سلیمی‌نمین در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

نامزدی بقایی در انتخابات ریاست جمهوری شوخی است/ اطرافیان احمدی‌نژاد در این دوره از انتخابات سلبی عمل می‌کنند

کدخبر: 2089128

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با تاکید براینکه مشخص است اطرافیان آقای احمدی‌نژاد یا آن حلقه‌ای که ما مسائل زیادی در مورد آنها می‌دانیم در این دوره از انتخابات سلبی عمل خواهد کرد و اثباتی عمل نمی‌کنند اظهار داشت: یعنی اینکه سعی خواهد کرد اتحاد و اتفاق را در جبهه اصولگرایان تخریب کند و مانع از ایجاد اتحاد شود.

عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین »، در خصوص معرفی حمید بقایی معاون و از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری سال 96 با بیان اینکه طرح آقای بقایی بیشتر یک جنبه شوخی دارد اظهار داشت: دلایل متعددی می‌توان در مورد آن مدنظر قرار بگیرد که از جمله آن این است که پرونده آقای بقایی هنوز باز است و اکنون در میانه‌ پیگیری‌های قضایی این پرونده بحث نامزدی انتخابات مطرح می‌شود تا به نوعی از آن پیگیری‌ها فرار کنند.

سلیمی‌نمین با اشاره به اینکه ظاهرا پرونده بقایی با چندین بار احضار به حوزه قضایی در حال به نتیجه رسیدن است اظهار داشت: به زعم آقایان علی‌القاعده بحث نامزدی در انتخابات می‌تواند مقداری پیگیری‌ها را دشوارتر کند و یا لااقل اخلال ایجاد کند.

وی در ادامه با بیان اینکه آقایان نمی‌خواهند در این دوره یک وزن کشی در مورد آقای مشایی یا آقای احمدی‌نژاد انجام دهند اظهار داشت: یک چنین وزن‌کشی خیلی برای آنها ایجاد مشکل می‌کند چون یک وزن‌کشی انجام می‌دهند و در این وزن‌کشی شرایط خوبی برای آنها رقم نمی‌خورد و این مطلب موجب شناخت جامعه از ظرفیت این جریان می‌شود که این مساله را نمی‌خواهند.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین افزود: آنها یک نفری را انتخاب کرده‌اند که همه می‌دانند هم مشکل قضایی دارد و هم قطعا شورای نگهبان وی را تائید نمی‌کند و در این شرایط قطعا خواهند گفت که دلیلی که ما در انتخابات این دوره از نظر اثباتی مشارکت نکردیم این است که گزینه مورد نظر ما نتوانست از فیلتر شورای نگهبان عبور کند.

وی با تاکید براینکه مشخص است اطرافیان آقای احمدی‌نژاد یا آن حلقه‌ای که ما مسائل زیادی در مورد آنها می‌دانیم در این دوره از انتخابات سلبی عمل خواهد کرد و اثباتی عمل نمی‌کنند اظهار داشت: یعنی اینکه سعی خواهد کرد اتحاد و اتفاق را در جبهه اصولگرایان تخریب کند و مانع از ایجاد اتحاد شود.

سلیمی‌نمین در خصوص دلیل اینکه چرا اطرافیان آقای احمدی‌نژاد در انتخابات پیش‌رو نقش سلبی خواهند داشت خاطر نشان کرد: موضع نظام در مورد آقای مشایی مشخص است و آقای احمدی‌نژاد با وجود تلاش بسیاری که کرد تا آقای مشایی را بیاورد و حتی نظام را برای تائید صلاحیت وی تحت فشار قرار داد نتوانست در این زمینه به نتیجه‌ای برسد، از طرف دیگر خود آقای احمدی‌نژاد هم قطعا نمی‌تواند بیاید لذا اینها نمی‌خواهند خود را با یک فرد دیگر وزن‌کشی کنند.

وی ادامه داد: آنها ترجیح می‌دهند اگر قرار است ریسک کنند در مورد کسانی که با اصول انقلاب و نظام زاویه‌ای دارند مانند آقای مشایی و دیگران باشد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تاکید کرد: آنها نمی‌خواهند ریسک خود را به خارج از حوزه افراد اصلی ببرند چون اگر این ریسک را خارج از حوزه اصلی ببرند هزینه‌ای بدون نتیجه پرداخت خواهند کرد؛ در حالی که آنها می‌خواهند اقلا اگر می‌خواهند ریسک کنند در مورد عناصر اصلی این جریان باشد. همین مساله باعث می‌شود فردی مثل آقای الهام که وجه مثبت‌تری نسبت به آقای بقایی دارد نامزد نشود و آقای بقایی که چهره کاملا منفی و مطرود در جامعه دارد و پرونده قضایی هم دارد که احتمال دارد در ادامه به نتایجی برسید نامزد می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: آنها این بازی را در آوردند و این شوخی را دنبال کردند تا مقداری ذهن جامعه را از اصل مساله دور کنند و برای دستگاه قضایی مقداری محدودیت ایجاد کنند، در نتیجه اینها اصلا در مسیر اثباتی نیستند که با نیروهای مثبت‌تر خود وارد میدان شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی در مورد اقدامی که باید در جبهه اصولگرایان در برابر این اقدام انجام شود اظهار داشت: ولو اینکه حلقه اطرافیان آقای احمدی‌نژاد درگیر خواهند شد و تمام همت خود را بر این خواهند گذاشت که چهره‌های اصولگرا را تخریب کنند ولی اصولگرایان نباید خود را درگیری این جریان کنند.

وی با بیان اینکه به نظر من این جریان تمام شده است اظهار داشت: کارکرد دوره گذشته آنها نسبت به اصولگرایان تخریبی بود و به هیچ وجهی هم نیروی خود را در نقد جریان آقای هاشمی یا آقای روحانی قرار ندادند بلکه همه همت خود را برای تخریب عناصر شاخص اصولگرایی به کار گرفتند و در این دوره هم همین کار را خواهند کرد اما ما نباید مسیرمان را منحرف کنیم.

سلیمی‌نمین با بیان اینکه جریان اصولگرایی امروز به طور تاریخی و تجری به این تجربه رسیده که حتما باید متحد عمل کند اظهار داشت: اگر اصولگرایان اتحاد نداشته باشد زیان خواهد دید و نمی‌تواند آن پایگاه عظیمی که در جامعه دارند را مدیریت کند، حالا اگر عده‌ای در مسیر تخریب اتحاد حرکت کردند چهره خودشان را برای اصولگرایان خود روشن‌تر خواهند ساخت پس بگذارید خودشان روشن‌تر کنند ما چرا به این مسائل جزئی و انحرافی وقت خود را بگیریم؟!

وی در پایان تاکید کرد: همانطور که عرض کردم من آقای بقایی را یک شوخی می‌دانم که اصلا نباید رسانه‌های به آن بپردازند.

ارسال نظر: