وزیر جهاد کشاورزی در جلسه شورای اداری خوزستان:

۲۴۰ هزار هکتار از طرح رهبر انقلاب تحویل شده است/ فاز نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری سال آینده تکمیل می‌شود

کدخبر: 2088901

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تاکنون ۲۴۰ هزار هکتار از ۳۱۸ هزار هکتار فاز نخست طرح مقام معظم رهبری تحویل شده است، گفت: در سال آینده کل فاز نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری به اتمام می‌رسد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: محمود حجتی عصر امروز در جلسه مشترک شورای اداری خوزستان و کارگروه ملی مبارزه با ریزگردها اظهار کرد: طرح 550 هکتاری مقام معظم رهبری که سال‌های سال بدون اعتبار و کم‌اعتبار مانده بود و آنچنان که باید کار می‌شد نشده بود، با عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب و پیگیری ویژه رئیس جمهور اجرایی شد.

وی افزود: در فاز نخست با همکاری وزارت نیرو و مبادله موافقت‌نامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، تاکنون 240 هزار هکتار از 318 هزار هکتار تحویل شده و در سال آینده کل فاز نخست به اتمام می‌رسد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به بحران ریزگردها در خوزستان اشاره کرد و گفت: امروز عنایتی که به مسأله ریزگردها در خوزستان شده باعث می‌شود تا همه با همکاری یکدیگر با برنامه و تأمین منابع اعتباری قابل قبول اقدامات لازم را انجام دهیم. ان‌شاءالله با کمک خود مردم در زمانی قابل قبول و با روش‌های علمی کارها به سرانجام برسد.

حجتی خاطرنشان کرد: آنچه امروز در دستور کار قرار گرفته سطح 42 هزار هکتار و آن هم بخشی از منطقه چهار است. به صورت کلی مناطق یک تا 9 حدود 800 هزار هکتار است که به مناطق بحرانی و فوق بحرانی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: طرحی را که در دستور کار قرار دادیم این است که حدود 5 میلیون نهال کاری انجام شود. در واقع با استقرار 6 اکیپ و افزایش این اکیپ‌ها، روزانه 200 هکتار نهال کاری انجام می‌دهیم. از صاحب‌نظران دعوت خواهیم کرد تا هر روز طرح را مورد بازنگری قرار دهند تا یک طرح نهایی را عملیاتی کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: امروز به دنبال این هستیم که منابع آب مشخصی را برای این کار اختصاص دهیم. انتقال آب از کارون را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد تا ان‌شاءالله مناطقی که به خاطر فصل اجازه نهال کاری نداریم را حداقل مرطوب کنیم.

حجتی متذکر شد: امیدوارم در یک دوره سه ماهه، نهال‌ها را غرس کنیم و قطعا نهال‌های سازگار را در منطقه تکثیر خواهیم کرد. بحث بوته‌کاری در عرصه‌هایی که مردم روی آن ادعا دارند نیز یکی دیگر از کارهایی است که برای تثبیت انجام خواهیم داد تا از فرسایش خاک جلوگیری شود.

وی در پایان اضافه کرد: با استفاده از فرصت سیلاب‌ها و با مدیریت آنها برای مرطوب کردن عرصه‌های بیابانی تلاش می‌کنیم تا حدودی این وضعیت را کنترل کنیم. این کار در خوزستان بسیار راحت‌تر از استان‌های کویری است که به امید خدا با یک برنامه قابل قبول آن را به خوبی عملیاتی خواهیم کرد.

ارسال نظر: