دعوای وزارت صنعت و کشاورزی بر سر واردات به کشور؛

واردات مرکبات در دولت یازدهم به بهانه‌های واهی

کدخبر: 2088131

هر ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز اخباری مبنی بر ورود میوه قاچاق و به هم ریختن بازار تره‌بار شنیده می‌شود که این امر علاوه بر مصرف‌کنندگان، موجبات نگرانی باغداران و کشاورزان را هم فراهم می‌آورد.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »- هر ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز اخباری مبنی بر ورود میوه قاچاق و به هم ریختن بازار تره‌بار شنیده می‌شود که این امر علاوه بر مصرف‌کنندگان، موجبات نگرانی باغداران و کشاورزان را هم فراهم می‌آورد. در این زمینه باید توجه داشت که کیفیت مرکبات تولیدی در ایران نسبت به بسیاری از محصولات و مرکبات وارداتی بالاتر است. همچنین قوانینی برای تنظیم بازار کشاورزی در مجلس وضع شده است که اختیار تام واردات و مدیریت بازار را به وزارت جهاد کشاورزی می‌دهد تا در راستای کاهش واردات عمل کند.

در گذشته نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه واردات محصولات غذایی و کشاورزی را بر عهده داشت و وزارت جهاد کشاورزی هم تولید‌کننده بود و این دو وزارتخانه با درک و آگاهی از شرایط یکدیگر باید برنامه‌ریزی انجام می‌دادند، اما در حالی که وزارت صنعت اقدام به واردات می‌کرد، جهاد کشاورزی همواره بر این باور بود که کشور نیازی به واردات ندارد. بعد از تصویب قانون انتزاع و با توجه به اینکه مدیریت و تنظیم بازار بر عهده جهاد کشاورزی قرار گرفت، انتظار می‌رود دولت در روزهای خاص سال بازار میوه را تنظیم و مدیریت کند. به عنوان مثال میوه شب عید به یک مساله در کشور تبدیل شده و هر سال هم این مشکل وجود دارد.

برای حل این مشکل دولت باید با برنامه‌ریزی، انباری برای نگهداری این محصولات داشته باشد. بنابراین انتظار می‌رود پس از گذشت حدود چهار سال از تصویب قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی با داشته‌های داخلی واردات را کاهش دهد و تولید را مدیریت کند، زیرا به لحاظ تولید میوه کشور تقریبا به خودکفایی رسیده و نیازی به واردات نیست. برآورد ما این است که برخی از واردکنندگان به بهانه‌هایی مانند خسارت دیدن مرکبات شمال، اقدام به واردات و توزیع آن می‌کنند، در حالی که همه مرکبات آسیب‌دیده استان‌های شمالی سهم ناچیزی از کل تولید کشور است. در بخش کشاورزی متاسفانه هیچ‌گونه سامانه ثبت اطلاعات و آمار دقیق وجود ندارد، بنابراین وزارت جهاد کشاورزی همیشه با حدس و گمان اعداد و ارقامی را اعلام می‌کند که با این آمار نامشخص هیچ‌گاه متوجه میزان دقیق کاهش تولید سالانه در کشور نمی‌شویم. در بحث خودکفایی، فقط کافی است که به میزان عرضه در بازار توجه داشته باشیم. زمانی که عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی داشته باشند یک قیمت متعادل به وجود می‌آید و در صورتی که عرضه کمتر از تقاضا باشد، به طور حتم قیمت به شدت افزایش پیدا می‌کند، اما در حال حاضر قیمت مرکبات جهش آن چنانی نداشته و به عنوان مثال قیمت مرکباتی که در استان خوزستان در حال توزیع است، بسیار عادی و گاهی هم پایین‌تر از قیمت سال‌های قبل است. بنابراین میزان قیمت مرکبات خود گواه این موضوع است که میزان عرضه در کشور به هیچ عنوان عقب‌تر از تقاضا نیست که در نهایت موجب افزایش قیمت شود. به نظر می‌رسد وضعیت ذخیره مرکبات هم برای تامین بازار شب عید مناسب است و با کسری مواجه نخواهیم شد، همچنین نیازی به افزایش قیمت‌ها احساس نمی‌شود.

ارسال نظر: