تنش‌ها بین ترکیه و هلند بالا گرفت

اردوغان: سازمان‌های بین‌المللی هلند را تحریم کنند/ چاوش اوغلو: هلند پایتخت فاشیسم است

کدخبر: 2091392

رئیس جمهور ترکیه از سازمان‌های بین‌المللی خواست تا تحریم‌هایی را علیه هلند اعمال کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: در حالی که تنش دیپلماتیک بین ترکیه و هلند به خاطر مخالفت با برگزاری راهپیمایی های سیاسی در حمایت از همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه تشدید شده، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز یکشنبه از سازمان های بین المللی خواست تا تحریم هایی را علیه هلند وضع کنند.

مقام های هلند پیش از این اجازه سفر مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به شهر روتردام و شرکت در یک کمپین سیاسی ترک تبارها را نداده اند. از سوی دیگر مقام های هلندی وزیر امور خانواده ترکیه را که از طریق زمینی قصد سفر به هلند و شرکت در کمپین های سیاسی مهاجران و اتباع ترکیه را داشت، به سوی مرزهای آلمان هدایت کردند.

این نخستین بار نیست که سخنرانی یا برنامه تبلیغاتی همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه، در یکی از کشورهای اروپایی لغو می‌شود و پیش از این نیز اجرای برخی از برنامه‌ها در آلمان، اتریش یا سوئیس متوقف شده بود.

مولود چاوش اوغلو هم که پس از لغو سفرش به هلند به فرانسه سفر کرده است، در سخنانی ضمن انتقاد شدید از سیاستمداران این کشور، هلند را پایتخت فاشیسم ارزیابی کرده است.

وزیر خارجه ترکیه در جمع اتباع این کشور در شهر متز فرانسه سخنرانی کرده است. اردوغان نیز پیش از این هلند را به رفتارهای فاشیستی متهم کرده است.

ژان مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه در سخنانی تاکید کرد: هیچ دلیلی برای ممانعت از برگزاری این تجمع وجود ندارد چرا که این تجمع هیچ دخالتی در زندگی سیاسی فرانسه نداشته است.

وی ازترکیه خواست تا از تشدید اوضاع با تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا خودداری کرده و از خود خویشتنداری نشان دهد.

تغییرات اخیر در قانون اساسی ترکیه که از جمله به افزایش اختیارات رئیس‌جمهوری می‌انجامد، با انتقادهایی در اروپا روبرو شده‌ است.

ارسال نظر: