وضعیت ساخت جاده و آزادراه در کشور خوب نیست

کدخبر: 2087535

سعید محمدزاده افزود: دولت سازوکاری را برای کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای در هرسال باید فراهم کند و این در حالی است که هم‌اکنون روزانه ۴۰ تا ۵۰ نفر در حوادث جاده‌ای کشته می‌شوند.

به گزارش « نسیم آنلاین »مدیر عامل راه آهن با اعلام صدور دستور رئیس‌جمهور برای ایجاد لیزینگ ریلی از آمادگی راه‌آهن برای مشارکت در اتصال ریل به مراکز انبوه بار و مراکز تولید خبرداد و گفت: در راستای حل مشکلات ریلی باید از روش سرمایه گذاری مشترک بین دولت ، بخش های صنعتی و خصوصی استفاده کرد.

سعید محمدزاده در همایش چشم‌انداز صنعت فولاد بابیان اینکه در سیاست‌های کلی برنامه ششم به موضوع حمل‌ونقل توجه شده و حمل‌ونقل ریلی می‌تواند یکی از مزیت‌های رقابتی بر اقتصاد کشور باشد گفت: از سوی دیگر در برنامه پنجم و ششم دولت مکلف به رعایت سهم ۳۰ درصدی،‌حمل‌ونقل ریلی در حمل بارشده و قیمت گازوئیل نیز باید ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج‌فارس برسد.

وی افزود: دولت سازوکاری را برای کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای در هرسال باید فراهم کند و این در حالی است که هم‌اکنون روزانه ۴۰ تا ۵۰ نفر در حوادث جاده‌ای کشته می‌شوند.

به گفته مدیرعامل راه‌آهن طبق مصوبه قانونی، به ازای هر تن کیلومتر بار که از طریق حمل‌ونقل ریلی انجام شود، ۳۵ سی‌سی در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود که سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در این رابطه به عاملین کمک خواهد کرد.

محمدزاده محاسبه نرخ صفر برای مالیات بر ارزش‌افزوده در حمل‌ونقل ریلی را ازجمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در برنامه ششم عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سهم مالیات بر ارزش‌افزوده در این بخش ۸ درصد و همچنین یک درصد فروش نفت و گاز برای توسعه کشور در نظر گرفته‌شده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت تخصیص اعتبارات و طرح‌های عمرانی در حال کاهش است خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دولت نمی‌تواند در توسعه زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری جدی داشته باشد به همین دلیل سرمایه‌گذاری در این بخش باید با مشارکت دولت و بخش‌های صنعتی و معدنی صورت گیرد.

محمدزاده خاطرنشان کرد: در سال جاری ۲۸ درصد از حمل‌ونقل ۴ کالای اصلی از طریق حمل‌ونقل ریلی صورت گرفته و ۶۶ درصد به حمل جاده‌ای اختصاص داشته است که از این رقم نیز ۲۴ درصد حمل‌ونقل در مسیرهایی اتفاق افتاده که ریل در آنجا وجود داشته است.

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: در سال ۱۴۰۴ باید ۲۲۴ میلیون تن ماده معدنی در کشور حمل شود و اگر با روند فعلی پیش برویم، تنها یک‌سوم این میزان ماده معدنی قابل‌حمل از طریق ریل خواهد بود و بقیه آن باید از طریق حمل جاده‌ای، جابجا شود.

محمدزاده بابیان اینکه در حال حاضر وضعیت ساخت جاده و آزادراه در کشور وضعیت خوبی نیست و باید حمل‌ونقل ریلی توسعه یابد افزود: سهم راه‌آهن از دریافتی‌های تعرفه‌ای در سال ۹۲ ،۴۱ درصد بوده و این رقم در حال حاضر به ۲۸ درصد رسیده است.

مدیرعامل راه‌آهن همچنین با اشاره به صدور دستور رئیس‌جمهور برای تشکیل لیزینگ ریلی، گفت: صندوق توسعه ملی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌ است.

مدیرعامل راه‌آهن در پایان از آمادگی راه‌آهن برای مشارکت در اتصال ریل به مراکز انبوه بار و مراکز تولید خبر داد و گفت: در راستی حل مشکلات ریلی باید از روش سرمایه‌گذاری مشترک بین دولت ، بخش‌های صنعتی و خصوصی استفاده کرد.

ارسال نظر: