سفیر ایران در پکن در دیدار با اعضای حزب موتلفه:

ایران در صف اول مقابله با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه قرار دارد/ ترکیه و عربستان سرپل تروریست‌ها هستند

کدخبر: 2088950

سفیر ایران در پکن در دیدار با رئیس هیأت اعزامی حزب مؤتلفه اسلامی به چین، گفت: ایران در صف اول مقابله با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه قرار دارد، در حالی که ترکیه و عربستان سرپل تروریست‌ها هستند.

به گزارش « نسیم آنلاین » حمیدرضا ترقی رئیس هیأت اعزامی مؤتلفه اسلامی به چین در دیدار با علی‌اصغر خاجی سفیر ایران در پکن ضمن تشریح روابط 12 ساله بین حزب مؤتلفه اسلامی و حزب کمونیست چین اظهار داشت: از ابتدای ارتباط حزب مؤتلفه اسلامی و حزب حاکم چین، 18 هیأت بین 2 حزب تبادل‌شده و در حوزه دیپلماسی عمومی، مذاکرات سازنده و مؤثری را در رابطه با تحکیم و تعمیق روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در کشور داشته است.

وی افزود: موضع ما در مذاکرات سیاست عزت، حکمت و مصلحت نظام اسلامی است و همواره در روند مذاکرات از اقتدار نظام و مواضع رهبر انقلاب دفاع کرده و طرف مقابل تحلیل واقع‌بینانه‌ای از جایگاه و نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه ارائه دادیم.

ترقی با اشاره به سازنده بودن روند مذاکرات صورت گرفته در سطح حزب مؤتلفه اسلامی و حزب حاکم چین، تأکید کرد: بحث و تبادل‌نظر در زمینه‌های شیوه حکمرانی خوب، مبارزه با فساد، روش‌های توسعه اقتصادی چین و نقش حزب در اداره کشور دستاوردهای خوبی برای طرفین داشته است.

رئیس هیأت اعزامی حزب مؤتلفه اسلامی به چین تسهیل ارتباط حزب حاکم چین با دولت ایران را یکی از اهداف مذاکرات برشمرد و تصریح کرد: یکی از مطالبات ما یادآوری افزایش سطح موضع‌گیری‌های چین در روابط بین‌الملل بوده است، همچنین افزایش سطح روابط دو حزب به سطوح استراتژیک، هدف دیگر این مذاکرات و نشست‌های مشترک با حزب کمونیست چین است.

ترقی به نقش حزب مؤتلفه اسلامی در توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور و رفع برخی مشکلات بانکی دوجانبه و تفهیم مواضع صلح‌آمیز فناوری هسته‌ای ایران در مذاکرات 1+5 به طرف چینی و حمایت از سیاست چند جانبه‌گرایی چین نیز در این دیدارها اشاره کرد.

وی در پایان با تشکر از سفیر ایران در پکن، خاطرنشان کرد: حزب مؤتلفه اسلامی تلاش می‌کند تا کمک‌دهنده و تسهیل‌گر روابط حزب حاکم چین با دولت جمهوری اسلامی ایران باشد.

در ادامه این دیدار، علی‌اصغر خاجی سفیر ایران در پکن ضمن تشکر از هیأت حزب مؤتلفه اسلامی، بحث لابی‌گری در دیپلماسی عمومی را مهم ارزیابی کرد و گفت: پایداری و ماندگاری احزاب در کشور ما کم است، ولی حزب مؤتلفه اسلامی به عنوان یک تشکل با سابقه می‌تواند در عرصه دیپلماسی عمومی مؤثر واقع شود و موضع ما در وزارت امور خارجه نیز حمایت از این حرکت شماست.

خاجی روابط ایران با چین را مثبت دانست و خاطرنشان کرد: بعد از طرح موضوع رابطه مردم با مردم توسط رئیس‌جمهور چین، ما تلاش کردیم روابط هم‌سو با این جریان در سطوح دانشگاهی، فرهنگی و … با جمهوری خلق چین برقرار کنیم؛ اما موانعی وجود دارد که امیدواریم برطرف شود.

سفیر ایران در پکن با اشاره به نقش جمهوری اسلامی در ایجاد ثبات در منطقه، ادامه داد: ایران در صف اول مقابله با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه قرار دارد، در حالی که ترکیه و عربستان سرپل تروریست‌ها هستند.

وی در پایان ضمن تقدیر از مواضع هیأت حزب مؤتلفه اسلامی بر لزوم تقویت دیپلماسی عمومی بین کشورها و استفاده از ظرفیت احزاب برای تحکیم روابط دو کشور تأکید و توسعه روابط ایران و چین به سطح استراتژیک و در همه عرصه‌ها را بسیار مهم دانست و با توجه به نقش حزب کمونیست در چین خواستار توسعه روابط شد.

ارسال نظر: