عضو هیئت مدیره شورای زیتون در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

کاهش ۴۰ درصدی تولید روغن زیتون در سال جاری

کدخبر: 2088571

جلالت گفت: مردم مراقب باشند و روغن‌های زیتون قلابی POMACE مصرف نکنند. کنسروی زیتون هم ۱۰ درصد کاهش داشته است

نادر جلالت، عضو هیئت مدیره شورای زیتون در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین » با بیان این مطلب که تولید روغن زیتون همیشه در آذر و دی ماه صورت می‌گیرد، گفت: متأسفانه امسال چیزی در حدود 40 درصد افت تولید روغن زیتون داشته ایم و دلیل این کاهش تولید ناآور بودن سال 95 بوده است.

وی در ادامه توضیح داد: تولید زیتون در یک سال، به اصطلاح آور و سال بعد ناآور است و امسال سال ناآور این محصول بوده، دلیل دیگر افت تولید سرمای شدیدی است که در اردیبهشت ماه باعث سرمازدگی باغات شد و موجب شد تا حدی گل دهی درختان آسیب ببیند.

جلالت خاطرنشان کرد: هرچند در سال ناآور میزان زیتون کمتر است اما محصول درشت تری به نسبت سال آور به بار می آید لذا کشاورز ترغیب می شود تا محصول خود را برای کنسرو شدن در نظر بگیرد زیرا صرفه اقتصادی بیشتری برای او خواهد داشت.بنابراین میتوان گفت که امسال تولید کنسرو زیتون از تولید روغن آن بیشتر بود هر چند که تولید کنسروی امسال نیز نسبت به سال‌های گذشته چیزی در حدود 10 درصد کاهش داشت.

وی با اشاره به این مطلب که حدود 4 هزار تن زیتون در سال‌های آور این محصول در داخل کشور تولید می شود، گفت: هر چند که سرانه مصرف زیتون در خانوارهای ما چیزی در حدود 200 گرم است و این میزان در پایین ترین سطح جدول بین المللی قرار دارد، اما با این حال با احتساب همین میزان سرانه نیز ما چیزی در حدود 16 هزار تن مصرف روغن زیتون در کشور داریم بنابراین حدود 10 تا 12 هزار تن برای مصرف داخلی کمبود وجود دارد.

عضو هیئت مدیره شورای زیتون تصریح کرد: از این 12 هزار تن 7 هزار تن به صورت قاچاق وارد کشور می شود، البته این میزان کالای قاچاق که به هیچ عنوان روغن واقعی زیتون نبوده و در واقع روغن تفاله زیتون است که به نام پومیس POMACE در بازار به فروش می رود که نه تنها مفید نخواهد بود بلکه مضرات فراوانی نیز خواهد داشت.

وی اظهار داشت: مردم هم به دلیل آگاهی نداشتن از کیفیت این روغن‌ها آن‌ها را خریداری می کنند و برای خرید چنین کالای نامرغوبی چیزی در حدود 20 میلیون یورو در سال از جیب مردم به جیب قاچاقچیان این کالاها ریخته می شود و در حقیقت این میزان هزینه روغن زیتون قلابی خواهد شد.

جلالت گفت: شاید بهتر باشد دولت فکری به حال بازار زیتون کرده و بازار را از دست دلال‌ها خارج نماید و این با کنترل کالاهای قاچاق و همچنین واردات بسیار کنترل شده در مقاطع کمبود این محصول امکان پذیر خواهد بود.

ارسال نظر: