۳ هفته ای است و براساس ارزیابی تیم ملی او بعد از این مدت می تواند دوباره کارش را از سربگیرد. در آینده بهتر می توانیم دراین باره تصمیم بگیریم و من ترجیح می دهد که فعلا صبر کنیم و با عجله تصمیم نگیریم.

کولاکوویچ درباره اینکه آیا جوان گرایی برای او مهم تر است یا کسب نتیجه اظهار کرد: خیلی مهم است که هم سطح نتایج را براساس آن چیزی که قبلا بوده پیش ببریم اما در خلال کار می خواهیم محوریت کار را حفظ می کنیم اما در کنار آن جوان گرایی هم خواهیم داشت. شاید با این جوان گرایی نتایج کمی ضعیف شود اما در ادامه به صورت قبل می شود. محدودیت سن به برخی اجازه نخواهد داد که بازیکنانی در ادامه در کنار ما باشند و در پست هایی که احتیاج داشته باشیم حتما جوان گرایی می کنیم.

سرمربی تیم ملی والیبال درباره اینکه کدام بازیکن لیگ ایران را می تواند به عنوان یک پدیده معرفی کند، گفت: من فقط مسابقه های لیگ را مدنظر نگرفتم و حتی تمرینات تیم های زیر ۱۹ سال و ۲۳سال را هم زیر نظر داشتم. براین اساس بود که گفتم ایران پتانسیل زیادی دارد اما نمی خواهم از فرد خاصی نام ببرم و به نظرم درست نیست که از کسی اسم ببرم و فکر می کنم برای سن وسال جوان آن ها در ادامه مخاطره ساز باشد.

کولاکوویج درباره مدیریت تیم ملی و اجرای نظم و موارد اخلاقی خود اظهار کرد: حضور در تیم ملی در تمام جهان و به خصوص ایران یک افتخار بزرگ است و از این لحاظ انتظار براین است که ملی پوشان سفیران فرهنگ کشور خودشان هم باشند و از این لحاظ شاید یک سری رفتارها باشد که کسی حق نداشته باشد انجام بدهد. شاید جوانی رفتاری انجام بدهد که در آینده قابل اصلاح باشد. من هم مثل هر مربی خواستار برقراری نظم و انضباط داخل و خارج از زمین هستم و هرکسی نتواند رعایت کند قطعا حذف خواهد شد چون این تیم ملی خصوصی سازی شده آن ها نیست و تیم ملت ایران است.

سرمربی جدید تیم ملی والیبال درخصوص صحبتش در اولین سفر به ایران درباره هدفش برای قهرمانی ایران در جام جهانی گفت: فکر می کنم اظهار نظر من خوب ترجمه نشده است. من گفتم هر مسابقه ای را می خوام برنده باشم واگر هر مسابقه ای را برنده شویم قهرمان جهان می شویم. این انگیزه ورزشی من است ولی باید این را مدنظر قرار بدهیم که تیم های ملی دیگر هم هستند که همین هدف را دارند و هیچ کسی هم نمی تواند ادعا کند که قهرمان جهان خواهد بود چرا که به این عناوین تنها با کار می توان به آن رسید و من نمی توانم قول کاذب بدهم. در کشورما می گویند قول دادن موجب خوشحال کاذب می شود و من فقط می توانم بگویم که تمام تلاش انجام می دهیم که در هرمسابقه ای برنده باشیم و در هیچ مسابقه ای از پیش باخته نیستیم و هر تلاشی که انجام بدهیم به همان اندازه نتیجه می گیریم.

کولاکوویچ درباره انتخاب دستیار و کادرفنی خود گفت: دستیار اول من قطعا پیمان اکبری خواهد بود. ۲ نفر دیگر اعضای کادر فنی من قرار است به تیم ملحق شوند. دنیلی میشیچ (مربی بدنساز تیم ملی صربستان) و دراگان کوبیس (سرمربی پیشین ستاره سرخ بلگراد و دستیار اول تیم ملی صربستان) که قبلاً با من کار کردند در کادرفنی تیم ملی حضور دارند. من بسیار احترام قائل هستم به مربیان ایرانی و خودم درخواست کردم که دستیار اول من ایرانی باشد. به دلایل متعددی این تصمیم را گرفتم که اول به خاطر دانش فنی، دوم به خاطر ارتباط خوب با دیگر مربیان ایرانی بود.

او درباره نارضایتی مردم از نتایج تیم ملی ایران در المپیک اظهار کرد: تیم ملی والیبال ایران با حضور در المپیک یک موفقیت بزرگ کسب کرد و همیشه انتظارهای مردم غیرواقع بینانه است واین فقط مختص ایرانی ها نیست. تیم های دیگر جهان هم هستند که به دنبال کسب نتیجه هستند و در میان آن ها ایران هم وجود دارد که ما همیشه برای موفقیت و مدال می جنگم و من گفتم که نمی توانم قول بدهم و تنها می گویم که طوری مبارزه می کنیم که برنده بیرون بیاییم و هیچ کسی در این راه نمی تواند امید را از ما بگیرد.

کولاکوویچ در پاسخ به این سوال که چرا اعتقادی به تیم ملی ب ندارد، اظهار کرد: برای اینکه در رقابت های جهانی می خواهیم ۲۰ نام را در لیست قرار بدهیم که چند نفر خط می‌خورند و در اردویی که از ۱۵ آوریل آغاز می شود ۱۶ بازیکن خواهیم داشت. بازیکنانی که در آن اردو حضور نداشته باشند در تیم ملی هستند اما با تیم ملی زیر ۲۳ سال تمرین می کنند که تعداد آن ها زیاد هم نیست. عدم ضروریت برای تیم ملی ب این است که ما رقابت خاصی نداریم که بخواهیم تیم ملی ب داشته باشیم و معنایی ندارد بازیکن را از فعالیت های روزمره جدا کنیم و فقط در تیم ملی باشند و نقش تیم ملی ب را تیم ملی زیر ۲۳ سال ایفا می کند.

او درپاسخ به این سوال که از چه کسی به عنوان جانشین مهدی مهدوی به عنوان پاسور دوم تیم ملی استفاده خواهد کرد، گفت: جواد کریمی قطعا یکی از بازیکنان مستعد است که چند رده است ولی اجازه بدهید که منتظر لیست بمانیم و بعدا صحبت کنیم. باید درباره برخی از اسامی با پیمان اکبری مشورت کنم. در رده ۲۳ سال چندین بازیکن با استعداد وجود دارد که نمی توانیم دعوتشان کنیم و حزو آتیه ایران محسوب می شوند اما باید منتظر باشیم.

سرمربی تیم ملی والیبال درباره زمان اتمام لیگ برتر والیبال ایران و برنامه ریزی برای تیم ملی براساس تقویم این بازی ها گفت: همان طور که قبلا گفتم با توجه به این تقویم پرفشار وفشرده نیاز به استراحت است. باشگاه ها هم ترجیح می دهند که اینگونه و با این تقویم کار کنند. در سایر رشته های ورزشی می دانم که در ماه دسامبر از مسابقه ها خارج می شوند و به مسابقه های دیگر می روند ودوران استراحتشان تابستان است. اما فدراسیون جهانی والیبال اینگونه نیست و در تابستان بازیکنان در تیم های ملی و در زمستان در باشگاه ها فعالیت می کنند. به نظرم تقویم ایران خوب است چون ما در این صورت یک دوره استراحت و یک دوره برای فعالیت های ملی داریم اما بازیکنان والیبال بدون دوره استراحت دچار فشار زیادی می شوند و به همین جهت شاهد مصدومیت های سنگین هستیم.

او درباره اینکه به چه دلیل سیچلو فعالیتش را در تیم ملی والیبال بزرگسالان ادامه نداد، گفت: من برای سیچلو بسیار احترام قائل هستم ولی او در چارچوب شرایط مذاکراتی من و فدراسیون حضور نداشت. قطعا آمده ام که با نفراتی کار کنم که قبلا با آن ها بودم و آشنایی کافی داریم.

کولاکوویچ درباره اینکه آیا با بازیکن سالاری مقابله می کند یاخیر گفت: من برای شخصیت همه بازیکنان احترام قائل هستم و تا جایی که ملی پوشان موازین تیم ملی را رعایت کنند از احترام من برخوردار هستند. در هر تیمی امکان دارد مواردی رخ بدهد که باید در همان تیم حل شود و نیم توانیم ایجاد یک گروه را در تیم تعریف کنیم. تا زمانی که هر ملی پوشی خودش را برای اهداف تیم ملی وقف کند من به او احترام می گذارم. باند بازی و بازیکن سالاری اظهار نظر نمی‌کنم.

او درباره احتمال حضور همسرش به عنوان مربی تیم ملی هندبال بانوان گفت: من با همسرم به دعوت فدراسیون هندبال به محل تمرین تیم ملی بانوان رفتم اما تا این لحظه چنین مسئله ای مدنظر است و دعوتی هم به عمل نیامده است.

کولاکوویچ در پایان گفت: از سوال‌ها همه ممنونم چرا که به من کمک می کند چه چیزی مدنظر شما است. دوباره تکرار می کنم که خبرنگاران را به عنوان شرکای ورزشی تصور می کنم و دوست دارم همان طور که من به حرفه شما احترام می گذارم شما هم این کار را نجام بدهید. به زودی تاریخ جدیدی در تقویم شما رقم می‌خورد و تلاش می‌کنم برای اولین بار فارسی صحبت کنم.

او در پایان عید نوروز را به زبان فارسی تبریک گفت.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: