روزنامه اعتماد آمارهای اقتصادی روحانی در بانک مرکزی را به باد انتقاد گرفت

روزنامه الیاس حضرتی: آقای رئیس جمهور! ای کاش در مورد نوسانات قیمت دلار در هفته‌های اخیر و جزئیات رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی هم صحبت می‌کردید!

کدخبر: 2089540

به نظر می‌رسد منصفانه این بود که رییس‌جمهوری، آماری هم از جهش ارز طی روزهایی اعلام می‌کرد که نرخ دلار به ۴۲۰۰ تومان هم رسید و حتی صرافی‌های مجاز بانکی، به هر نفر ۵ هزار تومان ارز با نرخی میان مبادله‌ای و بازار آزاد ارایه می‌کردند.

به گزارش « نسیم آنلاین » روزنامه اعتماد نوشت: روز گذشته سرانجام مجمع سالانه بانک مرکزی برگزار شد. آن هم با تاخیری که تاکنون سابقه نداشته است. این برای نخستین‌بار است که ترازنامه بانک مرکزی در اسفندماه تایید می‌شود. هرچند روحانی و همراهانش در پنجاه و ششمین مجمع سالانه بانک مرکزی از چرایی تاخیر تایید ترازنامه سخنی نگفتند اما این چیزی از رکوردشکنی صورت گرفته کم نمی‌کند. حتی سال گذشته هم که ترازنامه بانک مرکزی با تاخیر تایید شد؛ برگزاری مجمع 21 بهمن اتفاق افتاد. در هر حال دیروز ساختمان میرداماد میزبان عالی‌رتبه‌ترین مقامات دولت بود تا بزرگ‌ترین ترازنامه مالی کشور مهر تایید بخورد. پنجاه‌ و ششمین مجمع این بانک نیز حضور حسن روحانی را به عنوان رییس‌جمهور پذیرا بود. روحانی هم به دور از هر قیل و قالی پیرامون ترازنامه، سخنانش را معطوف به شرایط اقتصاد کشور کرد.
او در سخنان خود از فعالان اقتصادی خواست که به ۹ مهر سال ۹۱ برگردند و بعد به ۱۰ مهر بروند تا ببینند وضع ارز چطور است. روحانی گفت: در همین مدت، ۶۲۵ تومان قیمت ارز بالا رفته است و در ۱۲ مهر دوباره ۲۰۰ تومن بالا رفته؛ یعنی در عرض ۳ روز ۸۲۵ تومان قیمت ارز بالا رفته است؛ او به این نکته هم اشاره می‌کند که وقتی بی‌ثباتی وجود دارد؛ در عرض ۲۴ ساعت قیمت ارز ۲۰ درصد افزایش می‌یابد، همه دچار سرگیجه می‌شوند. به نظر می‌رسد منصفانه این بود که رییس‌جمهوری، آماری هم از جهش ارز طی روزهایی اعلام می‌کرد که نرخ دلار به ۴۲۰۰ تومان هم رسید و حتی صرافی‌های مجاز بانکی، به هر نفر ۵ هزار تومان ارز با نرخی میان مبادله‌ای و بازار آزاد ارایه می‌کردند؛ پس اگر ثبات اقتصادی وجود دارد، چرا باید چنین اقداماتی صورت گیرد.
رییس‌جمهور همچنین از رشد بی‌سابقه اقتصادی طی سال‌های اخیر سخن به میان آورد؛ این در حالی است که بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار پولی کشور، رشد اقتصادی نیمه اول امسال را بدون نفت، تنها 9/0 درصد اعلام کرده است و در همین دوره‌ای که روحانی با افتخار از آن یاد می‌کند، رشد بخش ساختمان ۱۳- درصد، معدن 3/7- درصد و صنایع و معادن 9/0- بوده است.
ارسال نظر: