رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

صادرات کشمش و خرما کم شد/ تولید پسته آمریکا دو برابر ایران شد!

کدخبر: 2090866

شمس‌فرد گفت: امسال آمریکا میزان تولید پسته‌اش ۲ برابر ایران بود. ما امسال ۱۷۰ هزار تن محصول داشتیم اما آمریکا ۳۵۰ هزار تن، چنان چه فکری به حال تولید نکنیم آمریکا ایران را در بازارهای جهانی کنار می زند و نمی توانیم پسته صادر کنیم

محمد حسن شمس فرد، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین » بیان داشت: صادرات پسته نسبت به سال قبل افزایش داشت، اما صادرات کشمش و خرما به ترتیب چیزی در حدود 3 و 5 درصد کاهش یافته است.صادرات پسته و مغز پسته در 10 ماه ابتدایی سال 111 هزار و 600 تن، صادرات کشمش 89 هزار و 600 تن و خرما 133 هزار و 500 تن بوده است.

وی افزود: دلیل کاهش صادرات کشمش این بود که در ابتدای فصل صادرکنندگان ما حاضر به فروش نبودند لذا ترکیه شروع به فروش آن هم با قیمت بسیار پایین کرد بنابراین صادرکنندگان ما توان رقابت با ترکیه را نداشتند با این حال بازار خود را از دست ندادیم و توانستیم در نهایت با کاهشی حدود 3 درصد محصول خود را در بازارهای جهانی عرضه کنیم.

شمس خاطرنشان کرد: البته در این افزایش صادرات نه تنها صادرکنندگان سودی نصیبشان نشد بلکه متضرر نیز شدند دلیلش نیز نوسانات نرخ ارز است زیرا پول فروش محصول همیشه چند ماه بعد به دست صادرکننده می رسد. یعنی به طور مثال در ابتدای فصل با یک قیمت محصول را به یورو فروخته اند اما بعد چند ماه که تازه پول به دست صادرکننده می رسد یورو تنزل پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه خشکبار در رابطه با رقابت آمریکا با ایران در صادرات پسته به بازارهای جهانی گفت: در میزان صادرات آمریکا از ایران پیشی گرفته است، حدود 25 سال قبل آمریکا کاشت پسته را آغاز کرد اما الان چیزی در حدود دو برابر ما تولید می کند.

وی افزود: ما امسال 170 هزار تن محصول داشتیم اما آمریکا 350 هزار تن میزان محصولش بود و دلیلش نیز این است که آن ها از هر هکتار خود به دلیل مکانیزه بودن محصولات چیزی در حدود سه برابر ما تولید می کنند. با این روال هر چند طعم پسته ایرانی قابل مقایسه با محصول آمریکایی نیست اما چنان چه فکری به حال تولید نکنیم آمریکا ایران را در بازارهای جهانی کنار می زند و نمی توانیم صادراتی هم داشته باشیم.

ارسال نظر: