رییس مرکز پژوهشی اتحادیه پوشاک: ترکیه سالی ۵ میلیارد دلار لباس به ایران می‌فروشد

روزانه ۱۳۷ کانتینر پوشاک از ترکیه وارد ایران می‌شود

کدخبر: 2090244

واردات پوشاک ازهمه کشورها به ایران به ۷۰ میلیون دلار هم نمی رسد که حتی اگر این رقم را ۱۰۰ میلیون دلار در نظر گیریم نسبت ۱۰۰ میلون دلار به ۵ میلیارد دلاری که ترکیه به کشورمان صادرات پوشاک دارد ۲ درصد است.

به گزارش «نسیم آنلاین» ، محمدجواد صدق آمیز، رییس مرکز پژوهشی اتحادیه پوشاک درپاسخ به این پرسش که حجم واردات قاچاق پوشاک از کشور ترکیه به ایران چه میزان است گفت: معمولا برای آنکه از میزان واردات پوشاک از یک کشوری به مقصد ایران مطلع شویم باید به آمار رسمی که آن کشور منتشر کرده مراجعه کنیم ، چرا که در داخل آمار دقیقی در این رابطه وجود ندارد . بر اساس اعلام رییس اتحادیه صادر کنندگان پوشاک ترکیه، این کشور سالیانه 5 میلیادر دلار به ایران پوشاک صادر می کند.

وی ادامه داد: وقتی درباره قاچاق صحبت می کنیم ، عملا از داخل نمی توانیم اماری داشته باشیم اما آمارهای رسمی خارجی می تواند براوردی ازمیزان پوشاکی که به کشور مان وارد می شود ارائه دهد.

به گفته صدق آمیز بر اساس آمار رسمی گمرک کشورمان ، واردات پوشاک ازهمه کشورها به ایران به 70 میلیون دلار هم نمی رسد که حتی اگر این رقم را 100 میلیون دلار در نظر گیریم نسبت 100 میلون دلار به 5 میلیارد دلاری که ترکیه به کشورمان صادرات پوشاک دارد 2 درصد است.

مشاور اتحادیه صنف پوشاک توضیح داد: اگر بخواهیم اعداد واردات را قابل درک تر کنیم، هر یک کانتینری که از ترکیه به ایران پوشاک حمل می کند ارزش بارش حداکثر100 هزار دلار است،‌ با این حساب اگر ما 5 میلیارد دلار واردات داشته باشیم، یعنی 50 هزار کانتینر پوشاک در سال از ترکیه پوشاک وارد کشور می شود، اگر این 50 هزار دلار را تقسیم بر 365 روز سال کنیم،‌ روزانه 137 کانتینرپوشاک وارد کشور می شود و اگر در نظر گیریم که 24 ساعته واردات اتفاق بیفتاد، یعنی ساعتی 6 کانتینر پوشاک وارد کشور می شود، به عبارتی هرده دقیقه یک کانتینر پوشاک و این آمارنشان دهنده حجم وحشتناک ورود پوشاک از ترکیه است.

وی در پاسخ به این پرسش که این حجم از پوشاک از چه روشهایی وارد می‌شود، گفت: مطمئنا این حجم از واردات نمی تواند از طریق کوله بری و از راه کوهها اتفاق بیفتاد این حجم از پوشاک حتما از مسیرهای رسمی و از طریق خودرو وارد می شود که غالب این حجم از کالا به تهران آمده و ازانجا پخش می شود.

رییس مرکز پژوهشی اتحادیه پوشاک، گفت: ما در مورد چیز محدود و کوچکی که خیلی هم قابل کشف نباشد صحبت نمی کنیم، ما راجع به اینکه در فرودگاه‌ها بایستیم و چمدانهای مسافری را چک کنیم صحبت نمی کنیم ، در رابطه با واردات 5 میلیادر دلارپوشاکی صحبت می کنیم که از ترکیه واردمی شود و بحث این است که این مقدار حجم واردات، رقم کمی نیست و هم ستاد مبارزه باقاچاق کالا و هم سایر نهادهای مسئول می توانند دررابطه با آن بررسی‌هایی را داشته باشند.

ارسال نظر: