وزیر کشور در همایش سراسری مجریان انتخابات ۹۶:

رئیس‌جمهور کمترین فاصله را با رهبری داشته/ دوگانگی وجود ندارد/ باید همه مردم را در ظرف انقلاب تعریف کنیم

کدخبر: 2089051

رحمانی فضلی با بیان اینکه برخی دنبال القای حاکمیت دو گانه در کشورند و مسائل را به گونه‌ای بیان می‌کنند که بین رهبر و رئیس جمهور فاصله است، گفت: این اقدام یکی از ظلم‌های سنگین است که خداوند آن را نمی‌بخشد؛ رئیس‌جمهور کمترین فاصله را با رهبری دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات کشور گفت: برخی دنبال القای حاکمیت دو گانه در کشور هستند و مسائل را به گونه‌ای بیان می کنند که بین رهبر و رئیس جمهور فاصله است.

وزیر کشور افزود: این اقدام یکی از ظلم های سنگین است که خداوند آن را نمی بخشد. بیان این مسائل به نفع چه کسی است. رئیس جمهور فردی است که چه پیش از انقلاب چه پس از انقلاب کمترین فاصله را با رهبری داشته است.

وی در ادامه در خطاب به فرمانداران و بخشداران اظهار کرد: شما باید این مسائل را صریحا به مردم منتقل کنید که این دوگانگی وجود ندارد. وظیفه ما تبعیت از ولایت است.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: رسانه‌های خارجی، برخی ناآگاهان و برخی افراد در داخل کشور که تحلیل‌های اشتباه دارند دنبال تقویت احساس نارضایتی، القای یأس و ناامیدی، ناکارآمد جلوه دادن دولت، القای حاکمیت دوگانه، لطمه زدن به وحدت ملی، تضعیف مشروعیت و مقبولیت دولت، تقسیم مردم به انقلابی و غیرانقلابی و عدم مشارکت فعال مردم هستند.

وزیر کشور ادامه داد: در همین راستا باید فرمانداران و بخشداران ارتباط مستری با مردم داشته باشند و به آنها پاسخگو باشند تا از این طریق سطح نارضایتی مردم را کاهش دهند. مردم ولی نعمت انقلاب ‌هستند و ما به مشارکت و حضور مردم نیازمندیم. متأسفانه برخی ناآگاهان داخلی به یأس مردم دامن می‌زنند و موفقیت خود را در یأس و ناامیدی مردم می دانند. رهبری اشاره کردند که برای دولت‌ها نحوه بیان اقدامتشان مهم است، بنابراین اقدامات دولت باید به مردم معرفی شود تا مردم در جریان تلاش‌های دولت قرار بگیرند، اما متأسفانه انصاف در قضاوت نسبت به عملکرد دولت فراموش می‌شود. آنها که از دولت صد اشکال می‌گیرند لااقل سه کار دولت را هم بگویند. الان یا کارهای خوب گفته نمی‌شود یا به گونه‌ای گفته می‌شود که مسأله دار یا ابهام‌آلود نشان داده می‌شود. این اقدامات مشکلی را حل نمی‌کند.

وی افزود: دشمن دنبال لطمه زدن به وحدت و انسجام ملی ماست. بنابراین در مناطقی که اقوام و اقلیت‌ها وجود دارند باید با تکیه بر محوریت ایرانی بودن و اسلامی بودن بر انسجام ملی تأکید کنیم.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه برخی دنبال دسته‌بندی افراد به انقلابی و غیرانقلابی هستند، تصریح کرد: ما باید همه مردم را در ظرف انقلاب تعریف کنیم، ما به چه حقی این تقسیم‌بندی را انجام می‌دهیم و اکثر مردم را از دایره انقلاب دور می‌کنیم. با شاخص گذاری رهبر انقلاب همه مردم انقلابی هستند. ایجاد اشتغال، حفظ وحدت، تداوم اقتصاد مقاومتی و دشمن ستیزی همه جزو شاخص‌های انقلابی بودن است. مردم یار انقلاب هستند و این مرزبندی‌ها به نفع هیچ کس نیست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برخی تحلیل‌ها بیان می‌کند اگر مشارکت کم باشد به نفع آنهاست. چرا ما به انتخابات نگاه جناحی داریم؟ در حالی که انتخابات باید موجب تقویت امنیت ملی و تضمین منافع ملی باشد. این تفکر غلط است که اگر مشارکت کم باشد به نفع ماست. رهبری به من فرموده‌اند که برای ایشان امنیت، سلامت انتخابات و رعایت قانون و همچنین مشارکت بالا در انتخابات خیلی مهم است. ایشان فرموده‌اند عملکرد وزارت کشور می‌تواند موجب افزایش مشارکت شود. وقتی رهبری چنین می‌فرمایند هر تحلیلی غیر از این، خلاف نظر رهبری است.

رحمانی فضلی همچنین تأکید کرد: ما باید تلاش کنیم موضع بی‌طرفی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی که از بیت‌المال و بودجه عمومی بهره می‌برند را حفظ کنیم. هر روز باید گزارش هر نوع تحرک و اقدامی که موجب تضعیف مشارکت یا برهم خوردن بی‌طرفی می‌شود به من داده شود، ما هم حتماً به صورت روزانه با آن برخورد می‌کنیم.

وزیر کشور با تأکید بر اهمیت نظارت بر فضای مجازی در دوران انتخابات، گفت: مصونیت فضای اجتماعی در شهرها موضوع مهمی است چرا که برخی جریانات به دنبال مقبولیت‌زدایی و تقویت نارضایتی اجتماعی هستند. آنها از هر اظهار نظر، تصمیم غلط و اقدامات نامناسبی که سهوی انجام شده یک جریان اجتماعی درست می‌کنند. گاهی هم در پس یک اقدام جریان اجتماعی درست می‌کنند که گاهی هم پشت آن اقدامی که آنها علیه‌اش ایستاده‌اند هیچ اتفاق بدی رخ نداده است.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: مثلاً در ایام اربعین 2 میلیون و 400 هزار زائر ائمه اطهار با امنیت کامل به زیارت رفته و به کشور بازگشتند. در آنجا برخی غذاهای کنسروی اضافه آمده بود به ما گفتند آنها را چه کنیم ما هم گفتیم میان مردم توزیع کنید؛ در مقابل این اقدام عده‌ای گفتند که اینها دارند برای انتخابات رأی جمع می‌کنند.

وی ادامه داد: در مثالی دیگر از این فضاسازی‌ها به موضوع استاندار خودمان اشاره می‌کنم. یکی از استاندارهای ما در موردی ثقل لسان داشت و حرف می‌زد، حالا او را رها نمی‌کنند. جلسه می‌گذارند و علیه‌اش شعار می‌سازند. به او مدام می‌گویند منظورت فلان موضوع بوده اما استاندار خودش می‌گوید من چنین قصدی نداشتم. حالا سوابق آن استاندار در تدین و کارنامه کاری‌اش هم مشخص است.

وزیر کشور با بیان اینکه هماهنگی میان استانداری‌ها و وزارتخانه به خوبی صورت گرفته است، گفت: ساختار حکومتی ما به گونه‌ای است که توزیع قدرت بین قوا و نهادهای نظام شکل گرفته است. این در حالی است که هماهنگی بین نهادها در استان‌ها اصلاً کار آسانی نیست. من به عنوان وزیر کشور می‌گویم از هماهنگی‌هایی که میان استانداری‌ها انجام شده راضی هستم و می‌دانم که این موضوع فقط با گذشت، تدبیر، عقلانیت و تدبر ایجاد شده است.

وی افزود: در هر استان نماینده ولی فقیهی است که باید با او هماهنگ باشیم. در کنار او صدا و سیما، نماینده‌های مجلس و نمایندگان سایر نهادها نیز هستند که برای ارتباط موثر با آنها هم باید عقلانیت را محور رفتار خودمان قرار دهیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: در مورد موضوعی مثل موضوع آب به طور مثال بین چند استان می‌توانست با محوریت اظهارات یک استاندار فضای امنیتی شکل بگیرد اما با تدبیر استاندار این موضوع امنیتی نشد.

وی در ادامه با اشاره به بحران اخیر استان خوزستان نیز گفت:‌ در مسأله خوزستان مردم خیلی محجوب و منطقی جلوی استانداری جمع شدند و شعار دادند. من از مردم خوزستان تشکر می‌کنم که هیچ شعار ساختارشکنانه و توهین‌آمیزی ندادند.

وزیر کشور گفت: من از اول هم تأکید داشتم که باید با مردم محترمانه و اقناعی برخورد کنیم و به آنها اطمینان دهیم که بحران ایجاد شده حل می‌شود. از دقایق اول هم همه مسئولان مربوطه برای حل بحران در استان حاضر شدند.

وی در ارتباط با دستاوردهای هماهنگی میان استانداری‌ها و نهادهای مختلف‌، گفت: ما 2 میلیون و 400 هزار زائر را از درب منزل به زیارت بردیم و برگرداندیم. امنیت، بهداشت، تغذیه،‌ پارکینگ و تمام موارد رفاه برای زیارت آنها را فراهم کردیم. این کار تنها با هماهنگی میان تمام استانداری‌ها، ما و شما انجام می‌شد.

وزیر کشور گفت‌: همه مثال‌ها را زدم تا بگویم که در انتخابات این دوره باید جریان عقلانیت و تدبیر تا کف روستاها ادامه پیدا کند. ما باید تلاش کنیم تا امنیت اجرا شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه دو الگو برای برگزاری انتخابات وجود دارد، گفت: الگوی اولی که وزارت کشور می‌تواند از آن استفاده کند، الگویی رقابتی، ستیزه‌جویانه، پرخاشگرایانه و افشاگرایانه است که ما آن را نمی‌پسندیم. چرا که موجب اختلاف‌، کینه، نفرت و درگیری می‌شود. بعد از اجرای این الگو هر کسی که رئیس جمهور شود نمی‌تواند همه مردم را در پیگیری اهدافش منسجم کند. زمانی که نفاق و درگیری در جامعه افزایش پیدا کند تا چندین سال بعد باید تبعات آن را در کشور ببینیم. شرع،‌ عرف و هیچ دلسوزی این انتخابات را نمی‌پسندد.

وزیر کشور همچنین گفت: الگوی بعدی که می‌توان از آن پیروی کرد الگوی برگزاری انتخاباتی توأم با مشارکت و اخلاق است. این همان انتخاباتی است که ما آن را پیگیری خواهیم کرد. پس از چنین انتخاباتی نام هر کس به عنوان نماینده از صندوق بیرون بیاید مورد قبول مردم است. شرع، اخلاق، تجربه، عرق و عقل چنین الگویی را می‌پذیرد.

رحمانی فضلی در پایان با بیان اینکه وزارت کشور مانع انتخابات ستیزه‌جویانه خواهد شد، گفت: همه باید کمک کنیم تا با همراهی، مشورت و مذاکره انتخاباتی برگزار کنیم تا در مقابل رهبری، رئیس جمهور، امام (ره) و شهدا و مردم روسفید باشیم.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: