استکی در گفتگو با «نسیم آنلاین» :

برخی مدیران هندبال به دنبال انتقام‌گیری بودند/ ملی‌پوشان فقط یک دست لباس و احترام می‌خواهند

کدخبر: 2089108

در آستانه انتخابات ریاست فدراسیون هندبال، حواشی در این به بالاترین شدت خود رسیده است اما الله‌کرم استکی ستاره تیم ملی می‌گوید بازیکنان فقط یک دست لباس و احترام می‌خواهند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، هفدهم اسفندماه مجمع انتخاباتی هندبال برگزار می‌شود تا بالاخره بعد از ماه‌ها بلاتکلیفی این رشته با پتانسیل که بدترین روزهای خود را پشت‌سر می‌گذارد، سر و سامانی بگیرد. رشته‌ای که 11 لژیونر در اقصی نقاط اروپا دارد که آقای گل لیگ قهرمانان اروپا، پدیده سال 2016 و صدرنشین لیگ رومانی از ایران هستند .

این فدراسیون ماه‌هاست توسط سرپرست اداره می‌شود و قبل از آن هم فدراسیون با بازیکنان تیم ملی وارد تنشی شده بود که در نهایت طلایی‌ترین نسل هندبال ایران نه توانست قهرمانی آسیا را به دست بیاورد، نه سهمیه المپیک و نه سهمیه مسابقات جهانی.

تیم‌های لیگی برتری هم یکی پس از دیگری انصراف می‌دهند و آن‌هایی هم که باقی مانده‌اند اغلب قرارداد بازیکنان را پرداخت نکرده‌اند تا جاییکه حالا تمامی ستاره‌ها راهی لیگ‌های اروپایی شده‌اند .

الله‌کرم استکی، ستاره تیم ملی هندبال ایران که حالا در دیناموبخارست، تیم صدرنشین رومانی توپ می‌زند و برادرش در همین تیم حضور دارد که آقای گل لیگ اروپا و پدیده سال 2016 لقب گرفت.

او در گفتگوی اختصاصی با « نسیم آنلاین » از دلیل مهاجرت هندبالیست‌ها به اروپا، عدم نتیجه‌گیری تیم ملی و انتخابات پیش‌روی فدراسیون هندبال سخن گفت که در ادامه می‌خوانید .

در خصوص شرایط خود در دیناموبخارست و دیگر بازیکنان ایرانی در تیم‌های اروپایی بگویید؟

هم خوشحالم و هم ناراحت که حالا بچه‌ها در این سطح از اروپا بازی می‌کنند. خوشحال به خاطر اینکه بازیکنان احترام و آسایش دارند و باشگاه‌ها نهایت تلاش را برای آن‌ها می‌کنند، اما از طرف دیگر ناراحتم که چرا این اتفاقات در ایران نمی‌افتند. بازیکنان ایرانی بسیار از نظر فنی در سطح بالایی هستند اما کمتر مدیر خوبی بالا سر آن‌ها بود که بتوانند در کشور خودشان به جایی برسند.

وی افزود: مدیران به جای اینکه طلب بازیکنان را از باشگاه‌ها بگیرند، شرایط تمرین و مسابقات تیم ملی را مهیا کنند، اسپانسر را به هندبال بیاورند و مسائلی این چنینی به دنبال انتقام‌گیری یا پیش بردن افکاری بودند که ورزشکار را هر روز بیشتر از قبل زجر می‌دادند تا شرایطی که حالا می‌بینیم. باید مدیران ما هم به اروپا ترانسفر شوند تا ببینند رفتار با ورزشکار چه طور است و یک مدیر چه قدر برای ورزش مملکت تلاش می‌کند و افکار شخصی‌اش به خودش مربوط است نه هندبال !

علت قهرمان نشدن تیم ملی در آسیا، نرفتن به المپیک و عدم اعزام به رقابت‌های دیگر را چه می‌دانید؟ ما در آسیا تا فینال هم رفتیم و بحرین را در نیمه نهایی با اختلاف خوبی شکست دادیم اما در فینال موفق به برد نشدیم. بعد از آن رقابت‌ها به دلایل مختلفی مثل مبارزه با بازیکن سالاری و جوانگرایی تعدادی از بازیکنان را به بازی‌های مهمی مثل انتخابی المپیک و انتخابی مسابقات جهانی نبردند تا نتیجه آن غیبت ایران در هر دو رقابت مهم باشد. چرا اجازه ندادند بعد از این دو رویداد مهم جوانگرایی شود؟ انواع بی‌احترامی‌ها و بدرفتاری‌ها با بازیکنان می‌شد و وقتی اعتراضی می‌شد سریع بازیکنان را اخراج می‌کردند و فریاد می‌زدند:"در هندبال بازیکن سالاری است".

استکی در ادامه گفت: یک مدیر زمانی می‌تواند ادعای وجود بازیکن سالاری در رشته را کند که احترام در حد نهایت باشد، مشکلات مالی را برطرف کرده باشد و همه چیز برای افتخار آفرینی مهیا کردند و یک بازیکن در این بین اعتراض می‌کند. در هندبال کل تیم‌ها بدهکارند، نه مربی، نه امکانات، نه احترام نه هیچ چیز دیگری وجود ندارد. ما فقط دو چیز می خواهیم: یک دست لباس تیم ملی و احترام.

در خصوص کنار گذاشتن برخی بازیکنان به دلیل مبارزه با بازیکن سالاری بیشتر توضیح دهید یک مربی برای ما از کرواسی آورده بودند که بازیکنان، هندبال ایران و فرهنگ کشورمان را مدام به تحقیر و تمسخر می‌گرفت و از نظر کیفی هم در پایین‌تر سطح ممکن قرار داشت. او برای صدا کردن بازیکنان به طرز تمسخرآمیزی با دهان سوت می‌زد و نگاه از بالا به پایینی داشت. تمرینات پیش‌پا افتاده‌ای می‌داد که یک‌بار به او گفتیم چرا تاکتیک‌کار نمی‌کنیم؛ پاسخ داد:" شما در حدی نیستید که من با شما تاکتیک کار کنم". بعد ما گفتیم که این رفتار را نداشته باشد بازیکن سالار شدیم و بعد از آن برنامه‌های دیگری که سر تیم ملی پیاده کردند .

انتخابات ریاست فدراسیون هندبال را چطور ارزیابی می‌کنید و آیا با آمدن رئیس جدید هندبال ایران راه خود را پیدا می‌کند؟ خوشبختانه بالاخره انتخابات شروع می‌شود تا اینکه بالاخره هندبال تکلیف خود را بداند. مدت زیادی است که هندبال بلاتکلیف است. شرایط آن‌قدر ناامید کننده و ناجوانمردانه است که در فاصله‌ای کوتاه تا مدت انتخابات برخی از کاندیدا به صورت مخفیانه کانال‌هایی در شبکه‌های اجتماعی درست می‌کنند که بدون توجه به مردانگی، جوانمردی و مسائل انسانی به شخصی‌ترین اتفاقات زندگی تمامی افراد ورود می‌کنند. من اگر دهان باز کنم و مسائلی را بازگو کنم کار بسیاری به جاهای باریک خواهد کشید. مدارکی که وجود دارد، پول‌هایی که رد و بدل شده است، دست‌هایی که اتفاقاتی را به نفع افرادی عوض کرده‌اند و بسیاری دیگر که جز خراب کردن اوضاع هندبال هیچ چیزی همراه ندارد اما من این کار را نمی‌کنم و فعلا حرفی نمی‌زنم و سکوت می‌کنم. چون دلم می‌خواهد هندبال سر و سامان بگیرد .

هندبال این مشکل را داشت که شخصی دلسور آن در این سال‌ها نبود و به جای کمک هر کسی می‌آمد، با اسپانسرها ساخت و پاخت می‌کردند و نفر بعدی. نه حالا در راس فدراسیون اما به همه چیز فکر می‌شد به جز پیشرفت و رشد هندبال. اینکه این همه بازیکن مستعد ما داریم که هنوز در شهرهای دور مستاجر هستند، برای زندگی برنامه ریخته‌اند پول آن‌ها را نمی‌دهند و دردهایی دیگر که واقعا دل جامعه هندبال را به درد آورده است. هر رئیسی می‌آید فقط این بچه‌ها را نجات دهد تا هندبال به جایی که در آسیا و جهان لیاقتش را دارد، برسد .

ارسال نظر: