کاظم راست گفتار در گفت و گو با «نسیم آنلاین» :

جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه ای موقعیت خوبی برای پیشرفت فیلم‌سازان جوان است

کدخبر: 2088673

کاظم راست گفتار گفت : جشنواره فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای با چنین فضایی ظرفیت این را دارد که حتی از جشنواره فیلم فجر نیز به مراتب اثرگذار تر باشد، چرا که افراد حاضر در این رقابت دست کم ادعایی بر حرفه ای بودن ندارند و بیشتر قصد تجربه کردن دارند؛ از این رو در این آزمون و خطا استعداد های بیشتری از میان آنها شکوفا خواهد شد.

کاظم راست گفتار، کارگردان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، درباره جشنواره فیلم های 100 ثانیه ای گفت: هر جشنواره ای تاثیرات مثبت خود را به همراه دارد؛ البته جشنواره ای با این شکل و فرم طبعا تاثیرات بیشتری خواهد داشت، اما نکته قابل توجه اینجاست که بخش عمده ای از سینمای امروز ایران تبدیل به سینمای تجربی شده و حتی درجشنواره فیلم فجر به عنوان مهم ترین اتفاق سینمایی کشور که می بایست حرفه ای باشد، عده کثیری از فیلمسازان جوان فیلم اولی حضور دارند.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم های 100 ثانیه ای با چنین فضایی ظرفیت این را دارد که حتی از جشنواره فیلم فجر نیز به مراتب اثرگذار تر باشد، چرا که افراد حاضر در این رقابت دست کم ادعایی بر حرفه ای بودن ندارند و بیشتر قصد تجربه کردن دارند؛ از این رو در این آزمون و خطا استعداد های بیشتری از میان آنها شکوفا خواهد شد.

جشنواره فیلم 100 با جشنواره فیلم کوتاه دیگر هم پوشانی دارد

کارگردان «عروس خوش قدم» تصریح کرد: در سال های اخیر برگزاری چنین جشنواره هایی زیاد شده است، اما از انجا که این برگزاری این جشنواره ها هزینه های آنچنانی در پی ندارند، فشار چندانی به اقتصاد سینما و بودجه فرهنگی ـ هنری وارد نمی شود و در عین حال استعدادهای جوان ناشناس و علاقمند زیادی که در کشور وجود دارند، با این جشنواره ها شناخته می شوند؛ از این رو اگر این جشنواره با جشنواره فیلم کوتاه دیگری هم پوشانی داشته باشد هم چندان اهمیتی ندارد.

راست گفتار در پاسخ به سوال خبرنگار « نسیم آنلاین » در مورد دغدغه جوانان برای فیلمسازی ، بیان داشت: در کشورهای خارجی چنین جشنواره هایی به مراتب بیشتر از ایران وجود دارد اما نکته مهم اینجاست که افراد شرکت کننده در این رقابت ها اساسا دغدغه ساخت فیلم بلند ندارند، در واقع از همان ابتدای امر به نیت فیلم سازی در زمینه کلیپ، تیزرهای ها و آگهی های تبلیغاتی و ... وارد چنین جشنواره هایی می شوند؛ اما در ایران از آنجا که به غیر از فیلم سازی در چرخه حرفه ای و ساخت فیلم های بلند سینمایی، فضایی برای ارائه اشکال دیگر فیلم سازی وجود ندارد، تمام جوانان ناخودآگاه به این سمت کشیده می شوند و مقصود همه آنها رسیدن به نقطه ای است که فیلم بلند داستانی تولید کنند؛ اما اشکال قضیه دقیقا همین جاست؛ چرا که وقتی از این زاویه به مقوله سینما نگاه شود عملا نه تنها استعدادی شکوفا نخواهد شد، بلکه در مواردی مسیر سینمای حرفه ای نیز منحرف خواهد شد.

خطوط مختلف هنری در عرصه فیلمسازی به نوعی از هم تفکیک می شوند

وی بیان داشت: تجربه بدی که اخیرا در سینمای ایران باب شده این است که دوستان فیلمساز جوان و بی تجربه فیلم هایی می سازند که از لحاظ تکنیکی و ساختار سینمایی با مشکلات عدیده ای روبه روست. طبیعتا چنین فیلمی رنگ و بوی تجربی بودن می دهد و اینکه نگرش تکنیکی و دقیقی پشت آن وجود نداشته و فیلمساز صرفا به دلیل علاقه به این عرصه از هنر و به جهت تجربیاتی در این زمینه به فیلمسازی ورود کرده و از سوی دیگر چنین اتفاقاتی اعتبار سینمای ما را تا حدودی تحت الشعاع خود قرار داده است. کارگردان «عروس خوش قدم» در همین زمینه تصریح کرد: معتقدم روند و اندیشه ای که پشت این رویداد سینمایی قرار دارد منطقی است به این معنا که فیلمسازی که استعداد و توانایی ساخت فیلم صد ثانیه ای را دارد می تواند در عرصه ساخت تیزر، کلیپ و ... بسیار موفق و حرفه ای عمل کند. در واقع خطوط مختلف هنری در عرصه فیلمسازی به نوعی از هم تفکیک می شوند؛ اما این که فردی با ساختن فیلم صد ثانیه ای در صدد ورود به سینمای حرفهای باشد امر درستی نیست و به ساختار کلی سینما آسیب می زند.

راست گفتار خاطر نشان کرد: شاید این مهم بدان دلیل باشد که در کشور ما تنها به کارگردانانی که فیلم های بلند سینمایی می سازند ارزش گذاشته می شود و به فعالیت سایر دوستان فیلمساز بهایی داده نمی شود. در چنین شرایطی خیلی دور از ذهن نیست که جوانان علاقمند به فیلمسازی نیز هدف اول و آخرشان ساخت فیلم های بلند، نود دقیقه ای و ... باشد.

ارسال نظر: