به مناسبت چهلمین روز شهادت آتش‌نشانان؛

پلاسکو؛ زنگ خطری که هیچگاه نباید فراموش شود + اظهارنظر هنرمندان

کدخبر: 2091106

امروز چهلمین روز شهدای آتش نشان است؛ شهدایی که ۳۰ دی ماه برای نجات افراد حاضر در ساختمان پلاسکو، دل به آتش زدند که به ناگاه ساختمان فرو ریخت و پیکرهای پاک‌شان بعد از ۱۱ روز جستجوی نفس‌گیر در بهشت زهرا آرام گرفت.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »؛ 30 دی ماه که غیور مردان آتش نشان برای نجات افراد حاضر در ساختمان پلاسکو، دل به آتش زدند که به ناگاه ساختمان فرو ریخت و پیکرهای پاک شان بعد از 11 روز جستجوی نفس گیر در بهشت زهرا آرام گرفت؛ شهدایی که هر کدام به اندازه هزاران جلد کتاب و فیلم مردانگی، ایثار و شجاعت را به نشان مان دادند و به ما فهماندن هنوز هم انسان های آسمانی هستند که حاضرند برای نجات جان مردم دل به آتش زنند و آتش به جان دل ها و امروز بعد از گذشت چهل روز از شهادت شان هنوز ذره ای از داغ این غم بزرگ کم نشده است، داغی که قطعا تا ابد در یاد و خاطره همه مردم ایران زنده خواهد ماند.

به مناسبت چهلمین روز شهادت 16 آتش نشان حادثه پلاسکو با هنرمندان به گفتگو نشستیم که به شرح زیر است:

امیریل ارجمند گفت: پلاسکو یک زنگ خطر بود برای اینکه اینگونه حوادث را فراموش نکنیم و بیش از گذشته حواسمان را جمع کنیم و باید ببینیم که آیا بعد از اتفاق تلخ پلاسکو شهادت آتش نشانان، حواسمان جمع می شود یا خیر و در حقیقت نباید دنبال مقصر گشت بلکه باید دنبال التیام زخم ها بود.

مصطفی سلطانی، کارگردان فیلم «چراغ های ناتمام» با بیان اینکه نباید حادثه پلاسکو را به زودی فراموش کنیم، اظهار داشت: اگر می خواهیم برای اصلاح قدمی را برداریم، باید آن را تا پایان مسیر دنبال کنیم. به عبارت دیگر سردی خاک و دفن شهدای آتش نشان نباید باعث فراموشی این حادثه شود.

مجید صالحی تصریح کرد: پلاسکو، یکی از حوادثی بود که واقعا برای همه دردناک بود و 10 روزی که ماموران در حال آواربرداری و پیدا کردن پیکر شهدا از زیر آوار پلاسکو بودند واقعا روزهای سختی برای همه بود و هیچ کس حس خندیدن و شوخی نداشت؛ چرا که واقعا این مسئله که افرادی در این حادثه به شهادت رسیدند که برای نجات جان افرادی رفته بودند که هیچ آشنایی با آنها نداشتند، فراموش نشدنی است.

علیرضا داوودنژاد، کارگردان فیلم «فراری» بیان داشت: حادثه پلاسکو واقعا ضایعه دردناکی بود و به جز اظهارتاسف برای این حادثه و شهدای آن نمی توان حرف دیگری زد،از ساختمان پلاسکو خاطرات زیادی داریم و می توان گفت که زندگی در این ساختمان در جریان بود و ریزش آن واقعا یک هشدار محسوب می شود که خودمان، سینمایی مان و جامعه مان شبیه به پلاسکو نشود.

محسن کیایی، بازیگر «خط ویژه» با بیان اینکه پلاسکو تنها بحث یک مکان و یا یک شخص و ارگان خاص نیست، بلکه در آن اتفاق مسائل به صورت زنجیره وار به هم متصل هستند، اظهار داشت: در حقیقت از کاسبان آن ساختمان گرفته تا مسئول و صاحب آن ساختمان و... باید همه آنها در کنار هم قرار بگیرند تا اصل ماجرا مشخص شود؛ چرا که قطعا همه آنها کم کاری کرده اند و حادثه پلاسکو همانند مسائل فرهنگی است؛ چرا که در مسائل فرهنگی نیز تنها یک بخش مربوط به دولت و حاکمیت است و بخش دیگر افراد جامعه هستند که باید فرهنگ را رعایت کنند و در خصوص پلاسکو هم که مسئله بسیار دلخراشی بود، باید مورد رسیدگی قرار گیرد و خانواده داغدار این حادثه فراموش نشوند.

وی افزود: فقط پلاسکو نیست؛ چرا که ما ساختمان های قدیمی زیادی در سطح شهر داریم که باید به وضعیت آنها رسیدگی شود که دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم؛ از سوی دیگر باید افراد متخصص در جایگاه ها و منسب ها بنشیند، به طور مثال شورای شهر را که نگاه کنیم می بینیم که چقدر افراد متخصص در آن فعال هستند و نباید از شهرت و جایگاه اجتماعی برای رسیدن به چنین فضایی استفاده شود و اگر افراد متخصص در این حوزه ها فعال بودند، قطعا اتفاقات، تا این اندازه دلخراش نبودند.

امیرعلی دانایی، بازیگر گفت: حادثه پلاسکو را باید دوباره به مردم و خانواده شهدای اتش نشان تسلیت گفت.

امین تارخ، بازیگر با بیان اینکه هیچ کس حادثه پلاسکو را فراموش نمی کند، خاطر نشان کرد: ولی اتفاقات ناگوار به قدری پی در پی رخ می دهد که گویی فرصتی نیست برای تداوم ماجراهای دردناک، با این حال هیچ چیز و هیچ کس نمی تواند از یادمان برود و درباره شهدای آتش نشان مردم به قدر کفایت عکس العمل نشان داده و عاطفه خرج دادند.

ارسال نظر: