گزارش «نسیم آنلاین» از جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی

آخوندی باز هم از قطار دولت پیاده نشد/ سخنان موافقان و مخالفان استیضاح

کدخبر: 2088090

طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی امروز در جلسه علنی مجلس بررسی شد که در پایان نمایندگان برای سومین بار به وزیر راه و شهرسازی رای اعتماد دادند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دقایقی قبل در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

آخوندی وزیر راه و شهرسازی ماند.

لاریجانی اعلام کرد:

- نتیجه رای به «عدم اعتماد»: 255 نفر حاضر ۷۴ رای مثبت ۱۷۶ رای منفی ۵ ممتنع

آخوندی در نشست نوبت عصر مجلس:

محل اتهام در دادگاه است نه مجلس/ مدیرعامل شرکت راه آهن براساس قانون رئیس کمیسیون سوانح است

"عباس آخوندی" در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، یکم اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح استیضاح،در دفاع از خود گفت: آقای فرهنگی مطالبی در پشت تریبون مطرح کردند که بنده متهم به مسائلی هستم، به ایشان باید گفت که جای اتهام در دادگاه است نه در مجلس.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌های محمدحسین فرهنگی مبنی براینکه هیأت مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی متخصص نیست، افزود:آقای پورسیدآقایی 25 سال سابقه فعالیت در راه آهن دارد، همچنین آقایان خدایی، فتحعلی راد، تقی‌زاده و آشوری بیش از 20 سال سابقه فعالیت در راه‌آهن دارند و در هیچ دوره‌ای همانند این دوره هیأت مدیره راه آهن تا این حد متخصص نبوده است،لذا باید حداقل یک بار از متهم پیش از آنکه به وی اتهام زده شود و از تریبون رسمی اعلام شود موارد اتهامی گزارش شود.

وی ادامه داد: در صحبت‌های دیگری موضوعی مطرح شد؛مبنی براینکه کمیسیون بررسی سوانح غیرقانونی بوده است و چرا رئیس کمیسیون سوانح مدیرعامل شرکت راه آهن است؟ آیین‌نامه اجرایی کمیسیون سوانح اعلام می‌دارد که مدیرعامل شرکت راه آهن،رئیس کمیسیون سوانح است لذا باید ابتدا در این خصوص مطالعه شود و سپس اظهارنظر شود.

عباس آخوندی گفت:تعدادی از نمایندگان کمیسیون عمران به ویژه محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون،سید احسن علوی،کمال الدین شهریاری و هادی بهادری و همچنین عبدالکریم حسین زاده تلاش داشتند که در مخالفت با استیضاح و حمایت بنده پشت تریبون صحبت کند که آیین نامه داخلی مجلس چنین اجازه ای به آنها نمی دهد لذا بنده به سهم خود از این نمایندگان تشکر می کنم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین تصریح کرد: 13 تن از نمایندگان آذربایجان شرقی نامه ای به بنده تحویل دادند که علاقمند به قرائت آن از پشت تریبون مجلس بودند اما آیین نامه مجلس در این مورد هم به آنها اجازه نمی دهد و بنده به سهم خود از حمایت های آنها تشکر می کنم. ( متن کامل صحبت‌های آخوندی )

دهقان در موافقت با استیضاح: بعد از طرح استیضاح اسناد "تخلفات آخوندی" بر سر ما ریخته شد

محمد دهقان نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی، امروز (یکشنبه یکم اسفند ماه 95) در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی سخنانی اظهار داشت: ما برای مسائل شخصی در موافقت با استیضاح آقای آخوندی اینجا نیامده‌ایم بلکه عمومی است.

وی افزود: بحث اصلی استیضاح آن است که ما برای احساسات جریحه‌دار شدن مردم کشور گفتیم این کار نظارتی (استیضاح) انجام شود اما پس از اینکه اسم ما در لیست استیضاح‌کنندگان وزیر راه قرار داشت طبیعتاً‌ اسناد بر سر ما ریخته شد.

نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: مشتی از کاغذ و اسناد به دست ما رسید که ما به عنوان یک نماینده از منظر ملی و نه از منظر مسائل شخصی به موافقت از استیضاح برخواستیم ما این اسناد را مطالعه کردیم و جلسات متعددی برگزار کردیم تا ببینیم این اسناد و مدارک تا چه حد صحت دارد البته مسئولان نظارتی به هر دلیلی ملاحظه می‌کنند و جرأت نداشتند یا دوست نداشتند که به ما اسناد بدهند اما یکسری کارشناسان شجاع در بازرسی و غیره با ما جلسات متعددی گذاشتند و 13.5 ساعت ما با وقت کم، وقت گذاشتیم و اسناد ارائه شده را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدم که اکنون که جلسه استیضاح فراهم شده برای اصلاح امور برخی مطالب باید در این جلسه گفته شود.

دهقان بر همین اساس اضافه کرد: اگر آخوندی رأی نیاورد من اصلاً ناراحت نیستم و اگر هم رأی آورد من از ایشان خواهش خواهم کرد که مواردی که ذکر می‌کنیم، بررسی شده (از آنجایی که چک کردیم و بدون سند نیامدیم اینجا صحبت کنیم). بنا بر اینکه ما امری غیر از صداقت اینجا بیان کنیم هیچ داعیه‌ای نداشتیم و نداریم.

این نماینده در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: طبق سندی که در دست بنده است قراردادی بین بستگان آقای آخوندی به نام محمدمهدی احمد آخوندی با شرکت راه‌آهن بسته شده و طبیعتاً می‌توانید آن را ببینید و برخی از نمایندگان هم البته از آن خبر دارند. این قرارداد می‌گوید آقای محمدمهدی احمد آخوندی بیاید و پزشک قطار را تأمین کند. 5 میلیارد و 800 میلیون تومان این موضوع تأمین شود. پس از آن پزشکان طی نامه‌ای عنوان کردند و به رئیس راه‌آهن ایراداتی وارد کردند که چرا این کار را به ایشان محول کردید اینکه کار بلد نیست! بعد هم عدم نظارت شرکت رجا بر حسن انجام پیمانکار پزشک به علت ارتباط نسبی وزیر راه با پیمانکار پزشک به طوری که این قرارداد، قرارداد 58 میلیاردی ریالی بدون انجام مناقصه و ترک تشریفات به بستگان نزدیک وزیر راه و شهرسازی واگذار شده که حتی سابقه‌ای در کار اعزام پزشک در قطار هم نداشته است.

وی ادامه داد: در این سه ماه بیش از 200 مسیر بدون پزشک اعزام شده و متأسفانه اخیراً در قطار اهواز به تهران که پزشک حضور نداشته یک نفر از هموطنان ما فوت شده است که اسم پزشکان هم در این نامه وجود دارد.

«موضوع دیگری که بنده سند آن را در دست دارم این است که یک آقایی در راه‌آهن فعال بوده البته مدتی ترک کار می‌کند و می‌رود 5 میلیارد و 707 میلیون تومان با راه‌آهن قرارداد می‌بندد و به عنوان منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی پرونده وی را بازرسی به دادگاه فرستاده است. ایشان اکنون معاون توسعه و تجهیز سازمان بنادر است. آقای آخوندی! شما به عنوان یک آدم شریف نباید بگذارید در زیرمجموعه شما چنین اتفاقاتی بیفتد».

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس، یادآور شد: یک لیست 24 نفره‌ای مدیران دوشغله راه‌آهن منتشر شده که این بر اساس لیست مسئولیت ایشان را در راه‌آهن نوشتند و آن طرف‌تر هم لیست شرکت‌هایی که در دست دارند یعنی یک پا در دولت و یک پا در شرکت!

وی برهمین اساس اضافه کرد:‌ متأسفانه خیلی از اینها کاری که در این شرکت‌ها انجام می‌دهند مرتبط با کاری است که در راه‌آهن است و این به نظر من یک ایراد جدی است و باید برطرف شود. یکی دیگر از موضوعات در مورد آقای سعیدنژاد است در مسئولیت ما باید کار کنیم و هم مواظبت کنیم که اطرافیانمان خدای ناکرده ناسلامتی ایجاد نکنند. آقای سعیدنژاد همزمان با مدیرعامل بنادر، رئیس هیأت مدیره شرکت خصوصی صندوق توسعه صنایع دریایی بوده. اینکه ایشان سفرهای خارجی و اینکه چقدر پول گرفته قبلاً به آن اشاره شده است. طبق گزارش روزهایی که ایشان حتی سفر خارجه بوده هم ذکر شده است.

وی بر همین اساس اضافه کرد: یکی از کارهایی که سعیدنژاد انجام داده است همان قرارداد 50 میلیارد تومانی است که ایشان بسته برای لایروبی بنادر که 50 میلیارد تومان ارزش آن بوده و به شرکتی که متعلق به صندوق کارکنان مجموعه بنادر است انجام شده، این به عنوان منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی پرونده برایش تشکیل داده شده و در رفت‌وآمد دادگاه است.

دهقانی همچنین یادآور شد: این گونه موارد خطر ایجاد می‌کند وقتی که راه‌آهن 24 تا مدیر آن دو شغله هستند یعنی هم هیأت مدیره شرکت هستند و هم در دولت مشغول هستند از آن راه‌آهن چنین اتفاقاتی هم بیرون می‌آید. افرادی که سر یک کار هستند باید به همان کار بچسبند. یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه وزیر راه 14 نفر از مدیران آن به دادگاه معرفی شدند آن هم به خاطر منع دو شغله بودن. هر چند مسائل دیگری هم برای بحث استیضاح وجود دارد اما گفتن بیشتر از آن ممکن است کدورت ایجاد کند اما من فهرست از خطاها و خلاف‌ها زیاد دارد ولی آنها تنها نمونه‌ای از تخلفات بود.

فرهنگی در موافقت با استیضاح: آخوندی مقصر و متهم حادثه ریلی سمنان است

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه یکم اسفند) قوه مقننه، در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: در حادثه ریلی سمنان وزیر راه مقصر و متهم است.

وی ادامه داد: در شرکت راه‌آهن هیئت مدیره‌ای منصوب شده که غیر راه‌آهنی هستند و این طبق مصوبه مجلس که باید افراد راه‌آهنی در این هیئت مدیره منصوب شوند، نقض شده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: کمیسیون عالی سوانح نیز در این حادثه بی‌توجهی داشته است.

فرهنگی تصریح کرد: ضعف نظارت کمی و کیفی بر قطارهای مسافربری، آماده نبودن تجهیزات، استمرار خرابی در مسیرها و بروز نبودن تعمیر و نگهداری در حوزه مدیریت آقای آخوندی رخ داده و باید پیگیری شود.

وی افزود: ضد حریق نبودن واگن‌ها و عدم آموزش پرسنل قطار،‌ نشان از ضعف مدیریت در وزارت راه و شهرسازی دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم بیان کرد: سیستم نامناسبی برای امنیت ریلی کشور با قیمت بالا و کیفیت پایین تهیه شده و ترتیبات اجرایی مناسبی برای دادن مجوز کنترل دستگاه الکترونیکی قطارها CTC تعبیه نشده است.

فرهنگی ادامه داد: اعضای کمیسیون سوانح بازدیدهای دوره‌ای از تجهیزات ریلی انجام نداده‌اند که باید این موضوع نیز پیگیری شود که چرا این اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه مواد 533 و 526 قانون مجازات اسلامی بر تقسیم تقصیر استوار است، گفت: بر اساس رابطه علیت و گفته کارشناسان تمام عوامل به صورت یکسان باید در حادثه ریلی سمنان مورد بازخواست قرار گیرند.

نماینده مردم تبریز با اعلام اینکه علت حادثه برخورد دو قطار در هفت‌خوان سمنان مشکل ترمز قطارها نبوده است، اظهار داشت: علت اصلی این حادثه وجود 13 واگن پر از بار بوده که این 13 واگن در سراشیبی‌ها توان تحمل این بارها را نداشته است.

فرهنگی گفت: سنگینی بار، فرسودگی واگن‌ها، تک دیزله بودن قطار که بعد از حادثه بخشنامه شد که باید همه قطارها دو دیزله باشند، از عوامل اصلی حادثه ریلی در سمنان بود.

وی خاطرنشان کرد: در بازجویی‌ها از فردی که مجوز عبور قطارها را داده بود اعلام شده که چرا خرابی‌ها را به صورت دوره‌ای اعلام نمی‌کرده است، وی اذعان داشته که تمام موارد به مسئولان اطلاع داده شده و این کارها را تمام اپراتورها انجام می‌دهند.

فرهنگی گفت: از نظر بنده این حادثه‌ها عادی نیست و جان برخی انسانها از بین رفته و آقای آخوندی مقصر است.

آخوندی: پوزش می‌طلبم

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مذاکرات امروز سخت و تاریخی است و به همین جا نیز ختم نمی‌شود و در آینده مورد قضاوت نکته‌بینان ریزبین و ملت ایران قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه در سه ماه گذشته چندین حادثه غمبار رخ داد، گفت: ابتدا حادثه تصادف دو قطار در هفت‌خوان دامغان بود که جان 49 تن از هموطنان‌مان را گرفت. همچنین حادثه آتش‌سوزی در پلاسکو که افزون بر جان باختن 4 نفر از شهروندان، 16 آتش‌نشان را هم قربانی خود کرد که از طرف رهبری و دولت شهید خدمت شناخته شدند. حادثه دیگر نیز مرگ راهدار فداکار مهندس طلوعی بود که هنگام خدمت در گردنه مبارک‌آباد به شهادت رسید.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بنده یک بار دیگر از بابت هرگونه قصور و کوتاهی از جانب دستگاه‌های مرتبط و شخص خودم پوزش می‌طلبم.

آخوندی با بیان اینکه از نمایندگانی که رنج استیضاح را متحمل شدند و مشکلات وزارتخانه را بیان کردند، تشکر می‌کنم، گفت: استیضاح حق نمایندگان است و از اینکه در این جایگاه هستم خشنودم و گلایه ندارم و آمادگی دارم هر ابهامی را برطرف کنم.

وی با بیان اینکه استیضاح در ایران یک نمونه تمرین مردم‌سالاری دینی است، از اینکه مردم‌سالاری را در ایران و منطقه پرآشوب به رخ جهانیان می‌کشیم، خشنودم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود گفت:‌ بنده در این دوره از وزارت پنج بار از نمایندگان تأییدیه گرفتم. یکبار جلسه رأی اعتماد، سه بار سوال در صحن علنی مجلس و یکبار هم در جریان استیضاح در مجلس پیشین که این نشان از سیاست‌گذاری درست، پرکاری،‌درست‌کاری و مدیریت خوب این وزارتخانه می‌دانم.

آخوندی خاطرنشان کرد: معمولا استیضاح وقتی به جریان می‌افتد که پاسخ به سوال‌ها در نوبت‌های پیشین قانع‌کننده نباشد. چه در دوره مجلس پیشین و چه این دوره حتی بدون جریان افتادن یک سوال و بدون گرفتن کارت زرد مستقیما مورد استیضاح قرار می‌گیرم که البته شکوه‌ای نیست.

وی با بیان اینکه وقتی استیضاحی در هر وزارتخانه‌ای مطرح می‌شود توجه کارمندان و کارکنان آن به استیضاح معطوف می شود،‌گفت: در وزارت راه و سازمان‌های تابعه حدود 67 هزار کارمند با ده‌ها هزار مشاور و پیمانکار داریم. وقتی استیضاح وزیر راه مطرح می‌شود بخش زیادی از فعالیت‌های وزارتخانه تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

آخوندی در ادامه گفت: در هفته‌ای که گذشت پیشنهاد سرمایه‌گذاری خارجی 300 میلیون دلاری برای توسعه فرودگاه مشهد را که ظرفیت آن را به دو برابر افزایش می‌دهد، جهت تصویب به هیأت وزیران ارسال کردم. همچنین قرارداد احداث بزرگراه تبریز - مرند را نهایی و به طرف مشارکت ابلاغ کردم. همچنین فراخوان تا مرز بازرگان را نیز اعلام عمومی کردم.

وی افزود: همچنین توانستم مصوبه دولت درباره مسکن اجتماعی و حمایتی را از هیأت وزیران دریافت کنم.

وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از فراکسیون امید و مستقلان ولایی در حمایت از وی گفت:‌در چند رویکرد بنیادین تلاش می‌کنم به سوالات مطروحه پاسخ بگویم از جمله رویکرد جدید وزارتخانه در توسعه حمل و نقل ایران، مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل.

آخوندی تصریح کرد: تنها برای تکمیل پروژه‌های موجود در دست اقدام این وزارتخانه 170 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. در حالیکه شما نمایندگان به حق در پی پروژه‌های زیربنایی دیگری هستند که برای توسعه ایران و حوزه انتخابیه‌تان ضروری می‌دانید.

وی خاطرنشان کرد: مبلغ پیش‌بینی شده برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم توسعه، 190 هزار میلیارد تومان است بدین معنی که ما باید سالی 40 هزار میلیارد تومان هزینه کنیم. ما برای رسیدن به اهداف 1404 برنامه‌ریزی دقیقی کردیم. در این خصوص 575 هزار میلیارد تومان ظرف هشت سال باید در ایران و در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری شود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مبلغ تخصیص یافته و ابلاغی در سال جاری تا دو ماه پیش تنها 80 میلیارد تومان بود یعنی رقمی نزدیک به صفر. در دو ماه گذشته هزار و 250 میلیارد تومان تخصیص نقدی دیگر اضافه شد. 2 هزار و 500 میلیارد تومان نیز اسناد خزانه صادر شد. حال ما با این وضعیت چگونه باید این وزارتخانه را اداره کنیم؟

آخوندی با بیان اینکه در بودجه 96 کل اعتبار طرح‌های عمرانی پیش‌بینی شده 40 هزار میلیارد تومان است، گفت: کل رقم بودجه 360 هزار میلیارد تومان است که این وضعیت بدین معنی است که به تدریج حجم طرح‌های عمرانی در بودجه چیزی حدود 10 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط نشان می‌دهد که این وضع قابل تداوم برای اینکه بتوانیم بخش توسعه زیربناها را از طریق بودجه تأمین اعتبار کنیم امکان‌پذیر نیست. ( متن کامل صحبت های آخوندی )

حسن‌بیگی در مخالفت با استیضاح وزیر راه: مدیرعامل راه‌آهن در حادثه ریلی سمنان مقصر نبود

ابوالفضل حسن‌بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس، یکم اسفندماه سال 95 و در حمایت از وزیر راه و شهرسازی، با تشریح جزئیات سانحه ریلی استان سمنان در آذرماه سال جاری، گفت: قاضی پرونده حادثه سمنان اعلام کرد؛ این حادثه عمدی نبوده و سهوی بوده، اما معلول خطای انسانی است و در اینجاست که باید گفت سیستم هشدار به طور دقیق عمل کرده است و سیستم ATC و CTC کار خود را درست انجام داده است.

وی افزود: با لوکوتیورانان چندین بار به صورت جمعی و هم فردی گفت‌وگوهایی داشتیم و همه لوکوموتیورانان به این امر اذعان داشتند که اشکالات موجود در سیستم هشدار امروز در متروی تهران و حتی در آن‌سوی دنیا نیز وجود دارد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ در مقطعی خواستند تا یکی از شرکت‌های داخلی را زیرسوال ببرند که وقتی به آنجا مراجعه کردیم، مشاهده کردیم این مجموعه در سال 83 قراردادش ایجاد شده و در سال‌های 85 و 86 اجرایی شده و خرید این دستگاه‌ها (ATC و CTC) بین سال‌های 83 و 86 عملیاتی شده است.

حسن‌بیگی خاطرنشان کرد:‌ گروهی در مقطعی سعی داشتند تا این فضا را ایجاد کنند که دستگاه ATC و CTC به درد نمی‌خورد و ما باید دستگاه جدیدی را از روسیه و یا آمریکا خریداری کنیم.

وی ادامه داد: در همین راستا گروهی با من مذاکره می‌کردند که اگر شما اجازه دهید ما می‌توانیم با قیمت 7 میلیارد دلار همه این تجهیزات را از آمریکا بیاوریم تا دیگر این مشکلات وجود نداشته باشد. من از آنها سوال کردم شما چگونه می‌خواهید 7 میلیارد دلار را تأمین کنید، آنها گفتند ما همه چیز را به عهده می‌گوییم، زیرا ما پولی در آمریکا بلوکه‌شده داریم. می‌توانیم خودمان رابطه برقرار کرده و این دستگاه‌ها را خریداری کنیم.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور مطرح کردم که مافیایی پشت ماجرای سیستم ATC و CTC است و شما نباید تسلیم مافیا شوید. مافیایی که هرچه در داخل ایران است، می‌گوید به درد نمی‌خورد و عنوان می‌کند ما باید یا از روسیه خریداری کنیم یا از آمریکا و یا از اسرائیل بخریم و رونوشتی از این نامه را به دفتر مقام معظم رهبری ارسال کردم و آقای رئیس‌جمهور نیز ابلاغ کردند که رسیدگی بعدی.

حسن‌بیگی خاطرنشان کرد: در ارتباط با سانحه ریلی استان سمنان با تعداد زیادی از کارشناسان و متخصصان موضوع را بررسی کردم، در نهایت همه این جمع به این نتیجه رسیدند که این حادثه، حادثه‌ای نیست که بخواهد مدیرعامل شرکت ملی راه‌آهن در آن مقصر باشد.

وی با بیان اینکه زیرساخت راه‌آهن تهران ـ مشهد نیاز به تغییر دارد، افزود: مجلس باید تصمیم بگیرد یک راه‌آهن دوخطه و دوبانده از تهران تا مشهد کشیده شود، این وضعیت در خور شئونات 20 میلیون زائر ایرانی که همه ساله به مشهد مقدس سفر می‌کنند، است و باید برای این امر 20 هزار میلیارد تومان اعتبار بگذاریم و اگر این کار را نکنیم، ما نمایندگان مجلس باید استیضاح شویم، نه‌اینکه این گناه را هر روز به گردن فردی بیندازیم و او را برداریم و فرد دیگری را جایگزین کنیم. آیا وضعیت با این جابه‌جا کردن افراد، تغییر می‌کند؟ و آیا وظیفه شرعی ما برداشته می‌شود؟

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در وزارت راه هم در بخش هوایی و هم ریلی، زمینی و دریایی کارهای بزرگی در حال انجام است و در بخش مسکن نیز مدیریت جدید و استراتژیک برای این بخش طراحی و در این وزارتخانه حاکم شده است.

تاجگردون در مخالفت با استیضاح آخوندی: "عذرخواهی‌های" وزیر را به فال نیک بگیریم

غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه یکم اسفند) قوه مقننه، در جریان بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مخالفت با استیضاح گفت: استیضاح یک وظیفه قانونی است و هیچ تفاوتی در استیضاح‌ها بین وزرا برای نمایندگان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه استیضاح‌کنندگان وزیر راه مطالبات اجتماعی و فنی دارند،‌ اظهار داشت: اینکه وزیری بارها رسما از ملت ایران پوزش خواسته و برای اولین بار یک معاون وزیر استعفا داده است را باید به فال نیک بگیریم و آن را قدر بدانیم؛ کسانی در دولت‌های قبل بودند که به دلیل تقصیراتشان از مجلس و مردم عذرخواهی نکردند.

تاجگردون ادامه داد: باید مسائل و مشکلات بوجود آمده در وزارت راه را بررسی و آسیب‌شناسی کنیم.

نماینده مردم گچساران در مجلس اضافه کرد: باید نقاط ضعف و قوت در بدنه وزارت راه و شهرسازی را در کنار هم قرار دهیم، شاید اگر منصفانه به موضوع نگاه کنیم نباید نمره منفی به وزارت راه بدهیم.

وی اضافه کرد: اگر بنده به این تشخیص می‌رسیدم که در قلمرو وزارت آقای آخوندی و یا هر وزیر دیگری فساد وجود دارد، در حمایت از وی صحبت نمی‌کردم.

تاجگردون خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما اگر رفتار سیاسی را در هر کدام از معاونان و یا مدیران وزارت راه دیدید، می‌توانید با آن برخورد کنید.

وی اضافه کرد: سالانه بین 20 تا 25 هزار نفر از هموطنانمان در جاده‌های کشور جانشان را از دست می‌دهند سؤال این است که آیا مقصر این حوادث وزیر راه و شهرسازی است؟ ما باید بپذیریم که بر اساس مصحلت جامعه و متناسب با آن در تصمیم‌گیری‌ها عمل کنیم.

نماینده مردم گچساران با بیان اینکه بخش راه را در ریلی قرار داده‌ایم که اگر استیضاح انجام شود، این مسیر دچار مشکلات بسیاری می‌شود، خاطر نشان کرد: اگر وزیری به جامعه و مردم خیانت کرده باشد، حتی اگر یک ثانیه هم از دوره وزارتش باقی مانده باشد مجلس وظیفه دارد که او را استیضاح کند.

تاجگردون همچنین نسبت به اختصاص ندادن اعتبارت به بخش راه در بودجه‌های سالانه انتقاد و تاکید کرد: ما نمایندگان مجلس نیز به سهم خودمان در حوادث جاده‌ای به دلیل عدم تخصیص اعتبارات لازم در این بخش مقصریم. من از شما می‌خواهم که به استیضاح رای ندهید تا مسیر توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی ادامه یابد.

ترکی در موافقت با استیضاح آخوندی: خواهان تغییر در وضع موجود وزارت راه هستیم

اکبر ترکی نماینده مردم فریدون‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه یکم اسفند)‌ در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از وظایف ذاتی نمایندگان مجلس نظارت بر روند اجرای قوانین و عملکرد وزرای دولت در کابینه است که اگر نیاز باشد آنها را استیضاح نیز می‌کنیم.

وی با طرح این سؤال که چرا برخی می‌گویند استیضاح وزیر راه در 3 ماه باقی مانده تاثیری ندارد، افزود: هنوز تا دولت یازدهم 6 ماه باقی مانده و تا مرداد سال آینده کابینه در دست دولت است و ما نیز به وظیفه خودمان عمل می‌کنیم.

نماینده مردم فریدون‌شهر با بیان اینکه استیضاح وزیر راه در مجلس اصلا جنبه سیاسی ندارد، اظهار داشت: نمایندگان استیضاح‌کننده خواهان تغییر در وضع موجود در وزارت راه هستند و همواره در حوزه‌های انتخابیه‌شان با مشکلات و دغدغه‌های مردم مواجه‌اند.

ترکی تاکید کرد: ما معتقدیم که وزیر راه و شهرسازی باید توجه بیشتری به وضع موجود راهها به خصوص در حوزه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای داشته باشد؛ امروز جاده‌هایی در کشور داریم که وضعیت اسف‌باری دارند و هر روز شاهد کشته شدن مردم و هموطنانمان در این جاده‌ها هستیم که باید این روند اصلاح شود.

وی با بیان اینکه مجلس در نهایت چاره‌ای جز استیضاح وزرا ندارد، افزود: ما به وظیفه خودمان در استیضاح عمل می‌کنیم زیرا باید به مردم در حوزه انتخابیه پاسخگو باشیم، آنها از ما توقع دارند و می‌گویند که چرا در برابر ناکارآمدی وزیر سکوت کردید.

نماینده مردم فریدون‌شهر با اشاره به طرح مترو اصفهان، گفت: در اصفهان یک شرکتی پروژه تکمیل و راه‌اندازی مترو اصفهان را برعهده گرفته که تاکنون موفق عمل کرده است. بنابراین مدارکی دارم که آنها را به آقای لاریجانی می‌دهم تا آنها را به وزیر ارائه کند و در صورت صلاحدید از امکانات این شرکت برای توسعه حمل و نقل ریلی استفاده شود.

ترکی همچنین برخی عزل‌ و نصب‌ها در وزارت راه و شهرسازی را دلیل استیضاح آخوندی دانست و تصریح کرد: عزل و نصب‌های غیرکارشناسی در بدنه وزارت راه و شهرسازی منجر شده که امروز شاهد حوادث جاده‌ای، ریلی و نیز حتی تاخیر در پروازها باشیم.

وی خرید هواپیما از خارج را جزو اولویت‌های اقتصاد کشور ندانست و گفت: بهتر بود نسبت به خرید هواپیما از خارج تجدید نظر و به اولویت‌های دیگری نظیر توسعه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و بهبود وضعیت راهها توجه می‌شد.

قاضی‌پور در موافقت با استیضاح: وزیر راه بگوید چه نسبتی با محمدهادی احمد آخوندی دارد؟

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی سخنانی در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: دولت در اینجا دکان باز کرده و مردم را سرگرم کرده است که مردم نشنوند؛ ولی ملت می‌شنوند، این استیضاح سیاسی نیست.

وی افزود: ما نه تنها به خاطر تصادفات قطار تبریز به مشهد بلکه نسبت به دیگر موارد عملکرد وزیر راه معترض هستیم و بنده نسبت به تصادفات جاده‌های سراسر کشور و سقوط هواپیما و سانحه قطار حساسیت فراوانی دارم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرد: آقای آخوندی! مجلس قانون تصویب کرد و شورای نگهبان پس از آن تأیید و دولت ابلاغ کرد که از بازنشستگان نباید استفاده کرد؛ در حیطه کاری شما چند صد بازنشسته مسئولیت سنگینی دارند. شما قبل از وزیر شدن مجدد تعدادی شرکت داشتید که از آن طریق تولید ثروت می‌کردید. ما از این بابت از شما گلایه نداریم اما شما لیست اموال خود را به قوه قضاییه تحویل داده‌اید یا خیر؟

قاضی‌پور بر همین اساس اضافه کرد: آقای آخوندی! از زمانی که وزیر شدید هر چند از آن شرکت‌ها بیرون آمدید اما این شرکت‌ها از طریق اعضای خانواده، دوستان و شرکای تجاری‌تان اداره شده، آیا شما زمانی که وزیر شدید شرکت‌های وابسته به شما و دوستانتان از جمله آقایان انصاری‌ها، محمدهادی احمد آخوندی، خانم نفیسه و ریحانه رسولی، باجناق حمید همدانی و سیدمحمد صدر هاشم‌نژاد به خصوص اصغر فخری کاشانی به طور مستقیم از کارهای عملیاتی استفاده کردند و طرحی داشتند یا خیر؟

وی ادامه داد: آقای آخوندی! عملکرد آقای فخری کاشانی در بانک مرکزی را که یادتان نرفته که با شما شریک شد و بدون اینکه از شرکت استعفا دهد شما او را در 26 بهمن 92 به عنوان رئیس هماهنگی طرح‌های سرمایه‌گذاری این وزارتخانه منصوب کرده و به او حکم مشاور دادید؟ او نیز از آن به بعد چندین شرکت تأسیس کرد که اولاً به شما منسوب می‌شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس خطاب به وزیر اطلاعات گفت: آقای وزیر چرا با چنین مواردی برخورد نکردید؟ وقتی که از وزیر راه دفاع می‌کنید به تخلفات او هم برسید. همچنین قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی در مورد ایشان صدق کرد، کارفرما و پیمانکار هم به همین گونه. آیا این صحیح است یا خیر؟ اگر صحیح است که قطعاً فساد و رانت دارد.

«افراد درجه یک وابسته به وزیر راه در وزارتخانه همگی چندین شرکت یا برخی از آنها چندین شرکت داشته و یا عضو هیأت مدیره این شرکت‌ها هستند چه پاسخی برای اینها دارید؟ آقای آخوندی! در کمیسیون گفتید که فرزند شما شرکتی ندارد. اسامی شرکت‌های فرزند آقای آخوندی را ببینید. ایشان در 30 خرداد و 7 مهر ماه سال جاری چندین شرکت زیرساختی و ارتقا و چندین شرکت دیگر در چند نقطه کشور به نام محمدهادی احمد آخوندی به عنوان اولین مدیران شرکت نوشته شده است. ایشان با شما چه نسبتی دارد؟»

قاضی‌پور ادامه داد: محمدهادی احمد آخوندی تنها دو چیز را می‌تواند انجام دهد یکی نوشتن طرح و لوایح به مجلس و دیگری دفاع از محکومان سیاسی و امنیتی. اگر ایشان با حضرتعالی نسبتی دارد بگویید. اگر نسبتی دارد چرا برخورد نکردید؟ آقای آخوندی حداقل به جای این همه شرکت‌های تجاری یک کارخانه تولیدی می‌زدید تا تعدادی کارگر مشغول کار می‌شدند.

این نماینده در ادامه یادآور شد: ان‌شاءالله اگر امروز رأی نیاوردید حتماً یک کارخانه خوب احداث کنید تا یادگاری شما به ملت باشد به جای ویلای شما! البته فکر نکنم شرکایتان چنین اجازه‌ای را به شما بدهند. در خیابان قیطریه نبش جهانتاب بنیاد مسکن به چه کسی منزل داده، به کدام یک از افراد خاص مسکن 3 میلیاردی داده است؟ ما سؤال می‌کنیم آقای محمد هادی احمد آخوندی چه نسبتی با شما دارد. آیا منزل فوق به ایشان اختصاص یافته یا خیر؟

وی خطاب به وزیر راه گفت:‌ شما از خدا نمی‌ترسید که بیت‌المال را بین خودتان تقسیم می‌کنید. رئیس بنادر شما 15 هزار یورو برای مأموریت از کشور گرفت و پس نداد. مگر این شغل مارکوپولو است؟ می‌گویند ساختمان بنادر که در سال 82 مصادره و خریداری شده گاهی منزل دوم شما می‌شود. قانوناً این ساختمان باید در اختیار اقتصاددانان قرار می‌گرفت.

نماینده مردم ارومیه در خاتمه عنوان کرد:‌ آقای وزیر! در این مدت استیضاح بیش از یک گونی مدارک به دست ما رسیده که متأسفانه همه آنها دارای مسأله بوده است.

فرهنگی: تخلفات زیادی از زمان ارجاع طرح استیضاح آخوندی به کمیسیون عمران صورت گرفته است

محمدحسین فرهنگی از موافقان استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز مجلس (یکم اسفند ماه 95) اظهار داشت: استیضاح وزیر راه از معدود استیضاح‌هایی است که کاملا فنی، عملکردی و نظارتی است و مقام مسئول وادار به توضیح و پاسخگویی شده است.

وی افزود: متن بر حاشیه و بررسی عملکرد بر مسائل سیاسی، شخصی،‌ باندی و گروهی غلبه دارد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حال اینکه علت اینکه بعضی از فراکسیون‌ها و شخصیت‌ها عجله کردند و قبل از شنیدن استدلالها اعلام نظر کردند، علت آن را نمی‌دانم و امیدوارم تجدیدنظر کنند.

فرهنگی خاطرنشان کرد: تشکر نیم‌بندی از هیأت رئیسه مجلس دارم؛ تشکر از این بابت که بالاخره استیضاح در دستور هفتگی مجلس قرار گرفت و به آئین‌نامه مجلس عمل شد. کامل تشکر نکردم به خاطر تأخیر بی‌دلیل برخلاف آئین‌نامه‌ای که رخ داد.

وی افزود: آئین‌نامه داخلی مجلس حداکثر 17 روز مهلت تعیین کرده در حالی که از 95/9/14 زمان طرح استیضاح به کمیسیون است، تاکنون بیش از 2 ماه گذشته است و در این فاصله تخلفاتی رخ داد که از تفصیل آنها می‌گذرم.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه که عنوان می‌شد بررسی برنامه ششم مانع کار بوده با صراحت بند «و» ماده 184 آئین‌نامه داخلی مجلس صحیح نیست.

علیرضا بیگی موافق استیضاح: اقتصاد مقاومتی در خرید هواپیما رعایت نشده است

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه یکم اسفند) در جریان بررسی اسیتضاح وزیر راه و شهرسازی در موافقت با استیضاح آخوندی گفت: سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چه تفاوتی بین شهدای منا و عزیزانی است که در هفت خوان سمنان به شهادت رسیدند؟ یا اینکه چه تفاوتی بین جانباختگان تبریز با کسانی که در ساختمان پلاسکو جان باختند، وجود دارد؟

وی افزود: ما می‌گوییم آل‌سعود لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارد و با همان استدلال هم معتقدیم که آقای آخوندی کفایت لازم برای اداره وزارت راه و شهرسازی را ندارد.

نماینده مردم تبریز با بیان اینکه برخی عزل و نصب‌ها در وزارت راه نشان‌دهنده بی کفایتی آقای آخوندی برای ادامه کار در وزارت راه و شهرسازی است، افزود: نوسازی ناوگان هوایی امر خوبی است اما در قرارداد خرید هواپیما شرایطی به ما تحمیل شده که لازم است به آن توجه شود.

علیرضا بیگی ادامه داد: عدم حمایت از بخش خصوصی و واگذاری شرکت هواپیمایی هما به این بخش و نیز سنگینی 23 میلیارد تومانی بدهی بر دوش سازمان بازنشستگی هما از نقاط ضعف وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل هوایی است.

وی با تاکید بر اینکه استیضاح وظیفه مجلس است، اظهار داشت: نمایندگان مجلس اگر کوتاهی در عملکرد هر کدام از وزرا ببینند او را استیضاح می‌کنند اما این موضوع نباید دلیلی برای شانه خالی کردن دولت در سؤال و بازخواست وزیر باشد بلکه باید خودش نیز آن را بررسی کند.

نماینده مردم تبریز در مجلس با طرح این سؤال که باید روشن شود که خرید هواپیما چه نقشی در اقتصاد مقاومتی ایفا کرده است، خاطرنشان کرد: آقای وزیر آیا حوادث ریلی محصول کوتاهی‌های شما در این وزارتخانه نبوده است؟

علیرضا بیگی با انتقاد از خرید هواپیما از طریق اعتبار خارجی (فاینانس) گفت: ما منابع داخلی زیادی برای خرید هواپیما و تامین اعتبار آن از طریق بخش خصوصی داشتیم اما سؤال این است چه چرا وزارت راه برای خرید هواپیما از طریق فاینانس اقدام کرده است؟

وی توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را جزو تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری دانست و افزود: در قرارداد خرید هواپیما توجهی به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نشده و باری از دوش بیکاری تولیدکننده داخلی بر نمی‌دارد.

شهریاری در موافقت با استیضاح آخوندی: وضعیت راه‌های مواصلاتی کشور "اسف‌بار" است

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه یکم اسفند) پارلمان و در جریان بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی در موافقت با استیضاح آخوندی، گفت: امروز تعداد زیادی از تخت‌های آی سی یو در بیمارستان‌ها در اشغال سانحه دیدگان تصادفات جاده‌ای است که این موضوع هزینه‌های زیادی را بر دوش مردم گذاشته است.

وی با بیان اینکه تلفات بسیاری امروز در جاده‌های کشور رخ می‌دهد که متاسفانه وزارت راه اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهد، افزود: قرار بود از ظرفیت‌های کریدور جنوب به شمال برای ترانزیت و صادرات استفاده شود، اما متاسفانه از ظرفیت‌های این کریدور استفاده نمی‌شود که با این وجود آیا به ما حق نمی‌دهید که وزیر راه را استیضاح کنیم؟

شهریاری گفت: ما می‌خواهیم تجار خارجی و سرمایه‌گذاران را به منطقه سیستان بیاوریم که لازمه آن گسترش راه‌های ارتباطی و توجه به مسئله ترانزیت از این راه‌هاست.

نماینده مردم زاهدان در مجلس اضافه کرد: تاکنون آقای آخوندی در استان سیستان و بلوچستان حضور نیافته تا حداقل از نزدیک با مشکلات و وضعیت راه‌های استان آشنا شود.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت راه‌های مواصلاتی کشور اسف‌بار است و سالانه خسارات زیادی را به مردم تحمیل می‌کند، اظهار داشت: از رئیس‌جمهور و دولت می‌خواهیم که به این موضوع رسیدگی کنند و اگر مجلس هم استیضاحی نکرد دولت باید راسا وارد موضوع شود.

صباغیان در موافقت با استیضاح: مسئولان ارشد کشور باید پاسخگوی سوانح باشند/ کوتاهی آخوندی در سانحه قطار

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه پارلمان) طی سخنانی به عنوان موافق استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: طبق بررسی‌هایم متوجه شدم آقای آخوندی وزیری توانمند و صاحب ایده هستند و بین وزرای فعلی عملکرد قابل قبولی داشتند اما بنده به دلیل کوتاهی‌ها در حادثه قطار مشهد، این استیضاح را امضاء کردم.

وی افزود: در طول چند سال گذشته در این دولت و دولتهای قبل مدیر رده بالا به دلیل کوتاهی‌ها و قصور زیرمجموعه‌اش استعفا داده است که این اتفاق در حادثه قطار هم رخ داد و مدیرعامل راه‌آهن استعفا کرد.

نماینده بافق و مهریز همچنین گفت: یکی از ضعف‌ها این است که اصولاً در اینگونه اتفاق‌ها و حوادث افراد رده پایین مقصر شناخته و تنبیه می‌شوند ولی مسئولان ارشد کشور کاری انجام نمی‌دهند در حالیکه در صورت کوتاهی زیرمجموعه‌شان باید خودشان پاسخگو باشند.

صباغیان بافقی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ما به این درجه از احساس وظیفه می‌رسیدیم که شخص رئیس جمهور را در جریان بروز اینگونه حوادث مورد استیضاح و سئوال قرار می‌دادیم، بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شد.

مقدسی در موافقت با استیضاح: استیضاح جراحی است که به قوام دولت می‌انجامد/ عدم توجه به ساخت داخل و رفع بیکاری مهمترین محورهای استیضاح است

سیدمهدی مقدسی در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی،در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی پیرامون بند (1) استیضاح مبنی بر پاسخگویی وزیر به مطالبات اجتماعی گفت:استیضاح به معنی نادیده گرفتن خدمات دولت نیست؛بلکه براساس منطق و عقلانیت مطرح شده است.این موضوعات نیز به معنای مواضع فراکسیونی نباید قلمداد شود بلکه مباحثی جهت دفاع از حقوق ملت است.

نماینده مردم اراک،کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در همه دنیا بعد از وقوع حادثه‌ای بالاترین مقام مربوطه از مردم عذرخواهی می‌کند؛اما آقای آخوندی پس از اتفاق اخیر در مسیر تهران- مشهد می‌بایست استعفا دهد؛نه آنکه همه مسئولیت متوجه ایشان شود،بلکه برای آلام و دردهای مردم این کار باید انجام می شد.

وی افزود:وادارکردن مدیرعامل راه آهن به استیضاح اقدام درستی نبود و بهتر بود این کار توسط وزیر راه و شهرسازی انجام شود.

مقدسی،بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون اقتصاد مقاومتی و توجه به ساخت داخل را به عنوان یکی از اصول سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی یادآور شد و گفت: رفع بحران بیکاری جزو مطالبات مردم است؛ هم اکنون نیز بعد از گذشت 11 ماه از سال جاری همه قوای سه‌گانه باید گزارش عملکرد خود پیرامون اقتصاد مقاومتی را به مقام معظم رهبری ارائه دهند؛در صورتی که وزیر راه و شهرسازی در این زمینه کوتاهی‌هایی را مرتکب شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی توجه به ساخت داخل را راهکاری برای رفع معضل بیکاری دانست و تصریح کرد: بارها به وزیر راه و شهرسازی تذکر دادم که امکان ساخت واگن باری در کشور وجود دارد،بنابراین باید از واردات و خرید از کشورهای دیگر جلوگیری شود.وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با حضور در استان مرکزی اعلام کرد که اگر واگن وارد شود،مقابل ریل خواهد ایستاد.

مقدسی افزود:چرا دو وزیر حرف‌های دوگانه را مطرح می کنند و چرا وزیر راه و شهرسازی، وزیر صنعت، معدن و تجارت را دور زده و با ارائه نامه‌ای به رئیس جمهور تقاضای واردات واگن را مطرح می‌کند در صورتی که ظرفیت شرکت‌های واگن سازی اراک مانند "هپکو" و "پارس" بسیار بالا است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با وجود واردات واگن ،حداقل وزیر می‌توانست سهم واحدهای داخلی را جهت احیاء بپردازد.متأسفانه عدم توجه به این موضوع سبب شده 140 دستگاه از 600 دستگاه درخواست شده وارد کشور شود.

وی یادآور شد:آخوندی در پاسخ به سوال اینجانب مبنی بر علت پیگیری واردات واگن گفته است؛"واردات موضوعی است که به بهره برداران خصوصی مرتبط است"؛ این به معنی عدم پاسخگویی به مطالبات مردم است.

مقدسی افزود: وزیر راه و شهرسازی همچنین قرارداد 10 فروند کشتی جهت خرید از کره را نیز منعقد کردند؛در صورتی که در داخل امکان حداقل ساخت 8 کشتی وجود دارد،خرید ماشین‌آلات سنگین نیز از دیگر موضوعات است که علیرغم دستور ایشان برای خرید ماشین آلات راهداری از شرکت "هپکو" مسکوت مانده است.

این نماینده مردم درمجلس دهم معتقد است درحادثه قطار تهران - مشهد نیز می بایست با ادبیات مناسب با مردم صحبت شود نه آنکه وضعیت آنها به بیمه موکول شود، علاوه بر این بحران بیکاری نیز دیگر معضلی است که با ارائه ساز و کار مناسب و هماهنگی در دولت می‌بایست حل می‌شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه استیضاح جراحی در دولت است که سبب قوام و ثبات دولت می‌شود، گفت: مسائل باید تذکر داده شود تا مرتفع و حل شده البته صرف نظر از استیضاح هم دولت باید به ساخت داخل و ساماندهی نحوه پاسخگویی توجه داشته و در دستور کار خود قرار دهد.

محمداسماعیل سعیدی در موافقت با استیضاح: استیضاح وزیر راه سیاسی نیست/ عدم رضایت مردم از صنعت ریلی و هوایی کشور

محمداسماعیل سعیدی در نشست علنی امروز (یکشنبه یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس گفت: در ابتدا لازم است کلیاتی را در خصوص استیضاح وزیر راه مطرح کنم،مبنی بر اینکه بر خلاف آنچه که در روزهای گذشته مطرح شده است،استیضاح وزیر راه به هیچ عنوان سیاسی نیست.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دلایل استیضاح وزیر راه بر مبنای مستندات قانونی است افزود: مجلس شورای اسلامی باید به وظیفه نظارتی خود عمل کرده و اگر مشکلی در عملکرد وزرا و مسئولان دولتی وجود دارد این موضوع باید درصحن علنی مجلس پیگیری و مورد رسیدگی قرار گیرد؛بنابراین مطرح کردن مسائلی مبنی بر اینکه چند ماه تا پایان کار دولت زمان باقی است و نباید استیضاح در مجلس پیگیری شود،قابل قبول نبوده و وجهه قانونی ندارد.

وی با تاکید براینکه پاسخگویی از سوی مسئولان به مردم باید نهادینه شود تصریح کرد: به گفته امام(ره) مردم ولی نعمت ما هستند و لذا با پیشانی باز در مقابل این مردم درخصوص مشکلات باید عذرخواهی شود؛هرچند که این موضوع در حوادث گذشته به ندرت اتفاق افتاده به طوری که در حادثه اخیر قطار وزیر راه در مقابل مردم گفتند "نگران نباشید افراد دارای بیمه بودند."

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از خانواده ها عزیزانشان را در این حادثه از دست دادند گفت:بسیاری از خانواده ها در این حادثه حتی به خاکستر عزیزان خود نیز دست نیافتند؛بنابراین این سوال مطرح می شود که چرا قطار مجهز به امکانات و تجهیزات نبود و چرا امدادگران با تاخیر به محل حادثه آن هم پس از یک و نیم ساعت رسیدند.

سعیدی با اشاره به اینکه گفته می شود از بهترین سیستم ها و تجهیزات در زمان خطر برای قطار استفاده شده است افزود: اگر برای این سیستم میلیاردها تومان هزینه شده و گزارش آن به مردم داده شده است؛پس چرا خطای انسانی در این اتفاق به صفر نرسیده و چرا این حادثه ناگوار اتفاق افتاد و حدود 48 نفر در آتش سوختند.

وی با بیان اینکه چرا برای عبور از رکود سنگین مسکن اقدامات قابل قبولی انجام نشده است،تصریح کرد: آیا از بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری که تبدیل به معضل شده راضی هستید؟آیا از به سازی و نوسازی بافت های روستایی و اقدامات انجام شده در این مسیر رضایتی وجود دارد؟ آیا مردم از تکمیل پروژه های مسکن مهر راضی هستند؟.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از بی توجهی وزارت راه و شهرسازی در پیگیری مسکن اجتماعی گفت: آیا از بهبود وضعیت صنعت حمل و نقل ریلی راضی هستید. در خصوص نوسازی ناوگان برون شهری و درون شهری حرکت قابل قبولی انجام شده است. متاسفانه وزیر راه و شهرسازی بدون ارائه نظر کارشناسی طرح مسکن مهر را "مزخرف" می داند؛ضمن اینکه مسکن اجتماعی نیز تا کنون در حد شعار باقی مانده است. همچنین وزارت راه با وجود تخریب توأمان عرضه و تقاضا اقدام خاصی نیز در این حوزه انجام نداده است.

وی با بیان اینکه با کدام منطق خرید 118 فروند ایرباس و 108 فروند هواپیمای بوئینگ برای ایران ایر انجام شده است افزود: منابع خرید این هواپیماها از صندوق توسعه ملی تامین شده که رویکرد قابل قبولی نیست؛ضمن اینکه در کنار این شرکت هواپیمایی 13 شرکت هواپیمایی دیگر هم وجود دارد که اقدام حمایتی برای آنها انجام نشده است.همچنین اقدامات وزارت راه در صنعت هوایی باعث آزادسازی نرخ بلیط شد این در حالی است که این موضوع منجر به ایجاد انحصار و افزایش هزینه برای مردم گردید.

عضوکمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه بسیاری از پروژه های ریلی منتظر تامین منابع هستند،تصریح کرد: باید به مشکلات موجود در وزارت راه و شهرسازی توجه کرد.

تجمع جمعی از متقاضیان مسکن مهر مقابل مجلس/ شعار علیه آخوندی

جمعی از متقاضیان مسکن مهر همزمان با آغاز نشست استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی مقابل درب شمال شرقی خانه ملت تجمع کردند.

تجمع کنندگان درحالی که کارت های قرمز به دست دارند، تاکید می کنند این کارت ها به وزیر داده می شود و به منزله اخراج وی از وزارت راه و شهرسازی است.

برخی تجمع کنندگان هم دست نوشته هایی با مضمون «وزیر را استیضاح کنید»، «آقای آخوندی! مسکن مهر ما را چه کردی؟» و... در دست دارند.

جهانگیری در صحن مجلس حضور یافت

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دقایقی پیش، در جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

در واقع معاون اول رئیس جمهور به جای حجت الاسلام روحانی در نشست استیضاح وزیر راه کابینه یازدهم حضور یافت.

علاوه بر عباس آخوندی، برخی از اعضای هیئت دولت، معاون رئیس جمهور را در این جلسه همراهی می‌کنند.

لاریجانی در پاسخ به تذکر نماینده تهران: محورهای استیضاح وزیر راه هیچ ابهامی ندارد

علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (اول اسفندماه) در تذکری با استناد به اصل 60 قانون اساسی و ماده 223 آئین نامه داخلی مجلس گفت: براساس آئین نامه مجلس، سوالات استیضاح باید صراحت لازم را داشته باشد اما برخی از 13 موردی که به عنوان محورهای استیضاح توسط متقاضیان استیضاح مطرح شده است، بسیار کلی و مبهم است.

وی ادامه داد: بهتر بود هیئت رئیسه قبل از در دستور قرار دادن استیضاح وزیر راه و شهرسازی از این محورها رفع ابهام می‌کرد یا رفع ابهام آنها را از استیضاح کنندگان می خواست. به عنوان نمونه مطالبات اجتماعی و ارتباط آن با وزارت راه و شهرسازی باید به صورت جزئی مشخص می شد یا در خصوص چهار سانحه ریلی و هوایی،‌ باید مشخص می شد که دقیقا منظور متقاضیان استیضاح چیست؟

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر گفت: از نظر ما محورهای استیضاح صراحت دارد و اشکالی ندارد، به طور مثال در سوال 11 که مربوط به چهار سانحه ریلی و هوایی است منظور چهار سانحه ای است که طی سال های اخیر اتفاق افتاده است. بنابراین علی الظاهر محورهای استیضاح هیچ ابهامی ندارد.

ابطحی در تذکر آیین‌نامه‌ای: "لابی‌گری" در هیئت رئیسه علت تاخیر در استیضاح آخوندی بود

سید جواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه یکم اسفند) قوه مقننه با استناد به ماده 222 آیین‌نامه داخلی مجلس در تذکری گفت: بر اساس این ماده از آیین‌نامه هیئت رئیسه موظف است بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی ارجاع کند و کمیسیون نیز ظرف یک هفته با دعوت از وزیر به بررسی آن موضوع بپردازد.

وی ادامه داد: هیئت رئیسه اعلام کند که چه زمانی از بحث استیضاح وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران گذشته است و آیا این خلاف آیین‌نامه است یا خیر؟

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بحث استیضاح عباس آخوندی پس از سانحه قطار تبریز - مشهد که در سمنان اتفاق افتاد، کلید خورد اما در هیئت رئیسه باقی ماند و به آیین‌نامه عمل نشد.

ابطحی تصریح کرد: گویا لابی‌گری در هیئت رئیسه مانع این اقدام شده است.

علی لاریجانی رئیس جلسه علنی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: زود قضاوت کردید و لابی‌گری در هیئت رئیسه وجود نداشت.

وی ادامه داد: زمانی که بحث استیضاح آخوندی مطرح شد مجلس به بررسی برنامه ششم پرداخت و حدود 6 هفته 3 یا دو شیفت به این موضوع پرداخته شد.

رئیس مجلس ادامه داد: در زمان بررسی برنامه ششم امکان تشکیل جلسه کمیسیون وجود نداشت و پس از برنامه در اولین جلسه این استیضاح در دستور کار قرار گرفت و هیچ تخلفی صورت نگرفته است.

اسامی سخنرانان موافق با استیضاح وزیر راه و شهرسازی

"علی اکبر رنجبرزاده"در نشست علنی امروز (یکشنبه یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی اسامی نمایندگانی که در موافقت با استیضاح "عباس آخوندی"، وزیر راه و شهرسازی در مجلس سخنرانی می کنند را به شرح زیر قرائت کرد:

محمداسماعیل سعیدی ؛نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی

سیدمهدی مقدسی؛ نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی

محمدرضا صباغیان بافقی ؛نماینده مردم مهریز در مجلس شورای اسلامی

اکبر ترکی ؛نماینده مردم فریدن و چادگان در مجلس شورای اسلامی

احمد علیرضابیگی ؛نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی

محمدحسین فرهنگی؛نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی

حسینعلی شهریاری؛نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی

متن کامل طرح استیضاح آخوندی

متن کامل طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً اینجانبان امضاء‌کنندگان ذیل به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی به استناد بند اول اصل 89 قانون اساسی و ماده 222 آیین‌نامه داخلی مجلس به دلایل زیر تقاضای استیضاح وزیر محترم راه و شهرسازی جناب آقای دکتر آخوندی را داریم.

1 ــ سیستم ریلی به عنوان ایمن‌ترین شیوه حمل و نقل در دو سال گذشته در یک محل دارای دو سانحه مرگبار شده است در حالی که اولاً عامل آن مشکل مدیریتی و خطا در برنامه‌ریزی بوده و نه یک اتفاق. ثانیاً در استیضاح قبلی ایرادات اساسی ایمنی حمل و نقل ریلی هشدار داده شده بود و ثالثاً این سانحه دردناک در محوری اتفاق افتاد که هزینه ابهام‌آمیز تجهیزات سیگنالینگ آن مورد سؤال در استیضاح قبلی بود و بلاک‌بندی این مسیر به‌عنوان افتخار مدیریتی وزارت قلمداد می‌شد ولی همین بلاک‌بندی به‌دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی موجب سانحه شد.

2 ــ علت به‌کارگیری نیروی بازنشسته علی‌رغم مخالفت وزارت اطلاعات به‌عنوان مسئول حراست وزارتخانه چیست و چرا علی‌رغم تذکرات دستگاههای نظارتی ایشان را حفظ کرده‌اید و در قبال دخالتهای گسترده ایشان در تخلفات اقتصادی و سوء استفاده‌های مدیریتی سکوت کرده‌اید؟

3 ــ توسعه فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به جناب‌عالی در حوزه وزارت راه و شهرسازی چیست و نقش فرزند شما در قراردادهای وزارتخانه چه توجیهی دارد؟

4 ــ مسکن مهر را مزخرف اعلام کرده و مسکن اجتماعی که در سال اول وزارتتان جایگزین مسکن مهر اعلام نمودید هیچ‌گاه معرفی نشد. طرح جامع مسکن را هم متوقف و بخش مسکن را بلاتکلیف کردید.

5 ــ علت اینکه توافقات خرید هواپیما را مخفی انجام داده و متن توافق را حتی در اختیار کمیسیون عمران قرار ندادید، چیست؟

6 ــ علت اینکه در هیئت دولت به‌جای کار وزارتخانه به‌دنبال طرحهای حزب‌سازی هستید، چیست؟

7 ــ علت عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاه‌های کشور و عدم نظارت بر فعالیتهای اقتصادی مدیران این شرکت چیست؟

8 ــ چرا بررسی سانحه آنتونوف 149 تهران ــ طبس را متوقف نمودید؟

9 ــ در خصوص 4 سانحه مرگبار هوایی و ریلی چه پاسخی دارید؟

10 ــ برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟

11 ــ در تمام دنیا با سوانحی چون سقوط آنتونوف و قطار سمنان، مدیر مربوطه استعفا یا برکنار می‌شد اما شما در سانحه آنتونوف که با مجوز غیرقانونی رئیس هواپیمایی وقت فعالیت می‌کرد، رسماً از ایشان حمایت کردید و جلوی استعفای ایشان را گرفتید، چه پاسخی به افکار عمومی دارید؟

12 ــ کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران به‌دلیل عدم اقدام به‌موقع در کشورهای مجاور جایگزین شده و عملاً فرصتهای نسلهای آینده در حال از دست رفتن است، چه پاسخی دارید؟

ارسال نظر: