گزارش «نسیم آنلاین» از حضور گسترده محمود اسلامیان در پست‌های دولتی؛ آیا چندشغله بودن تخلف نیست؟

تلاش شبانه‌روزی مدیر چندشغله صندوق بازنشستگی برای تصدی مشاغل بیشتر!

کدخبر: 2089891

هنوز معلوم نیست که وی به جز موارد اعلام شده در جای دیگر هم مسئولیت دیگری دارد یا خیر؟ اما هرچه که هست با همه این مشاغل، او فرصتی برای گره گشایی از مشکلات پای صندوق تحت امر خود نخواهد داشت، به ویژه آنکه صندوق بازنشستگی کشوری این روزها حال و روزخوشی ندارد.

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین» - اشتهای سیری ناپذیر برای احراز مناصب بیشتر در حوزه‌های مختلف، از مدیریت ورزش در مستطیل سبزگرفته تا پهنه پر زرق و برق اقتصاد، صنعت فولاد ، اتاق بازرگانی و دست آخر مدیریت عاملی یکی از بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی کشور، یعنی سکانداری صندوق بازنشستگی کشوری، همه این حرکت‌ها در طول و عرض سازمانی، از او مدیری برای همه مناصب ساخته است. او کسی نیست جز محمود اسلامیان!

اسلامیان، منهای حضور در حوزه‌های مختلفی چون صنعت، معدن و تجارت، حتی تجربه فعالیت سیاسی در استانداری چهارمحال و بختیاری را در ذائقه خود مزمزه کرده، اما اکنون با توجه به حضور در اتاق بازرگانی اصفهان، صندوق بازنشستگی کشوری، ریاست هیات مدیره انجمن فولاد و عضویت در هیات مدیره شرکت فولاد مبارکه خود را یک مدیری چند شغله ساخته است.

"محمود اسلامیان"، از مدیران تاثیرگذار حلقه اصفهان بوده که گفته می‌شود در چهار سال دولت یازدهم هم نیم نگاهی به جایگاه محمد رضا نعمت زاده وزیر کهنسال کابینه داشت اما لااقل با توجه به عمر محدود دولت کنونی، بسیار بعید به نظر می رسد که بتواند خلعت وزارت را بر تن کند.

محمود اسلامیان را می‌توان یکی ازمدیران پر مشغله صندوق بازنشستگی کشوری به حساب آورد که گمان می‌رود، علی ربیعی وزیر تعاون هم چندان از عملکرد او راضی نبوده اما در رودربایستی با یکی از مقامات ارشد دولت ازبرکناری او چشم پوشیده است. با اینهمه، آیا حضور توامان محمود اسلامیان در هیات مدیره شرکت‌های مختلف، روی ریل قانون است؟

نمایندگان مجلس،‌ اردیبهشت ماه امسال، مصوبه‌ای را در مورد ممنوعیت عضویت افراد در هیات مدیره بیش از یک شرکت به تصویب رسانده اند که براساس این مصوبه، (هیچ فردی) نمی‌تواند اصالتا یا به نمایندگی از شخص حقوقی، همزمان در بیش ازیک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا موسسات عمومی غیردولتی است، به سمت مدیرعامل یا عضو هیات مدیره انتخاب شود.

براین اساس، متخلف علاوه براسترداد وجوه دریافتی به شرکت، به پرداخت جزای نقدی معادل وجوه مذکور محکوم می‌شود.

درحال حاضر، محمود اسلامیان به غیر از مدیریت عاملی صندوق بازنشستگی کشوری و عضو موقت هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، در ترکیب هیات مدیره شرکت فولاد مبارکه هم حضور دارد. بر این موارد باید ریاست هیات مدیره انجمن فولاد و ریاست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان را هم افزود.

هنوز معلوم نیست که محمود اسلامیان به جز این موارد در جای دیگر هم مسئولیت دیگری دارد یا خیر اما هرچه که هست با همه این مشاغل، او فرصتی برای گره گشایی از مشکلات پای صندوق تحت امر خود نخواهد داشت، به ویژه آنکه صندوق بازنشستگی کشوری این روزها حال و روزخوشی ندارد.

انتظار می‌رود که محمود اسلامیان، بجای وقت گذاردن برای تصدی سایر مشاغل، نظم و نسقی نو به این صندوق ببخشد،در غیر اینصورت کشتی صندوق بازنشستگی کشوری به گل خواهد نشست.

صندوق بازنشستگی کشوری، یکی ازصندوق های چندگانه فعال در حوزه بیمه و بازنشستگی کشوری بوده که کارکنان دستگاههای دولتی را تحت پوشش خود قرار می دهد.

هم اکنون یک میلیون 262 هزار بازنشسته از این صندوق حقوق می گیرند که سالیانه 30 هزارنفر هم به لیست بازنشستگان حقوق بگیر این صندوق اضافه می شود.

بنابراین، قطع ورودی به این صندوق درشرایط کنونی یکی از چالش های بزرگ پیش روبه شمار می رود که با توجه به پرداخت ماهیانه 1700 میلیارد تومان حقوق بازنشستگی به افراد،آتیه آن را با دست اندازی جدی مواجه می سازد.

از قرار معلوم، بودجه این صندوق در سال 95 دو هزار و 700 میلیارد تومان بوده که با توجه به ارزش 15 هزار میلیارد تومانی دارایی های آن در سهام187 شرکت، بودجه آن در سال 95 به 27 هزار میلیارد تومان رسید.

ناگفته نماند که ارقام مذکور پاسخگوی هزینه های سالانه آن نبوده و صندوق در آستانه ورشکستگی بازنشستگی کشوری، بدون حمایت دولت قادر به حرکت جدی در جاده صعب اقتصاد نیست.

ارسال نظر: