نایب رئیس مجلس سنای فرانسه:

فرانسه متعهد به رعایت توافق هسته‌ای است/ دوست نداریم برجام زیر سوال برود

کدخبر: 2088132

"ژوئل گریو" با اشاره به توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و غرب، تاکید کرد: فرانسه به رعایت توافق هسته‌ای متعهد است و دوست نداریم این توافق زیر سوال برود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، "اروه مارسی"، نایب رییس مجلس سنای فرانسه و «ژوئل گریو» رییس گروه دوستی پارلمانی فرانسه با جمهوری اسلامی ایران که در راس هیاتی به ایران سفر کرده‌اند با کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه و محمد کاظمی نماینده ملایر در مجلس و عضو این گروه دیدار و گفتگو کردند.

کاظم جلالی در این نشست که با حضور معاونان مرکز پژوهش‌های مجلس برگزارشد با اشاره به سطح روابط دو کشور ایران و فرانسه از گذشته تا به امروز، گفت: امیدواریم در دوران پسابرجام روابط دوکشور، روابطی سازنده و مبتنی‌بر احترام و همکاری متقابل باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: پس از توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5، شرایط مطلوبی برای توسعه روابط ایران با کشورهای مختلف به ویژه فرانسه به وجود آمده است.

وی با اشاره به مناسبات دو کشور در بخش‌های مختلف بر تقویت این همکاری‌ها در بخش‌های مختلف به ویژه در امور اقتصادی تاکید کرد.

رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه با اشاره به اهمیت نقش دیپلماسی پارلمانی در روابط دو کشور، گفت: پارلمان‌ها برآمده از دل ملت‌ها هستند و گفتگوها و همکاری‌های پارلمانی به تقویت همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله تعاملات اقتصادی منجر خواهد شد.

وی افزود: یکی از راهکارهای ارتقای سطح همکاری‌های دوجانبه به ویژه در حوزه روابط پارلمانی داشتن درک و شناخت متقابل از همدیگر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران را کشور باثبات و امن منطقه دانست و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مستقل و با ثبات به دنبال گفتگو با جامعه بین‌الملل برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای مشکلات منطقه است.

وی بسیاری از مشکلات منطقه را ناشی از دخالت‌ کشورهای فرامنطقه‌ای دانست و یادآور شد: خیلی از مشکلات منطقه به دلیل دخالت‌ها و تصمیم‌های غلط و نادرست آمریکاست.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا با اشاره به شرایط فعلی منطقه و جنایات تروریست‌ها در آن، تاکید کرد: برای رفع مشکلات منطقه، جامعه جهانی باید واقعیت‌ها را درک و قبول کند تا راه‌حل‌ها و راهکارهای ارائه شده مبتنی‌بر واقعیت‌ها باشد.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا مشکلات اقتصادی، فقر و بیکاری را مسائل مهم کشورهای منطقه دانست و توضیح داد: این فقر و بیکاری باعث بروز نارضایتی‌هایی در منطقه می‌شود که با حمایت‌های خارجی و پشتیبانی فکری و مادی و تسلیحاتی، رنگ‌وبوی خشونت و افراط گرایی و تروریسم به خود می‌گیرد.

جلالی ادامه داد: متاسفانه کشورهای منطقه به جای رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم کشورهایشان به مسابقه تسلیحاتی روی آورده‌اند.

وی مجموعه‌ای از عوامل را باعث بروز خشونت و ترویسم در منطقه دانست و با تشریح این موارد بر لزوم مبارزه ریشه‌‌ای با تروریسم تاکید کرد.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا شرایط عراق را نیز ناشی از رشد افراط گرایی و تروریست‌ها در منطقه دانست و تصریح کرد: باید اجازه داد تا مردم عراق شرایط خودشان را تعیین کنند.

جلالی همچنین در خصوص وضعیت ناگوار مردم یمن نیز توضیح داد: متاسفانه مردم یمن در غفلت و سکوت رسانه‌های غربی، مورد بمباران و کشتار از سوی عربستان قرار گرفته‌اند و بسیاری از زیرساخت‌های این کشور براثر این حملات تخریب شده است.

رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در ادامه با اشاره به شرایط مردم بحرین، گفت: متاسفانه در بحرین نیز یک اقلیت و بر اکثریت حاکم است و شرایط را به گونه‌ای ناگوار رقم زده است.

وی افزود: مردم منطقه با دیدن وضعیت پیش‌آمده و خشونت‌های فاجعه‌بار رخ داده و حقوق انسانی پایمال شده با این سوال مواجه می‌شوند که چگونه غرب که از رعایت حقوق بشر صحبت می‌کند در برابر نقض آشکار حقوق بشر در کشورهایی همچون یمن، سوریه و بحرین سکوت می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خاطرنشان کرد: برای حل مشکل تروریسم در منطقه باید به مبارزه‌ ریشه‌ای با این پدیده شوم پرداخت و اگر برای از بین بردن ریشه‌های ترور فکری نشود نمی‌توان به حل این معضل در کوتاه مدت و میان مدت امید داشت.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا عربستان را پدر فکری افراط‌

ارسال نظر: