شاخص بورس یک هزار و ۱۹۰ واحد افت کرد

کدخبر: 2090865

شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته (چهارشنبه) نیز با ۵۱۴ واحد افت به رقم ۷۶ هزار و ۲۸۵ واحدی رسید.

به گزارش « نسیم آنلاین »، کارنامه شاخص کل بورس در سومین هفته کاری اسفندماه با یک هزار و 190 واحد افت و رکود در حجم معاملات و حاشیه نشینی فعالان بازار سرمایه همراه بود.

در ماه های گذشته بیشتر تحلیلگران بر رشد شاخص کل بورس درهفته های پایانی اسفند ماه تاکید داشتند اما تاکنون چنین پیش بینی تحقق نیافته است و روند نزولی شاخص همچنان ادامه دارد.

شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته (چهارشنبه) نیز با 514 واحد افت به رقم 76 هزار و 285 واحدی رسید.

بسته بودن برخی نمادهای بورسی که حجم قابل توجهی از سرمایه ها را همچنان فریز کرده اند، بدبینی اهالی بازار سرمایه نسبت به بازدهی بازار و تمایل آنها به سرمایه گذاری در اوراق با درآمد و سود ثابت به جای سهام و افت قیمت برخی کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی از دلایل افت شاخص در روزهای گذشته به شمار می رود.

در معاملات امروز بیش از یک میلیارد و 656 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش سه هزار و 300 میلیارد ریال در 62 هزار و 706 نوبت خرید و فروش شد.

امروز همه شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز با کاهش روبرو شدند.

شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) 179 واحد، شاخص کل (هم وزن) 96 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 76 واحد، شاخص آزاد شناور 626 واحد، شاخص بازار اول 496 واحد، شاخص بازار دوم 361 واحد و شاخص 30 شرکت برتر 28 واحد افت کردند.

نمادهای فملی (ملی صنایع مس)، شبریز (پالایش نفت تبریز)، وبملت (بانک ملت)، پارسان (نفت و گاز پارسیان)، وتجارت (بانک تجارت)، ومعادن (توسعه معادن و فلزات) و فولاد (فولاد مبارکه) در معاملات امروز بیشترین تاثیر را بر شاخص داشته و آن را پایین کشیدند.

بالاترین رشد قیمت در معاملات امروز به مهندسی نصیر ماشین، موتورسازان تراکتورسازی ایران، گروه مپنا، آسان پرداخت پرشین و الکتریک خودرو شرق تعلق داشت.

بیشترین کاهش قیمت نیز مربوط به سهام پالایش نفت تهران، بانک صادرات ایران، حق تقدم توکافولاد، فراورده های نسوز ایران و پلی اکریل ایران بود.

معاملات فرابورس ایران در آخرین روز هفته معاملاتی جاری با رشد شاخص و دادوستد 454 میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر 2737 میلیارد ریال پایان یافت.

شاخص کل فرابورس با رشد بیش از یک واحدی روبرو شد و در ارتفاع 865 واحدی ایستاد. نماد مارون (پتروشیمی مارون) بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس (شاخص فرابورس) داشت.

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس سرمایه‌گذاران شاهد یک میلیون و 300 هزار ورقه به ارزش یک هزار و 325 میلیارد ریال بودند.

اسناد خزانه مرحله نهم بالاترین حجم و اوراق اجاره پارس بیشترین ارزش معامله را در این بازار به خود اختصاص دادند.

در تابلو اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نیز نرخ این اوراق در دامنه قیمتی 720 هزار تا 762 هزار ریال مورد معامله قرار گرفتند.

کمترین نرخ این اوراق به تسه فروردین 94 و بیشترین قیمت آن به تسه بهمن ماه 95 اختصاص یافت.

ارسال نظر: