وزیر دفاع:

باید به سمت صنایع دفاعی دانش بنیان برویم/ ما باید در حوزه‌هایی کار کنیم که برای دشمن ایجاد غافلگیری کند

کدخبر: 2089102

وزیر دفاع با تاکید بر اینکه تهدیدات کشور وضعیت افزایشی و پیچیده‌ای دارد، گفت: ما باید به سمت صنایع دفاعی دانش بنیان برویم، باید به سمتی برویم که دانشگاه تهدیدها و دفاع و نیازها را تشخیص داده و برای رفع نیازها اقدام کنیم. ما باید در حوزه‌هایی کار کنیم که برای دشمن ایجاد غافلگیری کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: سردار حسین دهقان وزیر دفاع در مراسم امضای تفاهم‌نامه با وزیر علوم در زمینه اجرای پروژه‌های مشترک علمی پژوهشی بین وزارت دفاع و وزارت علوم گفت: مدت‌ها بود به دنبال چنین نشستی بودیم تا سیر تکاملی بین صنایع دفاعی و دانشگاه‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

وی در پاسخ به گلایه رؤسای دانشگاه مبنی بر اینکه پروژه‌ها با افراد دانشگاهی منعقد می‌شود نه با مسئولان دانشگاه،‌ گفت: برداشت ما در ابتدا این بود که با افراد قرارداد ببندیم ولی حالا سعی کرده‌ایم پروژه‌هایی در دستور کار قرار دهیم که نیاز کشور باشد ولی اینگونه نباشد که وزارت علوم در جریان قرار نگیرد و دوباره کاری نیز انجام نشود که در حال حاضر در وضعیت نسبتا قابل قبولی هستیم.

وی ادامه داد: اینکه وزارت علوم دانشگاه‌ها را به عنوان قطب‌های علمی معرفی کرده کار مناسبی است و ما نیز علاقمندیم به توسعه پژوهش کمک کنیم و صرفا به دنبال بهره‌برداری نیستیم.

دهقان عنوان کرد:‌ ما در فضایی هستیم که تهدیدات کشور وضعیت افزایشی و پیچیده دارد، ما زمانی با صدام می‌جنگیدیم و امروز در وضعیت متفاوتی هستیم بنابراین باید به سمت صنایع دفاعی دانش‌بنیان حرکت کنیم و از ظرفیت‌های کشور و حتی خارج از کشور در این شبکه استفاده شود تا بدانیم که می‌توانیم فاصله تشخیص نیازها تا رفع نیازها را کوتاه کنیم.

وزیر دفاع گفت:‌ دانشگاه‌ها باید تهدیدات، ضرورت‌ها و نوع دفاع را تشخیص دهند و ایده مرکز ما همین است و اگر هزینه‌ای هم داشته باشد می‌پردازیم که به اعتقاد من هزینه آن فقط تصمیم‌گیری است.

وی اضافه کرد: باید ارزان‌سازی کنیم، مراکز آموزش عالی به دنبال این هستند که در مغز دانش کار کنند و توسعه دانش به عنوان یکی از محورهای اساسی مراکز علمی است و ما هم در وزارت دفاع به دنبال فناوری‌های نوظهور دفاعی با قابلیت برتری‌سازی در برابر دشمن هستیم، ما علاقمندیم نسبت به دانش‌مان در میدانی که دشمن بازی می‌کند، ما بازی نکنیم. بلکه در حوزه‌هایی کار کنیم که برای دشمن ایجاد غافلگیری کند.

دهقان ادامه داد: پیشنهاد من این است که رؤسای دانشگاه و معاونان پژوهشی صنایع دفاعی را ببینند، ما در دانشگاه‌ها اساتید بارز و باتجربه‌ای داریم که با چالش‌های انقلاب درگیر بودند که متعهد و علاقمند هستند و دانشجویان ما نیز سرمایه‌های خوبی هستند که می‌توانیم آنها را در رابطه با موضوع پایان نامه هدایت کنیم.

وی عنوان کرد: مراکز علمی ما باید ارتقاء یابند ولی در حال حاضر بیشتر به علایق خود اهمیت می‌دهند تا نیازهای کشور در حالی که باید این مسئله علاج شود تا توان در خدمت نظام باشد.

وی گفت: ما باید وضعیتی ایجاد کنیم که اینگونه نباشد وزارت دفاع صرفا متقاضی و دانشگاه‌ها مجری شود بلکه باید کار دوسویه و هدفمند صورت گیرد، باید در این زمینه تفاهم داشته باشیم و اولویت‌بندی کنیم تا توان‌ها روی اولویت‌ها متمرکز شود.

ارسال نظر: