پاسخ صندوق نوآورى و شکوفایى به گزارش «نسیم آنلاین»:

همکاری با اتاق بازرگانی خطری برای صندوق و شرکت‌های دانش بنیان ندارد

کدخبر: 2090876

ناآشنا بودن تولیدکنندگان ایرانی با نیازهای بازار و ظرفیت‌های تقاضا در خارج از کشور از مهم‌ترین نقاط ضعف صنعت در کشور است و این ضعف با ارائۀ کمک‌های اتاق مرتفع می‌شود.

به گزارش «نسیم آنلاین»، صندوق نوآورى و شکوفایى در جوابیه‌ای به گزارش «نسیم آنلاین» با عنوان "ورود مشکوک اتاق بازرگانی به موضوع شرکت‌های دانش بنیان!" اظهار کرد:

اتاق بازرگانی با پیشینه­ای نزدیک به 133 سال، با سابقه‌­ترین نهاد بخش خصوصی کشور است و عهده­دار برقراری ارتباط بین­المللی تجار ایرانی با سایر کشورها در زمینۀ صادرات و واردات است. عبارت توانمندسازی بخش خصوصی به صراحت در اسناد مرتبط با اتاق بازرگانی آمده است و اتاق تهران مهم‌ترین نهاد بخش خصوصی در اقتصاد ایران است. از سوی دیگر، اقتصاد مقاومتی بنا بر اشارات مقام معظم رهبری، اقتصادی درون‌زا و برون‌نگر است و اتاق بازرگانی مرجع برون‌نگری اقتصاد کشور است.

بنا بر قانون صادرات و واردات، هر شخص حقیقی یا حقوقی که در بخش خصوصی اقتصاد فعال باشد، برای انجام مبادلات بین‌المللی خود باید در یکی از اتاق­های بازرگانی کشور عضویت و فعالیت داشته باشد. حضور اتاق در صندوق تسهیلگر عضویت شرکت­های دانش‌بنیان در اتاق است. با مشارکت اتاق تهران و با حمایت مالی صندوق، کارگروهی تشکیل خواهد شد که شرایط صدور کارت بازرگانی و عضویت برای صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان را تسهیل می‌کند.

به‌علاوه، شرکت‌های صادرکنندۀ محصولات به دریافت برگه­ای تحت عنوان گواهی مبدأ نیاز دارند که تنها مرجع صدور آن اتاق بازرگانی است و بنابر اظهارات مسئولان اتاق تهران این خدمت از طریق دفتر اتاق تهران در صندوق ارائه خواهد شد.

اتاق تهران با استقرار در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان، این آمادگی را دارد که شرایط صدور کارت عضویت، کارت بازرگانی و گواهی مبدأ را برای 1400 شرکت دانش‌بنیانی که از صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات دریافت کرده یا در مراحل دریافت این تسهیلات هستند، فراهم کند.

همچنین اتاق بازرگانی، در راستای توسعۀ بخش خصوصی، ارتباط­های میان شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع بزرگ برقرار می‌کند. ارائۀ خدمات آموزشی به شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد زمینۀ آشنایی صاحبان کسب‌وکارهای نوپا با زندگی‌نامه و تجربیات تولیدکنندگان و بازرگانان موفق از دیگر برنامه‌های اتاق تهران است.

یکی از پتانسیل­های بسیار ارزشمند اتاق بازرگانی تسهیل ارتباطات بین­الملل و ارتقای عملکرد شرکت­های داخلی است. ناآشنا بودن تولیدکنندگان ایرانی با نیازهای بازار و ظرفیت‌های تقاضا در خارج از کشور از مهم‌ترین نقاط ضعف صنعت در کشور است و این ضعف با ارائۀ کمک­های اتاق مرتفع می‌شود.

از دیگر خدمات اتاق، ارائۀ خدمات ویزای تجاری، دوره‌های آموزشی مرتبط با مباحث بازرگانی و ارائۀ مشاوره به شرکت­های نوپا است. استقرار دفتر اتاق بازرگانی در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان، دسترسی شرکت‌ها به این خدمات را تسهیل خواهد کرد. جذب سرمایه­گذار خارجی، جلب حمایت شرکت‌های بزرگ از ایده‌­های نوپا و ایجاد اکوسیستم صنعت مدرن از سایر ظرفیت­های این همکاری است.

در بخشی از گزارش نسیم آنلاین آمده است: «نکتۀ قابل توجه این است که رقابت‌پذیر بودن محصول دانش‌بنیان در عرصۀ جهانی به مراتب از اهمیت بالاتری نسبت به صادرات این محصول برخوردار است. اگر صندوق دغدغۀ محصولات دانش‌بنیان دارد به نظر می‌رسد که بهترین شیوه برای حمایت از محصولات دانش‌بنیان، تأسیس صندوق خطرپذیر باشد.»

ارتباط منطقی بین اجزای این دو جمله و نیز بین این جمله‌ها و کل متن مشاهده نمی‌شود. در این خصوص توجه به چند نکته ضروری است: 1) در کدام‌یک از منابع ادبیات تأمین مالی فناوری و نوآوری چنین چیزی آمده است که «بهترین شیوه برای حمایت از محصولات دانش‌بنیان، تأسیس صندوق خطرپذیر است؟» سرمایه‌گذاری خطرپذیر، تنها در مدت کوتاهی از دورۀ عمر شرکت‌ها کاربرد دارد و نقش چندانی در حمایت از محصولات دانش‌بنیان ندارد. 2) تأسیس صندوق خطرپذیر چه نقشی در ارتقای رقابت‌پذیری محصولات دانش‌بنیان می‌تواند داشته باشد؟ 3) چرا تأسیس صندوق خطرپذیر به‌عنوان جایگزین ایجاد پنجرۀ واحد در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان یا توسعۀ صادرات محصولات دانش‌بنیان مطرح شده است؟ 4) به‌علاوه، صندوق نوآوری و شکوفایی، در راستای ارتقای رقابت‌پذیری شرکت‌های دانش‌بنیان، خدمات توانمندسازی را به این شرکت‌ها ارائه می‌دهد؛ همچنین برنامه‌ها و اقدامات مناسبی را نیز برای توسعۀ سرمایه‌گذاری خطرپذیر، مشارکت و تأسیس صندوق‌های خطرپذیر را در جای خود تدوین و اجرا کرده است و این امر نافی ایجاد پنجرۀ واحد نیست.

در بخش پایانی گزارش نیز به 80 نوع خدمت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره شده است. این در حالی است که خدمات معاونت علمی در 60 نوع دسته‌بندی شده است و خدماتی است که به شرکت‌های خصوصی یا تعاونی دانش‌بنیان ارائه می‌شود. این خدمات ارتباطی با استقرار اتاق بازرگانی در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان ندارد.

ارسال نظر: