فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت؛

از بستری شدن ابوالقاسم طالبی تا نامه اعتراض‌آمیز احمد شاکری به رئیس حوزه هنری

کدخبر: 2088927

فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود؛ از بستری شدن ابوالقاسم طالبی تا نامه اعتراض‌آمیز احمد شاکری به وضعیت حوزه هنری.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »؛ فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود؛ از بستری شدن کارگردان «یتیم خانه ایران» تا نامه اعتراض‌آمیز احمد شاکری به وضعیت حوزه هنری و همچنین دفاع حجت‌الله ایوبی از جشنواره فیلم فجر و داوران آن.

کارگردان «یتیم‌خانه ایران» بستری شد

ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما به دلیل گرفتگی عروق در یکی از بیمارستان های تهران بستری شد. وی که در سالهای گذشته به دلیل گرفتگی عروق عمل قلب باز انجام داده بود متاسفانه به دلیل فشار کار دوباره دچار این بیماری شد و پنج رگ قلب ایشان دچار ضایعه گرفتگی عروق شد که با تشخیص پزشکان در بیمارستان بستری شد .

ابوالقاسم طالبی ساخت آثاری چون «قلاده های طلا » ، « آقای رئیس جمهور»، «یتیم خانه ایران» و... در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده و یکی از کارگردانان ارزشی و به نام سینمای ایران محسوب می شود. او به تازگی کار تحقیق و نگارش مجموعه‌ای برای شبکه خانگی با موضوع «طلاق» را آغاز کرده بود .

«پایتخت۵» اواخر اسفند کلید می‌خورد

تصویربرداری سریال «پایتخت5» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری با مشارکت سازمان فرهنگی هنری اوج از اواخر اسفندماه در کشور قبرس آغاز می‌شود .

گروه تولید تا پایان خرداد ماه سال جاری مشغول به ضبط خواهند بود و بعد از قبرس به شهرک دفاع مقدس می‌روند .

پیش‌تر قرار بود «پایتخت5» در روزهای ابتدایی اسفند ماه با حضور اغلب بازیگران اصلی در شهر آتن و نیکوزیا کلید بخورد و گروه تولید در لوکیشن‌های کنار دریا، اسکله، بازارهای قدیمی و سنتی،‌ هتل، کوچه‌ها و محله‌ها، مراکز خرید و… قصه فصل پنجم «پایتخت» را آغاز کنند .

فصل‌های پیشین این سریال در سالهای گذشته از شبکه یک سیما به مناسبت نوروز و رمضان روی آنتن رفت و فصل پنجم «پایتخت» نیز قرار است تا در ماه رمضان سال آینده از همین شبکه پخش شود. در این سریال محسن تنابنده، علیرضا خمسه، ریما رامین‌فر، احمد مهرانفر، نسرین نصرتی، محمدرضا علیمردانی، هومن حاجی عبداللهی، سعید آقاخانی، سارا و نیکا فرقانی اصل و ... به ایفای نقش می‌پردازند .

«داستان خانواده گلس» شاید نخستین کار سریالی تئاتری باشد

النا آهی نویسنده مجموعه سریالی نمایش‌های «داستان خانواده گلس» گفت: چند ماه پیش این داستان را در بخش نخست به اجرا در آوردیم قسمت دومش هم نوشته شده و قرار است فروردین ـ اردیبهشت ماه در فرهنگسرای ارسباران به اجرا برود .

وی با بیان اینکه برای نخستین بار شاید در کشور اقدام به ساخت این شکل تئاتر‌ها را داریم، گفت: نویسنده خارجی سلینجر مجموعه داستان‌هایی پراکنده از خانواده‌ای دارد که اطلاعاتی به ما داد و با مطالعه کلی آنها در گروه به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم این شخصیت‌های نابغه را به نمایش در آوریم .

آهی همچنین گفت: قسمت اول این نمایش درباره فرنی است که اتفاقاتی برایش می‌افتد و سعی می‌کند مشکلاتش را حل کند. فرنی در این نمایش با کتابی درباره سلوک آشنا می‌شود مدام دعا می‌خواند و ذکر می‌گوید اما شخصیت زویی فرد متعادل تری است که تلاش می‌کند فرنی را هم به تعادل برساند .

این نویسنده افزود: اما بخش دوم این نمایش به برادر بزرگتر خانواده سیمور می‌پردازد داستان یک ساعت از زندگی وی با همسرش را روایت می‌کند. در حالت کلی داستان این خانواده یک سری بچه‌های نابغه‌ای هستند که کارهای عجیب و غریبی می‌کنند دانش بیش از حد دارند خیلی به عرفان شریقی علاقه‌مند هستند و یک جاهایی از سوی اطرافیان درک نمی‌شوند ما این مدل آدم‌ها را به تصویر کشیدیم .

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی کوروش ساسانیان و نویسندگی آلنا آهی به صحنه فرهنگسرای ارسباران می‌رود .

ثبت نام 333 ناشر در روز اول برای حضور در نمایشگاه کتاب

ثبت‌نام ناشران برای حضور در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ساعت 9 صبح روز گذشته سوم اسفندماه آغاز شده و تا 10 اسفندماه ادامه خواهد داشت .

بر اساس این گزارش، ناشران در گروه های تخصصی خود و از طریق انجمن‌های زیر مجموعه قادر به ثبت‌نام هستند؛ انجمن ناشران عمومی، دانشگاهی، کودک و آموزشی برای تسهیل در روند ثبت‌نام سامانه‌ها را فعال کرده تا مرحله مقدماتی انجام شود .

گفتنی است، در روز اول ثبت نام ناشران؛ 597 ثبت‌نام اولیه ثبت شده است و همچنان تا دهم اسفند ناشران فرصت دارند. اما در بخش کودک 65 ناشر، در بخش عمومی 205 ناشر، دانشگاهی 50 و در بخش آموزشی و کمک آموزشی 13 ناشر ثبت نام کرده‌اند .

این در حالی است که 333 ناشر ثبت‌نام خود را تا مرحله پایان انجام داده‌اند و مابقی در انتظار تائید مرحله ابتدایی خود هستند. در مجموع از ناشران خواسته شده ثبت‌نام خود را نیمه رها نکنند و تا مرحله تائید نهایی توسط اتحادیه و انجمن‌ها پیش روند .

در نهایت 597 ثبت نام انجام شده که تنها 333 ناشر فرآیند ثبت‌نام را تا انتها تکمیل کرده اند .

نمایش فیلم‌های عمار در مجموعه ۱۸ هزار صندلی آرژانتین

موسسه ملی سینما و هنرهای صوتی تصویری (اختصاراً اینکا) یک مرکز غیردولتی است که زیر نظر وزارت فرهنگ آرژانتین فعالیت می کند. بر این اساس رسالت اصلی آن، تقویت، تحکیم و تنظیم تولیدات صوتی تصویری در آرژانتین و در خارج از این کشور و همچنین تسهیل دسترسی عموم به این نوع آثار است .

بر اساس این گزارش، یکی از ماموریت های اصلی این مجموعه همچنین مدیریت «صندوق توسعه سینمایی» است که به دنبال گسترش صنعت سینما در آرژانتین از طریق پرداخت وام، یارانه و فراهم کردن سایر تسهیلات قانونی برای دستیابی به این هدف است؛ همچنین این مجموعه دارای یک هیئت مدیره، شامل رئیس و نایب رئیس، یک مجلس فدرال و همچنین یک انجمن مشورتی است .

گفتنی است، شورای فدرال به وسیله رئیس اینکا مدیریت می شود و شامل معاونین فرهنگی ایالت بوئنوس آیرس و فرمانداری های وابسته بوده و در سال حداقل یک مرتبه تشکیل می شود؛ بعلاوه قطعنامه های مصوب این شورا به وسیله رأی گیری انجام شده و طرح هایی که بیشترین آرا را کسب کنند، تصویب می شوند .

لازم به ذکر است، شورای مشورتی دارای 11 عضو است که توسط دولت آرژانتین منصوب می شوند؛ 5 نفر از آنها توسط مجلس فدرال پیشنهاد می شوند که شامل شخصیت های فرهنگی برجسته در مناطق مختلف این کشور هستند و بقیه آنها توسط سایر مجموعه های فرهنگی پیشنهاد شده (شامل دو کارگردان سینما، دو تهیه کننده، یک مسئول فنی و یک بازیگر با سابقه سینما) و از نماینده بخش های مختلف صنعت سینما می باشند .

بنابه گفته بهنام حیدری مسئول بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار اکران آثار منتخب سینمای ایران و جشنواره فیلم عمار در کشور آرژانتین حاصل همکاری بخش بین المللی جشنواره مردمی فیلم عمار با موسسه سینمایی اینکا آرژانتین است .

فیلم های سینمای ایران و بخشی از آثار برگزیده جشنواره عمار در قالب های داستانی، مستند و انیمیشن از 5 تا 7 اسفندماه در شهر «بوینس آیرس» آرژانتین است .

به گفته حیدری عنوان این رویداد سینمایی «ایرانی که ندیده اید» نام گذاری شده و آثاری که برای این منظور انتخاب شده متناسب با اشتراکات ایران و مردم کشور آرژانتین است و موضوعات درنظر گرفته شده شامل موضوعات ضداستعماری، استقلال طلبانه، صلح، ایران شناسی و موضوعات اجتماعی و مذهبی را شامل می شود .

فیلم های سینمایی «قلاده های طلا» و «یتیم خانه ایران» از ابوالقاسم طالبی، «تنهای تنهای تنها» از احسان عبدی پور به عنوان آثار سینمایی و آثار کوتاه «علمک» و «بازار محبت» با موضوع اجتماعی و مستندهای «چراغ های روشن» و «ایران شگفت انگیز است» با موضوع ایران شناسی و گردشگری و انیمیشن کوتاه «مورچه و سلیمان» قرار است در سالن های سینمایی « گامونت» و «تیپوگرافیکو» شهر «بوینس آیرس» نمایش داده شوند .

ضرورت تقویت تئاتر بچه‌های مسجد

غلامرضا منتظری گفت: هنر را ما نعمت خدا می‌دانیم، این نعمت باید به شایستگی استفاده شود در روایات داریم که قدردانی از نعمت این است که از آن در مسیری استفاده کنیم که اسباب رشد و سعادت انسان‌ها را فراهم کند .

وی در ادامه افزود: مسئولیت بسیج در این میان سنگین است چون بسیچ طلایه دار ارزش‌های دینی است و باید مروج فرهنگ دینی هم باشد . بنابراین هنر بسیج، هنر برای هنر نیست هنر در خدمت رشد و اعتلا و هدایت جامعه اسلامی باید باشد .

منتظری با اشاره به اینکه هنر تئاتر به خاطر جنبه سمعی و بصری قلمرو اثرگذاری آن تأثیرگذارتر از سایر هنرها است، اظهار داشت: تئاتر و سینما می‌توانند دو کانال ارتباطی انسان مثل چشم و گوش را تحت تأثیر خود قرار دهند از این جهت هنرمندان تئاتر بهتر می‌توانند تأثیرگذار باشند پس هر که بامش بیش برفش بیشتر .

وی همچنین یادآور شد: ما در این دوره جشنواره تئاتر بسیج بنا را بر تولید گذاشتیم هیچ کار تکراری ارائه ندادیم و تأکیدمان بر متون نمایشی بود و این جشنواره توانست قدم اولیه را برای تولید متون بردارد، بخش ویژه نیز تئاتر مسجد به عنوان تئاتر بچه‌های مسجد است که اینها برای رقابت حضور نیافتند به عنوان یک مدل و الگو همزمان با اجراهای رسمی هر روز در مدارس و مساجد کار صورت می‌گیرد .

رییس بسیج هنرمندان اظهار داشت: کار خوب دیگر حضور گروه‌های شرکت کننده در جشنواره مناطق محروم استان است ما اگر به دنبال رشد متوازن فرهنگی و هنری هستیم باید کل ایران را ببینیم همه چیز نباید به تهران محدود شود رنج سفر را دوستان هموار می‌کنند برای اینکه جای جای ایران اسلامی از حاصل تلاش و کوشش هنرمندان بسیجی بهره بگیرد .

وی در پایان گفت: قطعا این جشنواره یک حسن آغاز است ما بعد از اختتامیه برای چهره‌های توانمند کارگاه پیش بینی می‌کنیم در دل همین جشنواره هم کارگاه داشتیم قرار شده آثاری که درخشش داشتند برای تولید جدید حمایت شوند و از پروژه‌های بعد از جشنواره نیز بهره ببریم .

دفاع «ایوبی» از جشنواره و داوران

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی درباره ضرورت ایجاد راهکاری برای بهتر شدن رابطه صداوسیما با سینماگران و تبلیغ فیلم‌های سینمایی از طریق رسانه ملی، گفت: از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود در این باره به سازمان سینمایی و سینماگران یاری رسانند. درواقع این موضوع یکی از اصلی‌ترین مطالبات سینماگران از مجلس محسوب می‌شود چرا که حدود ۴ سال به زبان‌های مختلف مانند مکتوب و شفاهی با مسئولان رسانه ملی درباره تبلیغ مناسب فیلم‌های سینمایی مکاتبه کرده‌ایم اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است .

رییس سازمان سینمایی با ابراز امیدواری از اینکه سینما و تلویزیون با هدف پیشرفت امور فرهنگی در کنار هم قرار گیرند با تاسف از اینکه تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است، بیان کرد: متاسفانه خصومت رسانه ملی با سینما در برخی از برنامه‌های تلویزیونی در ایام سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بیشتر نمایان شد و موجبات ناراحتی هنرمندان را فراهم کرد .

وی افزود: امیدواریم رسانه ملی ایران نیز مانند همتایان خود در کشورهای صاحب سینما به تعهدات خود در قبال سینما عمل کند البته باید منشوری میان سینما و تلویزیون همچون جهان پیشرفته امضا شود و در این منشور مطالبات و وظایف طرفین شفاف‌سازی شود .

ایوبی درباره ادعای یک منتقد سینما مبنی بر اینکه انتقادهای او و مجری برنامه «هفت» رای داوران جشنواره فیلم فجر را تغییر داده و این به معنای زیرسوال بردن استقلال و اعتبار جشنواره است، گفت: باید پرسید کدام یک از ادعاهای آقایان افخمی و فراستی در رابطه با جشنواره درست از آب درآمد که این ادعایشان درست باشد تا بشود به آن استناد کرد؟

رییس سازمان سینمایی در پایان گفت: سطح داوران بسیار بالاتر از این است که بخواهند تحت تاثیر صحبت‌های این آقایان قرار بگیرند و برای اثبات آزادگی داوران همین بس که انصراف غیرحرفه‌ای و ناشیانه برخی از نامزدها از ادامه مسابقه، هیچ تاثیری بر رای داوران نگذاشت .

برخی مراکز حوزه هنری کانون فتنه‌گری ادبی‌اند

احمد شاکری نویسنده و منتقد شناخته‌شده کشورمان در نامه‌ای به محسن مومنی رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نکاتی را درباره وضعیت ادبیات داستانی در حوزه هنری نوشته است .

محورهای سخنان احمد شاکری به شرح ذیل است و در انتها نیز متن کامل نامه آمده است :

* از همان پانزده سال پیش که با حضور و مدیریت شما در واحد ادبیات حوزه هنری همراه بود، دغدغه‌های انقلابی و مبنایی گردانندگان دوره جدید این ماهنامه {ادبیات داستانی} که خواهان احیای ارزش‌های اسلامی و مبانی دینی در نقد ادبیات داستانی و نظریه‌پردازی بر این اساس بودند همواره چالش‌هایی را برمی انگیخت. شما این چالش‌ها را به یاد دارید. تا جایی که ماهنامه ادبیات داستانی در نتیجه تصمیم به چاپ نقد مجموعه داستانی از یکی از نویسندگان حوزه که مورد حمایت شما بود تهدید به تعطیلی شد .

* مهم‌ترین تهدیدی که بخصوص مجموعه‌های انقلابی را هدف قرار داده است مقوله "نفوذ" و جابه جایی ارزشها و استحاله بطئی است. جریان شبه‌روشنفکر هیچگاه از مواجهه خود با ارزشهای انقلاب و دفاع مقدس غافل نبوده است و بی خبری برخی مدیران فرهنگی، کم‌سوادی آنها، کوته بینی و عدم برخورداری از نگاهی‌افق نگر و بلند مدت، اعتمادهای بی‌مبنا و بیجا و میدان دادن به برخی چهره‌های متزلزل در مبانی انقلاب و دفاع مقدس، رفیق‌بازی در عرصه ادبیات و ترس از اتخاد مواضع شجاعانه و انقلابی بخشی از دلایلی است که زمینه‌های نفوذ را در برخی مقاطع و تصمیم‌ها فراهم آورده است .

* از جمله تهدیدهای بخش ادبیات داستانی در حوزه هنری، استفاده از مدیران کم‌تخصص، بی‌تخصص یا بی‌انگیزه و زاویه‌دار با ارزش‌ها و مبانی انقلاب اسلامی است. . اینگونه به نظر می‌رسید که ریاست شما بر آن مجموعه موجب خواهد شد تا ادبیات داستانی در حوزه هنری، فصل جدیدی از فعالیت را آغاز کند. اما تجربه نشان داد در این دوره، حوزه ادبیات داستانی اگر نگوییم کم فروغ‌تر از دوران گذشته که به همان اندازه مورد بی مهری قرار گرفته است...مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری را گرچه به عنوان شاعری متعهد، زمان‌شناس و خوش‌ذوق شناخته می‌شود، اما ایا تعهد به تنهایی برای اداره حوزه ادبیات داستانی ان هم در سطحی ملی کافی است؟

* نگاه محفلی به ادبیات داستانی از جمله تهدیدات دیگری است که بخش ادبیات داستانی حوزه هنری را به شدت تضعیف کرده است.شخص شما در طول سالهای مدیریت‌تان در مرکز آفرینش‌ها و البته در سمت ریاست حوزه هنری تلاش داشته‌اید با نگاهی تسامحی به این حوزه، مجموعه‌ای از افراد زاویه‌دار را همچنان در حوزه نگاه دارید. شاید این تصمیم بدان دلیل بوده که این قبیل افراد جذب جریان‌ها و مجموعه‌های شناخته شده شبه روشنفکری نشوند و امیدی به بازگشت شان به جریان متعهد وجود داشته باشد. بعضا با قهر و اخم این چهره‌ها ساخته‌اید، کتاب‌هایشان را تبلیغ کرده‌اید، به آنها جایزه داده‌اید، کتاب‌هایشان را ترجمه کرده‌اید و به هر حال آنها را همچنان به عنوان افراد مرتبط با حوزه هنری حفظ کرده‌اید...به نظر می‌رسد این تصمیم بیش از آن که به افراد جریان متعهد بیفزاید، زمینه‌های زیاده‌خواهی گروهی از نویسندگان زاویه‌دار با ارزشهای انقلاب اسلامی را فراهم آورده است . گروهی که همواره حوزه هنری بر سر آنها به نوازش دست کشیده و آنان هر گاه که خواسته‌اند با جریان‌های شبه‌روشنفکر نشست و برخاست داشته، جایزه‌های آنها را گرفته، حرف‌های آنها را تکرار کرده و اگر فرصت کرده‌اند سیلی به جریان ادبیات داستانی متعهد نواخته‌اند .

*نتیجه این سیاست شکل‌گیری محفلی خاص در حوزه ادبیات داستانی است که شما را احاطه کرده و به نظر می‌رسد پس از سالها شما را با خود هم‌رای ساخته است. محفلی با افرادی محدود و شناخته شده که با طرح رفاقت، در طول این سالها جریان ادبیات داستانی را در حوزه هنری به سمت و سویی خاص هدایت کرده است و در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در این مجموعه موثر بوده است. برخی از این چهره‌ها از سالهای دور در کنار شما حضور داشته‌اند و این همراهی نگرانی طیفی از نویسندگان متعهد را موجب شده است. از این بابت در درجه نخست باید نگران ادبیات داستانی انقلاب اسلامی بود و پس از آن نگران شما به عنوان مدیری ارزشی و محصول حوزه علمیه و پرورش یافته حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی .

* حوزه‌های هنری در برخی استان‌های کشور نه مراکزی برای تبلیغ و حمایت و ترویج ادبیات ارزشی و انقلابی که کانونی برای جریان‌های شبه روشنفکر و پیاده نظام آنها است. در این مراکز اساسا سخن گفتن از تعهد در ادبیات داستانی و حمایت از ارزش‌های انقلابی غریب و حتی ممنوع است. برخی مراکز حوزه هنری تحت مدیریت شما که از پول بیت‌المال ارتزاق می‌کنند کانون فتنه‌گری ادبی‌اند ...

پورناظری: دلیل مجوز دادن به شجریان در این برهه زمانی کاملا مشخص است/ شجریان:‌ باید کاری کرد نسل‌های جدید به سمت موسیقی ایرانی بیایند

نشست خبری همایون شجریان و سهراب پورناظری ظهر امروز در فرهنگسرای نیاوران برگزار و از آلبوم تصویری «خداوندان اسرار» رونمایی شد .

همایون شجریان در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا اثر خداوندان اسرار و آلبوم آئینه‌ها در قالب یک آلبوم واحد منتشر نشده است، گفت: فضای این دو اثر با هم متفاوت است. حتی دکورها و لباسهایی که ما در کنسرت این دو اثر پوشیده‌ایم هم با هم متفاوت است. درست است که ما کنسرت خداوند اسرار و آئینه‌ها را به طور مشترک اجرا کردیم اما این دو اثر باید در قالب دو سی‌دی منتشر می‌شدند. همچنین فیلم مستندی هم از این اثر و کنسرتش تهیه شده که به همراه آلبوم آئینه‌ها منتشر خواهد شد .

وی افزود: فضای یک آلبوم برای برگزاری یک کنسرت کافی نیست و باید فضای قطعات گسترده‌تر باشد تا بتوان کنسرت آن را برگزار کرد . همچنین در تقسیم این دو پروژه به دو آلبوم مجزا هیچ انگیزه مالی وجود نداشته است .

همایون شجریان در ادامه صحبت‌هایش به حرفهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مجوز گرفتن آلبوم محمدرضا شجریان اشاره کرد و گفت: آلبوم طریق عشق چندی پیش مجوز گرفت و منتشر شد. هم اکنون هم اثر دیگری از آثار پدر مجوز گرفته که آن را آماده می‌کنیم تا آن را در ماه‌های آینده منتشر کنیم. پدرم در حال حاضر امکان بازگشت به صحنه را ندارد اما امیدوارم مسیر سلامتش به خوبی طی شود و بزودی به صحنه هم بازگردد. در حال حاضر حال پدر نسبت به گذشته بهتر است. 15 جلسه رادیوتراپی سنگین را پشت سرگذاشته و این آسیبهای عصبی به پدر وارد کرده است. سرطان هم در عین حال در کمین است اما کنترل شده است. باید به ایده‌آل سلامتی ایشان برسیم تا به مرحله شیمی‌درمانی برسیم .

پورناظری هم درباره مجوز دادن به اثر محمدرضا شجریان گفت: این مجوز باید چند سال پیش به استاد شجریان داده می‌شد تا او می‌توانست کنسرت‌هایش را در ایران برگزار کند. هر کودکی می‌داند هدف این مجوز چه بوده است. دلیل مجوز دادن به شجریان در این برهه زمانی کاملا مشخص است. ما هم اثر مشترکی با استاد شجریان داریم که در آینده نزدیک منتشر خواهد شد .

شجریان درباره همکاری با براداران پورناظری انجام داده‌ایم گفت: به دلیل نزدیک بودن روحیاتمان با هم ادامه‌دار شد. ما در این همکاری همیشه بی‌تعصب جلو گرفتیم. برای من بسیار لذت‌بخش بود که آثاری با برادارن پورناظری تولید کردیم. در پرونده کاری‌ام آثار مشترک با براداران پورناظری را واقعا دوست دارم. ما در این کارها به گونه‌ای عمل کردیم که نخواستیم بترسیم و آزادانه عمل کردیم .

همایون شجریان در بخش دیگری از سخنان در رابطه با ارکستر ملی و فریدون شهبازیان گفت: آقای شهبازیان چندی پیش با تمام تماس گرفته بود که همکاری با ارکستر ملی را پیشنهاد بدهد اما این تماس بین ما برقرار نشد و ایشان در گفت‌وگویی درباره همکاری من با ارکستر ملی صحبت کرده بود اما من از چنین چیزی بی‌اطلاع بودم بعدها که با آقای شهبازیان صحبت کردم ایشان پیشنهاد همکاری با ارکستر ملی را به من داد اما فرصت برای آماده کردن آثار فقط یک هفته بود که در چنین زمان کوتاهی این کار برای من میسر نبود. به هر حال اگر در آینده فرصتی پیش بیاید از همکاری با شهبازیان استقبال می‌کنم و علایق قلبی‌ام همکاری با آقای شهبازیان است .

وی درباره آواز خواندن د رکنار تنبور در آلبوم خداوندان اسرار گفت: این نخستین تجربه‌ام در همخوانی با تنبور بود. وقتی در ذهنم دنبال طراحی آوازی برای تنبور می‌گشتم به حضرت مولانا رجوع کردم و دیوان ایشان را که باز کردم در همان ابتدا به شعر «بیا کز عشق تو دیوانه گشتم» برخوردم. برای من جالب است که این همان شعری بود که دنبالش می‌گشتم . گاهی پیدا کردن یک شعر مناسب برای یک آواز هفته‌ها طول می‌کشد اما در این مورد به محض بازکردن دیوان مولانا به این شعر برخوردم و دیدم که از نظر معنا و وزن همان چیزی است که من دنبالش می‌گشتم. برای خواندن این آواز به کوک تنبور هیچ دستی نزدیم و هرجا که لازم بود من غم خواندم و هر جا هم که لازم بود اوج گرفتم .

استقبال بندرعباسی‌ها از «فصل شیدایی»/ بخش‌هایی از جنگ احد به نمایش اضافه شد

نمایش «فصل شیدایی» که از آن به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین نمایش کشور نام برده می‌شود، برای دومین بار در بلوار خلیج فارس بندرعباس روی صحنه رفت. «فصل شیدایی» از داستان هبوط حضرت آدم تا مجاهدت‌های مجاهدان جنگ تحمیلی را روایت می‌کند، در سری جدید نمایش در بندرعباس با آیتم‌های جدیدی ارائه شد. نمایش فصل شیدایی به طراحی و کارگردانی سعید اسماعیلی و با نویسندگی و روایتگری جذاب رسالت بوذری کاری از مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی(مهنا) است .

محمد نیاکان، مجری طرح نمایش فصل شیدایی در حاشیه نمایش با اشاره به اینکه نمایش امسال نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد متفاوت بوده و آیتم هایی جدیدی از جمله جنگ احد به آن اضافه شده، اظهار کرد: از ابتدای بهمن ماه کارهای اولیه و آماده سازی نمایش را در شهر بندرعباس آغاز کردیم .

وی افزود: در این تغییرات جدید، اعم از فرم و محتوا، فضاها و دکورهای جدید طراحی و ساخته شد و یکسری تغییرات و خلاقیت هایی که موردنظر بوده نیز ایجاد شده است .

مجری طرح فصل شیدایی تصریح کرد: ویژگی بارز این نمایش که بیننده‌های زیادی را به سمت خودش کشانده، برای این است که مردم خودشان را در دل واقعه می‌بینند و مصداق آن نیز واقعه کربلا و بعثت پیامبر و جنگ تحمیلی است .

نیاکان یکی دیگر از ویژگی‌های مهم و خاص نمایش فصل شیدایی را بومی سازی نمایش ذکر و تصریح کرد: نمایش فصل شیدایی در هر استانی متمایز می‌باشد و در بخش‌هایی از آن به خصوص دفاع مقدس و انقلاب، شخصیت‌های شاخص و موثر در جنگ یا انقلاب هر استان بازسازی می‌شود .

وی با اشاره به اینکه این نمایش بیش از دوسال و نیم در بیش از 15 استان اجرا شده، عنوان کرد: یکی دیگر از ویژگی هایی که این نمایش را پرمخاطب کرده، روایتگری نمایش و بیان شیوایی است که باعث پیوند صحنه ها شده و کار را جذاب تر می کند .

به گفته مجری طرح فصل شیدایی، اجرای این نمایش برای دومین سال در بندرعباس به تقاضای خود مردم استان بوده و طبق رصدی که در استان صورت گرفته بود، بندرعباس برای امسال بیش ترین تقاضا برای اجرای فصل شیدایی داشته؛ لذا تصمیم گرفتیم براساس نیاز فرهنگی این استان نمایش را در بندرعباس اجرا کنیم. نیاکان اضافه کرد: سه سال پیش اجرای نمایش برای اولین بار در استان هرمزگان در روستای دره پهن بشاگرد با استقبال بی اجرا شد و در سال بعدی هم مهمان مردم جزیره ابوموسی بودیم .

وی گفت: این نمایش بالای 150 بازیگر دارد؛ 70 نفر عوامل اجرایی و همچنین حدود 150 نفرنیز نیروهای ستادی استان هرمزگان هستند که پیشتیبانی کار را برعهده دارند که در مجموع بالای 350 نفر نمایش فصل شیدایی را همراهی می کنند .

نمایش فصل شیدایی از یک شنبه شب دوم اسفندماه در بندرعباس آغاز و تا 11 اسفندماه همه روزه از ساعت 19 در بلوار خلیج فارس - ضلع جنوبی فرودگاه بندرعباس برگزار خواهد شد. همچنین گفتنی است علاقمندان به تماشای این نمایش در سایر استان‌ها می‌توانند با استفاده از قابلیت جدید با مراجعه به صفحه رسمی مرکز هنرهای نمایشی(مهنا) به آدرس mohanna_ir @ به صورت زنده به تماشای این نمایش بپردازند .

ارسال نظر: