دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

خسارت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی به صنعت تخم مرغ/ از آذرماه صادرات صفر شد

کدخبر: 2090362

طلاکش گفت: نامه نگاری‌های زیادی با مسئولان دولتی انجام داده‌ایم، اما به هیچ یک از قول‌هایشان عمل نکرده و در عمل هیچ گونه حمایتی از صنعت نداشتند

سید فرزاد طلاکش، دبیر کل کانون سراسری مرغ تخمگذار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین » گفت: شیوع آنفولانزای مرغی موجب شده که از آذرماه تا کنون هیچ گونه صادرات تخم مرغی را نداشته ایم و این روال تا زمانی که ایران پاک شدگی از آنفولانزای مرغی را به دفتر بین المللی بیماری‌های واگیری دام به طور رسمی اعلام نکند ادامه خواهد داشت.

وی افزود: پرندگان مهاجر در مسیر برگشت قرار دارند و اگر تا آخر اسفندماه از کشور بروند ما می توانیم تا آخر فروردین ماه اعلام پاک شدگی کنیم بنابراین احتمالا بتوانیم از نیمه دوم فروردین ماه صادرات را دوباره از سر بگیریم.

وی با بیان این مطلب که در این مدت خسارت بسیار زیادی به صنعت وارد شده است، گفت: تولید از دست رفته است و بیش از 10 میلیون مرغ تخم گذار معدوم و یا کشتار شده است، از طرفی با این شرایط مرغداران بدهی های زیادی بالا آورده اند. در واقع می توان گفت که صنعت خسارتی حداقل معادل 1000 میلیارد تومان متحمل شده است.

دبیر کانون مرغ تخمگذار تصریح کرد: پرداخت نشدن پول به مرغداران از سوی بیمه نیز مسئله مهم دیگری است که صنعت و فعالان این حوزه را با مشکلات بیشتری مواجه کرده است. بیمه می گوید که پول ندارد تا به مرغدار بدهد لذا مرغدار یا مجبور است که تعطیل کند و یا باید از جایی دیگر پول قرض کند تا بتواند در این شرایط تولیدش را سرپا نگه دارد.

طلاکش در رابطه با اقدامات دولت برای کم کردن خسارات وارده به صنعت، اظهار داشت: رایزنی‌ها و نامه نگاری‌های زیادی با مسئولان دولتی انجام داده‌ایم، هیچ یک نمی گوید اقدامی نمی کنیم اما متأسفانه تا به حال به هیچ یک از قول‌ها عمل نشده و در عمل هیچ گونه حمایتی صورت نگرفته است.

وی تأکید کرد: پرداخت خسارت از سوی بیمه مهم ترین اقدام حمایتی از صنعت است اما بیمه مقصر نیست زیرا دولت پول آن را نداده و بنابراین بیمه هم می گوید پولی ندارم که به صنعت بدهم. بنابراین اگر قرار باشد از جایی گلایه داشته باشیم دولت است.

دبیر کانون سراسری مرغ تخمگذار خاطرنشان کرد: هر چند که از لحاظ تولید و مصرف مدیریت لازم صورت گرفته تا در این رابطه در بازار داخلی مشکلی وجود نداشته باشد اما این به معنای جبران مشکل مرغداران نیست زیرا با ادامه روند کنونی بدون شک سال 96 بدون حمایت دولت سال بحران برای مرغداران این صنعت خواهد بود.

ارسال نظر: