نشست خبری شانزدهمین دوره جشنواره غنی‌پور؛

پاسخ دبیر جشنواره غنی‌پور به انتقادات مطرح شده به جشنواره/ افت کیفی رمان‌ها در سال ٩٤

کدخبر: 2088472

نشست خبری شانزدهمین دوره جشنوازه شهید حبیب غنی پور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست خبری شانزدهمین دوره جشنواره غنی پور با حضور محمد ناصری دبیر این دوره از جشنواره و داوران بخش های مختلف برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد ناصری، دبیر این دوره از جشنواره با قرائت بخشی از مرام نامه شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه گفت: این جشنواره مزین به نام شهید حبیب غنی‌پور بوده و مجری آن شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه (ع) است. این جشنواره و همچنین شورای نویسندگان مسجد هیچگونه وابستگی فکری و اجرایی به هیچ سازمان، نهاد و شخص حقیقی و حقوقی دیگر ندارد. خاستگاه و پایگاه دائمی آن همیشه مسجد بوده و خواهد بود و نام این جشنواره تحت هیچ شرایطی قابل تغییر نیست .

وی افزود: منتخب این جشنواره همواره از میان کتاب‌هایی خواهد بود که با مضامین اعتقادی و اخلاقی شهید مغایر نباشد. همچنین این جشنواره بی‌توجه به نام ناشر و نویسنده و خط فکری و سیاسی آنها آثار را بررسی می‌کند. این جشنواره ضمن در نظر گرفتن مضامین مورد اشاره از حیثیت ادبیات داستان دفاع می‌کند و آثاری را به جامعه معرفی می‌کند که ادبیات اثر از وجوه مختلف برجسته باشد . این جشنواره اعتقاد دارد که ادبیات داستانی این مرز و بوم می‌تواند با جهانیان و نسل‌های امروز و آینده سخن بگوید و آثاری مورد توجه قرار می‌گیرد که در دنیای امروز حرفی تازه و ارزشمند برای گفتن داشته باشد .

ناصری گفت: آنچه خوانده شد مواضع ما بوده و کسی نمی‌تواند بگوید بیایید اینها را عوض کنید و از ابتدا برپایه همین مواضع حرکت کرده‌ایم. آنهایی که به ما نقد دارند موضع ما در قبال نویسنده و ناشر را نمی‌پذیرند. ولی ما اثر برای‌مان اهمیت داشته و به نوع فکر و جناح سیاسی ناشر و نویسنده توجه نداریم و همچنین برای بررسی اثر پرونده‌ای ضمیمه اثر نمی‌کنیم و زندگی نویسنده را در آن بررسی نمی‌کنیم .

وی با بیان اینکه ما در جشنواره شهید غنی‌پور تلاش می‌کنیم خیرالموجودین آثار را پیدا کنیم ادامه داد: ما بر این نیستیم که بگوییم پس از بررسی آثار هیچ کتاب شایسته‌ای را نیافتیم. در کتاب‌های سال 94 آثار قابل توجه و قابل اطمینان‌تر نسبت به سال قبل داشته‌ایم و سعی ما بر این بوده آنهایی که شایستگی دارند را اعلام و از میان آنها کتاب سال را معرفی کنیم .

دبیر جایزه کتاب سال حبیب غنی‌پور در ادامه گفت: در جشنواره شهید غنی‌پور کتبی که موازین اخلاقی را زیر پا گذاشته انتخاب نشده است .

او افزود: در بخش کودک 350 کتاب در سال 94 بوده که از میان آنها کتبی در بخش نهایی کاندیدا شده است همچنین در بخش نوجوان 120 اثر و در بخش انقلاب و دفاع مقدس 81 کتاب وجود داشته است. همچنین در بخش آزاد کتب بسیاری بود که براساس آمار خانه کتاب 2077 رمان را شامل می‌شد که البته از این بین بسیاری به اسم رمان منتشر شده بودند که اصلاً رمان نبود که با این وجود از میان 301 کتاب داوری صورت گرفت و کاندیداهای نهایی معرفی شدند .

ناصری با اشاره به داوری‌ها گفت: داوران ما از میان نویسندگان مسجد جوادالائمه است ولی این آمادگی وجود دارد که در آینده از آنهایی که با اساسنامه موافق هستند را در داوری‌‌ها شرکت دهیم .

محمد ناصری با اشاره به انتقادات وارده به این جشنواره و آثار انتخابی گفت: برخی ها روی نامزدهای جشنواره صحبت هایی داشتند و ما را نقد کردند، که چرا باید چنین کتاب هایی حتی نامزد شوند، اما می گویم همیشه دیده ایم که کتاب هایی انتخاب شده اند که با خط و مشی اصلی جشنواره همراه بوده است.ناصری تاکید کرد: بخش خردسال و کودک رشد زیادی در سال ٩٤ داشتند؛ کتاب هایی که تولید شدند بسیار زیاد بودند، تشکل های نویسنده های خردسال نویس یکی از دلایل گل کردن ادبیات کودک است

وی افزود: در بخش کودک یکی از انتقادات به اثار منتشرشده این است که ترجمه ها باعث شده تا لودگی به ادبیات کودک نفوذ کند. ضرورت درک فضای ذهنی کودک در ادبیات کودک مورد انتظار است.

وی با اشاره به بخش نوجوان این دوره گفت: در بخش نوجوان یک افت کیفی در اثار سال ٩٤ داشتیم، ترجمه و سفارش نویسی غلبه دارد بر کار حوزه نوجوان.

ناصری ادامه داد: در حوزه رمان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ،وضعیت بهتری نسبت به سال ٩٣ داشتیم؛ اثاری با مولفه های داستانی خوب در این عرصه دیده شده است.

وی گفت: در بخش رمان آزاد، یک افت کیفی دیده می شود، کتاب های رمان سال ٩٤ کتاب هایی نبوده لست که بشود از بین انها انتخاب کرد؛ نیازهای محاطبان در این کتاب ها دیده نشده است و وضعیت خوبی در این حوزه نداریم.

وی با اشاره به مراسم اختتامیه گفت: از اقای هادی علی اکبری که بنیانگذار کتابخانه مسجد و محسن معینی که از خادمان این مسجد هستند تجلیل می شود .

در ادامه زاهدی مطلق، داور بخش رمان ازاد گفت: رمان هایی که بررسی شد رمان هایی بودند که طی چند سال اخیر نوشته شده ، رمان های با موضوع ازاد خیلی نداریم چون نویسنده های خیلی خوب داستان های خوب تر را در حوزه دفاع مقدس و انقلاب می نویسند همین باعث شده تا فکر کنیم که این دو بخش را ادغام کنیم .

ارسال نظر: