ابتکار عنوان کرد:

لایحه خاک و آیین‌نامه ضوابط زیست‌محیطی معادن راهگشای مقابله با قاچاق خاک

کدخبر: 2088172

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اظهار داشت: لایحه حفاظت از خاک با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده که لایحه جامعی است و می‌تواند تخریب و آلودگی خاک را تحت پوشش قرار دهد.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد خطرات ناشی از خشک شدن دریاچه نمک در استان قم اظهار کرد: دو دریاچه نمک و حوض سلطان در قم به چند دلیل به ویژه تغییر اقلیم، گرم‌تر شدن هوا و سدسازی‌ها آسیب‌های جدی دیده‌اند. 16 رودخانه وارد این دو دریاچه می‌شد که در نتیجه سدسازی‌ها همه رودخانه‌ها کم آب و یا خشک شدند و این موضوع باعث شده دو دریاچه نمک و حوض سلطان آسیب‌های جدی ببینند.

ابتکار با بیان اینکه از سال گذشته ورود جدی نسبت به این مساله در استان قم داشتیم، اظهار کرد: مطالباتی از وزارت نیرو به منظور تامین حقابه این دو دریاچه انجام شد و گزارشاتی از وضعیت این دو دریاچه ارائه دادیم. برنامه‌ای برای پخش سیلاب در این دو دریاچه داریم که در نتیجه اجرا شدن همین برنامه بود که دریاچه حوض سلطان وضعیت بهتری پیدا کرد. به طور کلی در صورت تکمیل مطالعات و تدوین برنامه جامع عمل سعی داریم این مسائل را در استان قم حل و فصل کنیم.

وی با بیان اینکه توسعه محدوده البرز فشارهایی را به محیط زیست وارد می‌کند، افزود: بارگذاری‌های سنگین جمعیتی، احداث مجموعه‌های بزرگ مسکن مهر و توسعه شهرک‌های صنعتی در اطراف تهران خطرات و محدودیت‌هایی را برای محیط زیست ایجاد کرده است و سعی داریم حقابه این دریاچه‌ها را در استان قم تامین کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که از سال 93 تامین حقابه تالاب‌ها و دشت‌ها از سوی وزیر نیرو ابلاغ شده است، گفت: در شرایط حاضر به سمتی حرکت کردیم که وضعیت تالاب‌ها و ضرورت تامین حقابه‌ها در رده مسوولان بهبود پیدا کرده است. علاوه بر این ساماندهی واحدهای صنعتی قم یکی از اولویت‌های ما بوده است و شرایط نابسامانی در این منطقه در مورد واحدهای صنعتی وجود دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بحث قاچاق خاک در جزیره هرمز با بیان اینکه این جزیره یک جزیره بسیار زیباست و خاک فوق‌العاده‌ای دارد، گفت: یک معدن در این جزیره فعالیت می‌کند که پیگیری و برخورد با این موضوع مستقیما به سازمان حفاظت محیط زیست مربوط نیست و بیشتر به حوزه منابع طبیعی ارتباط دارد اما به طور کلی نیازمند است که ضوابط زیست‌محیطی در حوزه معدن داشته باشیم.

ابتکار با بیان اینکه پیش‌نویس آیین‌نامه ضوابط زیست‌محیطی معادن در شورای عالی معادن در حال تهیه شدن است افزود: باید ضوابط زیست‌محیطی از مرحله اکتشاف تا مرحله بهره‌برداری برای معادن رعایت شود. تاکنون از بسیاری از معادن کشور از جمله نطنز و محلات بازدید داشتم که طی بازدیدها شاهد این بودیم که در بسیاری از مناطق مشکلات زیست محیطی ناشی از فعالیت‌های معدنی ایجاد شده است.

ارسال نظر: