تداوم دومینوی تعطیلی کارخانه‌ها در دولت روحانی

کارخانه پلی اکریل اصفهان رسما تعطیل شد/ ۲ هزار کارگر قدیمی‌ترین کارخانه تولید نخ و پلی‌استر کشور بیکار شدند

کدخبر: 2087625

چند روز قبل نیز در پی تعطیلی کارخانه‌های آزمایش، ارج و... این بار نوبت به کارخانه پلی اکریل اصفهان رسید.

به گزارش « نسیم آنلاین » سال 95 به اعتقاد برخی‌ها سال خوبی نبود؛ از فوت چند تن از چهره‌های فرهنگی و سیاسی گرفته تا برخی حوادث همچون کولبران، گورخواب‌ها، تعطیلی چند کارخانه قدیمی و .... چند روز قبل نیز در پی تعطیلی کارخانه‌های آزمایش، ارج و... این بار نوبت به کارخانه پلی اکریل اصفهان رسید و خبرهای موثقی از این کارخانه قدیمی نشان داد که این کارخانه نیز که حدود 2 هزار کارگر در آن فعالیت می‌کردند، اعلام ورشکستگی کرده و به کارگران اعلام کرده است به سازمان تامین اجتماعی برای دریافت بیمه بیکاری خود مراجعه کنند.

اعلام تعطیلی یک کارخانه آن هم به قدمت بیش از نیم قرن و تنها اکتفا کردن به پرداخت بیمه بیکاری، نمی‌تواند پاسخ به چرایی تعطیلی این کارخانه‌ها باشد. شرکت پلی‌اکریل ایران در سال 1353 با مشارکت بخش خصوصی، تعدادی از بانک‌ها‌ و شرکت دوپان دونمور آمریکا تاسیس شد. پلی‌اکریل در 42 سال فعالیت خود، به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان نخ و الیاف پلی استر و همچنین تنها تولیدکننده الیاف اکریلیک کشور معرفی شده و تامین کننده مواد اولیه حدود 400 واحد کوچک و بزرگ نساجی کشور است. ظرفیت اسمی تولید شرکت پلی اکریل ایران معادل 125 هزار تن در سال است که تولیدات آن شامل نخ و الیاف پلی استر، نوار، الیاف اکریلیک، تاپس پلی استر و چیپس پلی استر و الیاف شیشه در صنایع ریسندگی، بافندگی، فرش، پوشاک، پتو و فاستونی کاربرد دارد.

چندی پیش با پیگیری نماینده مردم مبارکه در مجلس 20 میلیارد تومان به این شرکت تزریق شد که به این وسیله حقوق یک ماه و نیم کارگران این کارخانه پرداخت شد، اما اکنون حدود 8 ماه است که کارگران این کارخانه حقوقی دریافت نکرده اند.

به گفته علیرضا خرمی دبیر شورای کارگری پلی اکریل، 400 شرکت تولیدی زیرمجموعه پلی اکریل کار می‌کنند و با پایان کار این شرکت بیش از دو هزار نفر بیکار می‌شوند، این شرکت 40 درصد نیاز داخل را تامین می‌کند.

روز گذشته نیز جمعی از کارگران شرکت پلی‌اکریل اصفهان از تصمیم هیات اجرایی مستقر در این کارخانه برای معرفی کارگران به بیمه بیکاری خبر دادند. از قرار معلوم، هیات اجرایی دولت که در این کارخانه برای حل مشکلات مستقر شده، نتوانسته گره ای از کار این قطب نساجی کشور باز کند؛ این هیات اعلام کرده حداقل تا سه ماه آینده هیچ را‌ه اندازی ای در واحدهای اکریلیک وجود نخواهد داشت و از کارگران هم خواسته که تا آخر بهمن ماه نسبت به معرفی خود به بیمه بیکاری اقدام کنند.

با این ابلاغیه بسیاری از کارگران که در این کارخانه از سال‌ها پیش مشغول فعالیت بودند، حال باید ناامید از کارخانه بیرون رفته و با وضعیت نامناسب اشتغال نیز بعید است کار مناسبی را برای خود دست و پا کنند.

به گفته چند تن از کارگران این کارخانه، وظیفه هیات اجرایی وقتی در کارخانه ای مستقر می‌شود، حل مشکلات واحد و راه اندازی تولید است؛ حال اینکه در بیش از 8 ماه گذشته هیات اجرایی پلی اکریل نتوانست هیچ قدمی بردارد، حالا هم قصد دارند کارخانه را به کلی تعطیل کنند.

یکی دیگر از کارگران پلی اکریل می‌گوید: 8 ماه است دستمزد ما را نپرداخته‌اند؛ اینقدر شب عید تحت فشاریم که مجبوریم خودمان را به بیمه بیکاری معرفی کنیم که حداقل شب سال نو بتوانیم پولی اندک را به خانه ببریم.

وی اضافه کرد: چطور قبل از تسویه حساب با ما و پرداخت مطالباتمان می‌خواهند ما را به تامین اجتماعی و بیمه بیکاری معرفی کنند.

از قرار معلوم کارگران پلی‌اکریل و نمایندگان آنها به رایزنی با هیات اجرایی و باقی مقامات مسئول ادامه می‌دهند اما این کارگران می‌گویند تا زمانی که تدبیر مناسبی در کار نباشد و کسی پاسخگو نباشد، چشممان آب نمی‌خورد که اوضاع عوض شود.

شرکت پلی اکریل اصفهان شامل کارخانه‌های پلی استر، اکریلیک یک، تاپس، GF، شرکت الیاف زاینده رود و یک نیروگاه است که از چهار سال پیش دچار مشکلات مالی جدی شد و اکنون شرکت پلی اکریل اصفهان تصمیم به انحلال چهار شرکت زیرمجموعه خود گرفته است. شرکت‌های فرعی انرژی گستران پلی اکریل، پلی استر هشت بهشت، جهان محصول آریا و نیک آزمون آریا که همگی سهامی خاص است منحل اعلام شده است.

از زمانی که تحریم‌ها آغاز شد، توانست بسیاری از صنایع مهم کشور را تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین علاوه بر تولید، صادرات نیز تحت تاثیر قرار گرفت. در این راستا بسیاری از صنایع نیز عملا فلج شدند و معمولا با کمتر از 30 درصد ظرفیت تولیدی خود فعالیت می‌کنند.

یکی دیگر از کارگران این کارخانه به خبرنگار ما گفت: کارخانه پلی اکریل اصفهان بدون شک بی شباهت ترین کارخانه در ایران است که درحال حاضر به چهار حوزه الیاف اکرلیک با دو کارخانه و پلی استر و جی اف هر کدام یک کارخانه تقسیم شده است. هم اکنون هیچ کارخانه ای با کارخانه الیاف اکرلیک اصفهان نمی‌تواند رقابت کند، اما به دلیل مشکلاتی که در این کارخانه حاکم شده، کارخانه‌های دیگر می‌توانند گوی رقابت را از اصفهان بربایند.

وی دلیل اصلی کمبود تولید در این کارخانه را حضور دلالان دانست و گفت: از حدود سال‌های 88 به بعد عملا کارخانه تعطیل بود و زمانی که این کارخانه به فردی اماراتی به نام العقیلی واگذار شد، به دلیل ضعف مدیریتی که در این کارخانه مشاهده شد، با مشکلات عدیده ای روبه‌رو و بازده خوبی نیز نداشت.

این کارگر پلی اکریل درخصوص بیمه‌ها نیز تاکید کرد: آخرین پرداختی چند روز قبل بود که تا تیرماه حقوق کارگران تسویه شد. از مردادماه عملا کارگران حقوقی دریافت نکرده اند.

با این اوصاف، در نامه‌ای که به امضای عباسعلی پورسیدی مدیرعامل شرکت پلی اکریل خطاب به علی بیگ زاده رئیس اداره نظارت بر ناشران بورس سازمان بورس و اوراق بهادار آمده، از انحلال شرکت‌های فرعی انرژی گستران پلی اکریل (سهامی خاص)، پلی استر هشت بهشت (سهامی خاص)، جهان محصول آریا (سهامی خاص) و شرکت نیک آزمون آریا (سهامی خاص) خبر داده شده است. حال باید منتظر ماند و دید دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جلوگیری از بروز چنین پدیده‌هایی چه راهکارهایی درنظر خواهد گرفت.

ارسال نظر: