گزارش «نسیم آنلاین»، از عملیات آزادسازی ۱۳۰ روستا در استان حلب؛

غافلگیری داعش در شرق حلب/ ۷۰ درصد از منابع آب شرب حلب آزاد شد

کدخبر: 2091463

آزادسازی شهر الخفسه و فرودگاه الجراح به همراه پاکسازی ۱۳۰ روستا از اهداف استراتژیک عملیات ارتش سوریه در شرق حلب بود که با الحاق خط تماس نیروهای ارتش و رزمندگان مقاومت به رود فرات و شمال دریاچه اسد همه آنها محقق شد.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »:: در میان اخبار زیادی که طی چند روز گذشته در خصوص جنگ سوریه منتشر شده، پیشروی ارتش این کشور به سوی شرق حلب و الحاق خط تماس نیروهای ارتش و رزمندگان مقاومت با رود فرات و شمال دریاچه اسد از اهمیت بالایی برخوردار است. خبر آزادسازی شهر الخفسه و پاکسازی مناطق متعددی در شرق حلب کماکان در صدر اخبار سوریه قرار دارد. موضوعی که به اعتقاد اغلب کارشناسان شرایط میدان‌های نبرد با گروه تروریستی داعش را وارد فصل جدیدی از تحولات کرده و می‌تواند زمینه‌ساز آزادسازی مناطق اشغالی بیشتری در سوریه باشد.

بعد از آزادسازی حلب اولین هدفی که در دستور کار ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت قرار گرفت موضوع آزادسازی مناطق شمال شرق و شرق حلب بود. مسئله‌ای که در راستای تعریض کمربند امنیتی شرق حلب از اهمیت بالایی برخوردار بود و می‌توانست در کنار افزایش ضریب امنیتی شهر حلب دو هدف مهم مقابله با اشغالگری ترک‌ها و آزادسازی مناطق اشغالی تحت سیطره داعش را نیز محقق کند.

برهمین اساس ارتش سوریه و نیروهای مقاومت عملیاتی را از منطقه شیخ نجار در سه محور شمالی، شرقی و جنوبی با اهداف الحاق به نیروهای کرد دمکراتیک و رسیدن به رود فرات و آزادسازی دیر حافر آغاز کردند. گروه تروریستی داعش که نوع عملیات و چگونگی پیشروی‌های ارتش و مقاومت را رصد می‌کرد در تحلیل‌های عملیاتی خود این گونه می‌پنداشت که ارتش سوریه و نیروهای مقاومت پیشروی در محور جنوبی و محورهای منتهی به دیر حافر را با توان و قدرت بیشتری دنبال خواهند کرد، موضوعی که تنها خطای استراتژیک تروریست‌های تکفیری برای مقابله با پیشروی ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت بود.

گروه تروریستی داعش در دیرحافر به انتظار مقابله با ارتش سوریه و نیروهای مقاومت خط پدافندی جدی ایجاد کرده و با همان تاکتیکی که ترک‌ها را در الباب با بحران مواجه ساخت به انتظار ارتش سوریه و مقاومت نشست. این درحالی بود که برخلاف تصور این گروه تروریستی ارتش سوریه و مقاومت نه تنها پیشروی به سوی جنوب و دیرحافر را ادامه نداد بلکه با یک تاکتیک چرخشی حرکت به سوی شرق و رود فرات را تقویت کرد تا در نهایت به جای مقابله مستقیم با داعش آنها را در دیر حافر در شرایط محاصره قرار دهد.

از آنجایی که هدف در جنگ کشتن نیست و پیروزی مهمترین هدف در نبردهای میدانی به شمار می‌آید، ارتش سوریه و مقاومت به جای مقابله مستقیم، محاصره داعش را بر اساس تجربه و کارنامه عملیاتی این گروه در دستور کار قرار داد. سازمان رزم داعش همواره ثابت کرده است که محاصره را تحمل نمی‌کند و برخلاف القاعده یا سایر گروه‌های تروریستی سوریه هیچ تمایلی به ادامه جنگ در شرایط محاصره ندارد. بر همین اساس وقتی داعش از سه طرف در محاصره قرار می‌گیرد تخلیه منطقه را به جای درگیری و جنگ تمام عیار برمی‌گزیند.

در شرایطی که ارتش سوریه و نیروهای مقاومت به سمت شرق حرکت کرده و به رود فرات رسیده‌اند، موقعیت میدانی نیروهای عمل کننده در شمال دریاچه اسد در وضعیت مطلوبی قرار داد. این تاکتیک ارتش سوریه و نیروهای مقاومت به سمت شرق باعث شد تا نیروهای عمل کننده بتوانند جاده رقه-الطبقه-دیرحافر را قطع کرده و از این طریق 130 روستای واقع در شرق حلب تا دریاچه اسد را از اشغال چند ساله تروریست‌های بین‌المللی خارج کنند.

در این بین با آزادسازی منطقه مهم الخفسه و تاسیسات آب شیرین که به عنوان هدف عملیاتی از اهمیت بالایی برخوردار بود دو هدف مهم محقق شد.

الف) اولین محصول آزادسازی منطقه الخفسه تامین آب شرب حلب بود. 70 درصد آب شرب مورد نیاز ساکنان حلب از منابع منطقه الخفسه تامین می‌شود و آزادسازی این منطقه بار دیگر استفاده از این منابع برای ساکنان حلب را امکان‌پذیر کرد؛ اکنون این منطقه با وجود اهمیت بالایی که برای تروریست‌ها برخوردار بود بعد از چند سال اشغال، آزاد شده است.

ب) با استقرار نیروهای عمل کننده ارتش و مقاومت در منطقه الخفسه، فرودگاه "الجراح" در جنوب این منطقه نیز به عنوان هدف عملیاتی انتخاب و در نهایت با اجرای عملیاتی منظم آزاد شد. با استقرار نیروها در فرودگاه الجراح شرایط میدانی به سمتی پیش رفت که گروه تروریستی داعش چاره‌ای جز تخلیه منطقه دیرحافر ندارد. تثبیت مواضع آزادشده در الجراح از سوی نیروهای ارتش و رزمندگان مقاومت باعث شده داعش از سه طرف در محاصره قرار گیرد و در این شرایط بر اساس نمودار موجود از عملکرد این گروه تروریستی در وضعیت محاصره، تخلیه دیرحافر از سوی داعشی‌ها قابل پیش‌بینی است.

در آخر باید متذکر شد که عملیات ارتش در شرق حلب علاوه بر آزادسازی 130 روستا و انسداد راه اشغالگران ترک ضربات مهلکی را بر گروه تروریستی داعش وارد آورد و در کنار آزادسازی مناطق مهم و استراتژیکی در این مختصات جغرافیایی توانسته سایه تهدیدی به نام داعش را از استان حلب دور کند. موضوعی که باعث می‌شود شرایط حلب از وضعیت کنونی خارج و بستری برای اقدامات سازنده در این شهر مهیا شود.

در شرایطی که یکی از دلایل مهم عدم مرتفع شدن بسیاری از مشکلات در حلب وجود سایه تهدیدی به نام داعش در کنار این استان است. با عملیات ارتش و مقاومت نه تنها کمربند امنیتی حلب تعریض شده بعد از چند سال نبرد بی‌امان تهدید داعش از بسیاری از مناطق این استان هم دور شده است.

ارسال نظر: