زیباکلام در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله هاشمی در دانشگاه تهران:

حمایت هاشمی نبود روحانی ۲ تا ۳ میلیون بیشتر رای نداشت

کدخبر: 2088065

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: وقتی آیت‌الله هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شد از مردم خواست بروند و به روحانی رأی بدهند و روحانی که دو تا سه میلیون بیشتر رأی نداشت با حمایت هاشمی و سران اصلاحات ۱۹ میلیون رأی آورد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: صادق زیباکلام عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در مراسمی که برای چهلمین روز درگذشت آیت‌الله هاشمی در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد گفت: در یک تقسیم‌بندی کلی ما مرحوم هاشمی را در جریان اعتدال قرار می‌دهیم.

وی در ادامه با اشاره به جریان مک فارلین گفت: من معتقدم آقای هاشمی در اواسط دهه 60 می‌خواست در رابطه با موضوع مک فارلین کار را جلوتر ببرد و هدف نهایی‌اش این بود که با آمریکا به سمت تنش‌زدایی و رابطه با آمریکا برویم. به اعتقاد من امام (ره) هم کامل در جریان طرح‌های آقای هاشمی بود و با آنها موافقت کرده بود.

وی افزود:‌ آقای هاشمی در رابطه با سیاست خارجی و در مورد تنش‌زدایی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس موفق بود و به صورت نمونه عربستان جزء کشورهایی بود که در آن زمان توانستیم با آنها تنش‌زدایی کنیم.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به شکاف بین اصولگرایان و آیت‌الله هاشمی گفت: در سال 76 اختلافات و شکاف بیشتر شد و در دوران اصلاحات این شکاف عمیق‌تر شد و همچنان ادامه داشت تا در دوران احمدی‌نژاد بدترین برخوردها و رفتارها با آیت‌الله هاشمی صورت گرفت و حتی استانداری که به استقبال آیت‌الله هاشمی رفته بود برکنار شد.

زیباکلام ادامه داد: در سال 88 که عملا این شکاف به دشمنی تبدیل شد و ما شاهد رفتارهای نامناسبی با آیت‌الله هاشمی بودیم.

وی با بیان اینکه ما هاشمی را در جریان اعتدال قرار می‌دهیم،‌افزود: شاید بپرسید که اعدام‌های اوایل انقلاب، قتل‌های زنجیره‌ای و مسائلی از این دست با رویکرد اعتدالی آیت‌الله هاشمی خیلی سنخیت پیدا نمی‌کند که این درست است و بر حسب ظاهر این مسئله سنخیتی با هم ندارند ولی در آن زمان نه تنها هاشمی به اعدام‌های سال 58 اعتراض نکرد بلکه به جز مهندس بازرگان هیچکس دیگری هم چنین اقدامی را انجام نداد.

وی گفت: در رابطه با قتل‌های زنجیره‌ای هم تمام تحقیقاتی که بعدها در رابطه با این موضوع انجام شد به یک جریان خودسر در وزارت اطلاعات ختم می‌شد و هیچ کجا گفته نشده است که هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس‌جمهور در جریان این موضوع بوده است.

زیباکلام یادآور شد: البته آقای هاشمی را از اتهاماتی که بر او وارد است تبرئه نمی‌کنند. او رئیس‌جمهور بود و باید برای قتل‌های زنجیره‌ای یقه چاک می‌کرد ولی آیا می‌شود بگویید مجلس شورای اسلامی برای این موضوع چه کاری انجام داد؟ می‌شود بگویید دادستان به عنوان مدعی‌العموم، قوه قضائیه، صدا و سیما و مطبوعات چه کاری انجام دادند؟

این استاد دانشگاه گفت: شاید بپرسید هاشمی برای توسعه سیاسی، آزادی مطبوعات و آزادی زندانیان سیاسی چه کرد؟ هاشمی هیچ میلی به توسعه سیاسی نداشت و سنگ آزادی مطبوعات و آزادی زندانیان سیاسی را به سینه نزد. ولی به مسئولان هم نمی‌گفت بروید و اینها را ببندید و بگیرید.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: برعکس آنچه در جامعه گفته می شود بیشترین، سخت‌ترین و گزنده‌ترین انتقادات را من از آقای هاشمی کردم.

وی افزود: یک بار به آقای هاشمی گفتم سال 58 شما قدرت زیادی داشتید و در نماز جمعه شعار مرگ بر بازرگان داده شد و شما تنها واکنشی که نشان دادید این بود که کمی سکوت کردید و گفتید بازرگان سزاوار مرگ نیست و چرخ گشت تا اینکه در تیر 88 در نمازجمعه تهران شعار مرگ بر هاشمی را سر دادند، امام جمعه آن روز مرامش از شما کمتر بود و فقط سکوت کرد.

وی افزود: من به آقای هاشمی گفتم اگر سال 58 شما در مقابل شعار مرگ بر بازرگان می‌ایستادید در سال 88 سر دادن شعار مرگ بر هاشمی رخ نمی‌داد.

زیباکلام ادامه داد: به اعتقاد من بزرگ‌ترین دستاورد آقای هاشمی جدای اینکه به جنگ خاتمه داد به عنوان یک چهره سیاسی و رهبر دینی این بود که نهال اعتدال و میانه‌روی را از یک شعار سیاسی به یک گفتمان پایدار تبدیل کرد.

این استاد دانشگاه افزود: وقتی آیت‌الله هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شد از مردم خواست بروند و به روحانی رأی بدهند و روحانی که دو تا سه میلیون بیشتر رأی نداشت با حمایت هاشمی و سران اصلاحات 19 میلیون رأی آورد.

زیباکلام ادامه داد: من در گذشته گفتم که رأی روحانی ریزش کرده و روحانی به واسطه عملکردش در انتخابات بعدی دو تا سه میلیون کاهش رأی خواهد داشت ولی بعد از فوت آقای هاشمی و جمعیتی که در مراسم تشییع وی دیدم می‌خواهم بگویم که حرفم را پس می‌گیرم.

ارسال نظر: