سعید جلیلی در دانشگاه علوم پزشکی تهران:

کسی که اختلاس را معوقه بانکی می‌نامد سرطان را سرماخوردگی تشخیص می‌دهد/ با لبخند مشکلات حل نمی‌شود

کدخبر: 2088595

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از تجویزهای غلط آن است که به خواست دشمن منابع قدرت را کنار بگذارید. کسی که اختلاس را معوقه بانکی تشخیص دهد همان عواقبی را دارد که کسی سرطان را سرماخوردگی تشخیص دهد!

به گزارش « نسیم آنلاین »، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر سه شنبه در همایش «تحریم های فلج کننده یا تحلیل های فلج کننده» که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: سلامت حق مردم و تامین آن تکلیف دولت است. عدالت در توزیع برابر سلامت این است که اولویت در ارائه خدمات و مراقبت ها بر اساس نیاز باشد نه توان پرداخت و هزینه‌ها.

جلیلی افزود: اگر مراقبت بیشتر و خدمات سریعتر به کسانی تعلق بگیرد که نیاز کمتری دارند، در توزیع برابر سلامت موفق نبوده ایم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: با توجه به تاثیر عمده عوامل اجتماعی بر سلامت، دولتی در نظام سلامت موفق است که علاوه بر وزارت بهداشت سایر بخش های آن نیز متوجه وظیفه خود درباره سلامت باشند. نمی توان از تاثیر عواملی چون بیکاری، ترافیک، محیط زیست، سرپناه، محل سکونت، امنیت شغلی ، حمایت اجتماعی و ... بر سلامت جامعه غافل بود.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی افزود: نگاه به سلامت نباید یک نگاه حداقلی باشد که صرفا به مراقبت های بهداشتی و یا پیشگیری ها معطوف باشد بلکه نظام سلامت باید موجب ارتقای سلامت در رضایتمندی آحاد جامعه و کارآیی و برابری دسترسی باشد.

جلیلی گفت: هدف نظام سلامت نباید تنها فقدان بیماری باشد بلکه باید ارتقای سطح سلامت و پاسخ شایسته به نیازهای مردم و جامعه در این عرصه بویژه در تامین عادلانه پرداخت های سلامت باشد.

وی تصریح کرد: همچنان که در نظام سلامت نیاز به تشخیص و تجویز های صحیح داریم و یک تشخیص غلط می تواند هزینه های سنگین و جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد در تامین امنیت یک کشور و مسایل سیاسی نیز تشخیص های غلط هزینه های سنگین به دنبال خواهد داشت، همچنانکه توهمات می تواند سلامت یک بیمار را به خطر بیندازد گزاره های مجهول در سیاست نیز می تواند امنیت یک کشور را در معرض خطر قرار دهد.

جلیلی افزود: از تجویزهای غلط آن است که به خواست دشمن منابع قدرت را کنار بگذارید. کسی که اختلاس را معوقه بانکی تشخیص دهد همان عواقبی را دارد که کسی سرطان را سرماخوردگی تشخیص دهد!

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: تشخیص های غلط نسخه پیچیدن های غلط می آورد و در این روند حقوق بگیران نجومی ذخیره های نظام معرفی می شوند.

جلیلی خاطرنشان کرد: اگر در چالش با دشمن تشخیص درست نداشته باشیم بیماری و مرض های طرف مقابل را نیز به خود نسبت می دهیم.

وی گفت: می گوییم ایراد ما بود که از حقوق خود دفاع کرده ایم! به دنبال این تجویزمان هم این خواهد بود که با پس با لبخند مشکلات حل می شود!

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: قدرت یک ملت «مولد» امنیت است نه «مانع» امنیت.

جلیلی گفت: تشخیص غلط است که از یک «بیمار خطرناک روانی» تلقی فردی «مودب» و «باهوش» می شود.

وی تصریح کرد: تقویت بنیه داخلی جامعه مهم ترین راه برای حفظ و ارتقای توانمندی و سلامت جامعه است. توانمندی موشکی برای جلوگیری از جنگ است، تحلیل های فلج کننده است که موجب جنگ می شود. اگر فکری فلج شد کارآمدی و توانمندی سایر اعضای بدن را هم خواهد گرفت.

مسئول سابق تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: کسانی که می گفتند دیپلماسی بیانیه خواندن نیست اکنون در برابر نقض برجام به جز بیانیه خوانی چه کاری انجام می دهند؟

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در برجام تعهدات ایران به طور مفصل و جزیی توضیح داده شده اما تعهدات طرف مقابل به صورت کلی، مبهم و غیر شفاف آمده است، گفت: 200 سال قبل در دوره قاجار نیز در توافق مجمل بین ایران و انگلیس هر بخشی از توافق که مربوط به تعهدات ایران است جزیی و شفاف قید شده است ولی هر بخشی که مربوط به تعهدات طرف مقابل است کلی، مبهم و غیر شفاف است.

جلیلی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره طرح تحول سلامت نیز گفت: متولی نظام سلامت باید در موضوع نظام سلامت تخصص داشته باشد نه در یک رشته خاص پزشکی.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت خوزستان نیز گفت: ایران همه ایران است و نباید منحصر به چند شهر یا نقطه خاص باشد. حل مسایل نقاط مختلف کشور نیازمند توجه جدی است. اینکه در سیستان و بلوچستان هم قحطی آب باشد و هم سیل یعنی فقدان «مدیریت» آب.

جلیلی افزود: در خوزستان بخشی از مشکل ناشی از عوامل طبیعی داخل و خارج از کشور است اما بدین معنا نیست که راه حلی برای بهبود وضعیت مردم خوزستان وجود ندارد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: اخیرا وزیر کشاورزی اعلام کرد با درختکاری می توان ظرف مدت یک ماه مشکل فعلی مردم خوزستان را کمتر کرد اما این کار باید زودتر انجام می شد تا وضعیت برای مردم آن منطقه مثل امروز نشود. وی تاکید کرد: در مدیریت بحران، اصل اساسی پیشی گرفتن از چیزی است که قرار است پیش بیاید.

ارسال نظر: