چمران در نشست خبری مطرح کرد:

هیچیک از ادعاهای مطروحه درباره واگذاری املاک شهرداری به اعضای شورای شهر صحت نداشت

کدخبر: 2091195

رئیس شورای شهر تهران گفت: طبق نظر دادستانی، هیچ یک از اعضای شورای شهر تهران از املاک واگذار شده از سوی شهرداری تهران استفاده نکرده‌اند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مهدی چمران در نشست خبری پایان سال ۹۵ ضمن تشکر و قدردانی از خبرنگاران و اهالی رسانه جهت انتشار و پیگیری اخبار شورای شهر تهران اظهار کرد: امسال نیز همانند سنوات گذشته شاهد همکاری خوبی بین اهالی رسانه و شورا بوده‌ایم و انتظار می‌رود در سال‌های آتی نیز این روند ادامه پیدا کند.

رییس شورای شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت پرونده املاک شهرداری پایتخت گفت: این جو خبری غلط در نامه یکی از اعضا به رسانه ها ایجاد شد که موج شدیدی در شهر ایجاد کرد و ما هنوز نیز از سوی مردم مورد سوال قرار می گیریم. در حال حاضر دادستانی در حال پیگیری است و نظر دادستانی اعلام خواهد شد. ضمن انکه باید بگویم که هیچ کدام از موارد عنوان شده نیز صحت نداشته است.

چمران با بیان مطلب فوق ادامه داد: در این پرونده نام ۴۰ نفر در این لیست اعلام شده بود که اصلا وجود نداشتند و موارد دیگر نیز صحت نداشت. امیدواریم هر چه سریع تر نتیجه از سوی دادستانی منتشر شود تا اگر در جایی باید جلوگیری قانونی انجام شود اعلام شود.

وی درباره آخرین وضعیت نمایشگاه شهر آفتاب نیز گفت: برای نخستین بار نمایشگاه کتاب در این مجموعه برگزار شد که با استقبال بسیار خوب مردم نیز همراه و قرار شد با همکاری سازمان نمایشگاه ها سایر نمایشگاه ها نیز در این محل برگزار شوند. نامه ای از وزیر فرهنگ و ارشاد نیز در همین رابطه دریافت کردیم و کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز در حال پیگیری اجرای نمایشگاه های آتی در این مجموعه است.

چمران موضوع مهم دیگری که در شورای چهارم خبرساز شد را وقوع حادثه پلاسکو دانست و گفت: ابعاد این حادثه بر هیچ فردی پوشیده نیست و علاوه بر بعد ملی این حادثه ابعاد بین المللی نیز پیدا کرد. از همین رو امیدواریم دیگر شاهد بروز چنین حوادثی نباشیم.

وی با ابراز امیدواری به اینکه شورای چهارم فارغ از مسائل سیاسی بتواند به کار خود ادامه دهد، تصریح کرد: شوراها می توانند تحولات خوبی در شهرها ایجاد کنند تا با کمترین امکانات مالی و تنش های سیاسی اهداف مهم شهرها پیش گرفته شود. امید داریم که این بینش در همه مسئولان ایجاد شود که شوراها منجر به آبادانی شهرها شوند و از آنان حمایت کنند.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص طرح تفصیلی شهر تهران و ساخت و سازهای پایتخت نیز گفت: این طرح در سال ۹۲ به اجرا درآمد و عموم ساختمان هایی که بعد از آن ساخته شده اند، پروانه هایشان در سال های قبل صادر شده است. در سال ۹۴ و ۹۵ نیز سهم صدور پروانه ها نصف شده است. بنابراین با توجه به اینکه خود نیز از منتقدین شدید ساختمان هایی هستم که بی ضابطه ساخته می شوند، باید بگویم برخی تلاش دارند تقصیرها را گردن رئیس شورا بیاندازند و خودشان فقط تذکرهای آنچنانی در صحن علنی بدهند.

وی ادامه داد: حدود ۲۰۰ ساختمان که در دهه ۷۰ ساخته شده اند پروانه ندارند و هنوز نیز برایشان پروانه گرفته نشده است. همین ساختمان ها هستند که ایمنی را کاهش می دهند.

چمران در خصوص تذکرات برخی از اعضای شورای شهر که از ادبیات خاصی پیروی می کند نیز گفت: باید بگویم که در قانون شوراها ما تذکرات شفافی نداریم. در ابتدای دوره چهارم این روند باب شد. ما تذکرات را مکتوب می کنیم و برای شهرداری ارسال می کنیم. گاهی به علت کثرت کار نیز تذکرات را حذف کرده ایم‌. اما آنچه مهم است این است که در قانون شوراها تذکرات شفاهی جایی ندارد.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص پیگیری میزان خدماتی که به خانواده شهدای آتش نشان و کسبه حادثه پلاسکو ارائه شده است نیز عنوان کرد: در نظر داشتم تا از کمیته های این حادثه در شورای شهر، گزارش ها را تا پایان سال بگیرم اما دیدم هنوز زود است و عجله ای می شود. در هفته جاری یک گزارش ارائه خواهد شد. اما باید بگویم که هنوز کمیته های دولت و راه و شهرسازی نیز با وجود تمام حاشیه سازی ها، نتایج را اعلام نکرده اند. در خصوص خانواده ها نیز ما بودجه ای تعیین کرده ایم که هنوز پرداخت نشده و دلیل آن نیز روند طولانی انحصار وراثت بوده است.

چمران با اشاره به اینکه امروز قرار است خانواده شهدای آتش نشان به شورای شهر دعوت و گرد هم جمع شوند، افزود: ما دنبال وضعیت شان هستیم. در خصوص کسبه نیز یک بانک قول هایی داده بود که هنوز عملی نشده و ما پیگیر کار هستیم. به ویژه اینکه خانواده های بسیاری در آستانه شب عید دچار خسارت هنگفت شدند.

وی در خصوص تخصیص ۳درصد عوارض حاصل از صدور پروانه ها به شهرداری ها نیز گفت: باید بگویم روند تخصیص این بودجه در برنامه ششم توسعه دولت گنجانده شد تا به صورت مستقیم این بودجه به شهرداری تخصیص یابد و راهی خزانه نشود.

رئیس شورای شهر تهران درباره آخرین وضعیت تحقق مدیریت یکپارچه شهر تهران نیز گفت: بر خلاف ادعاهای ریاست جمهوری که گفته شده است تحقق مدیریت یکپارچه شهری خلاف قانون اساسی است، باید بگویم خیر این گفته صحت ندارد. دولت ها از سال ۷۸ که این بحث شروع شد و سازمان برنامه ریزی ۲۳ مورد را در اختیارات شهرداری ها قرار داد تا به امروز در زمینه تحقق این مهم کوتاهی داشته اند. در برنامه چهارم از مجلس حکم گرفتیم و شورای نگهبان نیز تائید کرد که درخصوص مدیریت یکپارچه شهری طرح را ارائه کنیم. پس نیاز نیست که بار دیگر این اقدام به مجلس برود.

چمران با ابراز امیدواری به اینکه لایحه مدیریت یکپارچه شهری در دولت بعدی تحقق یابد، خاطر نشان کرد: دولت باید این مهم را درک کند که شوراها پیشانی پیشبرد اهداف در شهرها هستند. از همین رو در نظر دارم در این رابطه با رئیس مجلس رایزنی های لازم را انجام دهیم.

چمران با پرداختن به اعتراض برخی اعضا به روند ارسال لایحه بودجه یا پرسش و پاسخ ها به شهرداری در شورای چهارم اظهارکرد: وقتی بودجه به شورا می آید برای همه اعضا می فرستیم، اما در مجلس خلاف این موضوع است و تنها برای کمیسیون ها ارسال می شود. باید تاکید کنم که شوراها نمونه کوچک شده مجلس هستند. وقتی سوالی فرستاده می شود من برای شهرداری می فرستم و پاسخ را دریافت می کنم و در صورت لازم به سازمان بازرسی می فرستم و دادگاه برگزار می شود. اینکه جلوتر از پیگیری ها به اعضا پاسخ ها اعلام شود صحیح نیست.

وی ادامه داد: این‌که گفته می شود جواب ها اعلام نمی شود، درست نیست. به طور مثال در خصوص حساب سازمان زیباسازی باید بگویم نمی شود که اطلاعات رقابتی شرکت ها در اختیار اعضا قرار بگیرد و این روند خلاف قانون است. اما مهر بهره برداری بر برخی پاسخ ها می زنیم تا کمیسیون ها بتوانند از پاسخ ها و روند پیگیری ها بهره برداری کنند.

رییس شورای شهر تهران در خصوص نام گذاری ایستگاه متروی تقاطع جلال آل احمد و شهید چمران به نام دانشگاه تربیت مدرس و اعتراض دانشگاه تهرانی ها نیز گفت: رییس دانشگاه تهران با من در این زمینه صحبت کرد. درست است که زمین این مترو برای دانشگاه تهران است، اما در کنار دانشگاه تربیت مدرس واقع شده است و هر فردی وقتی به آنجا برسد پیش خودش می گوید این زمین که کنار تربیت مدرس است چرا نامش دانشگاه تهران است. استدلال های نام گذاری مترو را برایشان ارسال کردیم.

چمران سپس به موضوع ساختمان های ناایمن شهر تهران پرداخت و بیان کرد: ما چندین نمونه ساختمان فرسوده داریم، اما درباره بافت فرسوده پایتخت باید بگویم بیش از ۲هزار متر مربع از تهران در بافت فرسوده واقع شده است که اگر وسعت ساختمان های فرسوده را بخواهیم در نظر بگیریم بیش از ۱۸ هزار مترمربع می شود. اما نکته مهم آن است که بیشتر ساختمان های فرسوده کاربری تجاری اداری دارند و ما برای شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال کردیم تا خودشان تعیین تکلیف کنند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه درست نیست که برخی در آخر سال به تهران بیایند و دستفروشی کنند که البته علتش فقط بیکاری و نبود اشتغال است، تاکید کرد: اعمال قانون بسیار سخت است. مسایل عاطفی و انسانی سبب می شود که برخوردها با دستفروشان انجام نشود. بهترین برخورد این است که اشتغال ایجاد شود و راه حل دیگر این است که دستفروشان به صورت هفتگی اسکان یابند. همچون شنبه بازارها به شرط آنکه برای سایر مردم مشکلی ایجاد نشود.

چمران در خصوص ایراداتی که برخی اعضا به روند نام گذاری ها در شورای چهارم گرفته اند نیز گفت: نام گذاری کار بسیار سختی است و مدت ها طول می کشد تا مردم با آن کنار بیایند. تلفظ برخی معابر برای مردم سخت است. این نام گذاری ها مشکل ایجاد می کنند، اما باید تاکید کنم که کمیسیون نام گذاری کارش را با دقت انجام می دهد و با مشارکت انجام می شود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از شهرداری در مجلس دهم و اعتراض برخی اعضای شورا به این روند تصریح کرد: مجلسی ها پیگیر این پرونده هستند ممکن است یک نفر ناراحت شود و دو نفر راحت شوند. این شیوه پارلمانی است که برخی خوشحال و برخی ناراحت می شوند.

ارسال نظر: