انتقادات صریح یک نماینده مجلس از سیاستهای اقتصادی دولت یازدهم

دولت روحانی درست بر خلاف اقتصاد مقاومتی عمل می‌کند

کدخبر: 2087475

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: وضعیت اقتصادی کشور در حال حاضر نه تنها رونق ندارد بلکه رکود در طی سه سال گذشته عمیق تر شده که متأسفانه بهتر نشده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، اقتصاد مقاومتی از دو بخش اقتصاد و مقاومت تشکیل شده است و زمانی ایجاد می شود که اقتصاد دچار بحران و ضربه ای از خارج شده باشد و طبیعی است اقتصادی که می خواهد مبتنی بر ارزش‌های اسلامی پایه‌گذاری شود از سوی دشمنان این نظام دچار حمله‌های فراوانی می شود.

در این میان آنچه از همه بیشتر مورد توجه قرار دارد عملکرد بهینه دولت در حوزه فعالیت‌های اقتصادی است تا بتواند به بهترین نحو اقتصاد مقاومتی را به اجرا گذارد در همین راستا نوع عملکرد دولت در این مسایل و چگونگی اثرگذاری آن بر متغیرهای کلان اقتصادی از سوی کارشناسان مربوطه همواره مورد نقد قرار گرفته است.

در همین راستا با حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفتگویی انجام دادیم.

عملکرد دولت در خصوص اقتصاد مقاومتی را چگونه ارزیابی می کنید؟

حاجی دلیگانی: دولت یازدهم از ابتدای شروع بکار خود میبایست در خصوص اقتصاد مقاومتی کارش را شروع می‌کرد که متأسفانه اینگونه نبود و لذا فرصت کافی و لازم را برای این امر مهم به جهت اینکه تمام وقت و تمرکز خود را در حوزه برجام گذاشت نتوانست حق مطلب را ادا کند.

برخی از مجموعه های دولت یازدهم نیز اقداماتی را که به انجام رساندند که نه تنها در راستای اقتصاد مقاومتی نبود بلکه دقیقاً مغایر با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بود. بطور مثال وزارت صنعت، معدن و تجارت با پایین آوردن تعرفه گمرکی برای کالاهای وارداتی از کشور ترکیه درخصوص کالاهای کاربر و نیروبر این اجازه را داد تا با نرخ پایین این کالاها وارد کشور شوند و از طرف دیگر کالاهای خام نیز به کشور ترکیه صادر شود. در بحث واردات و صادرات نیز موارد دیگری اتفاق افتاد که به آن توجه نشد و نتیجه آن می‌توانست باعث افزایش اشتغالزایی شود که این موضوع با توجه به نیاز و ظرفیت کشور به تحقق نپیوست.

وضعیت اقتصادی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

حاجی دلیگانی: وضعیت اقتصادی کشور در حال حاضر نه تنها رونق ندارد بلکه رکود در طی سه سال گذشته عمیق تر شده و متأسفانه رشدی نداشته ایم.

آیا مشکلات اقتصادی کشور در حوزه تولیدات داخلی و اشتغالزایی حل شده است؟

حاجی دلیگانی: یکسری اقداماتی شروع شده اما نه بصورت جامع و کافی و متأسفانه برخی از کارهایی که جنبه عادی داشته تحت این عناوین پوشش یافته است، درحالیکه انتظار می‌رفت در راستای اقتصاد مقاومتی صورت می‌گرفت. بطور مثال در حوزه شاهین‌شهر و میمه واحدهای تولیدی تعدادیشان کاملاً تعطیل شده‌اند و یا به عبارتی سرمایه درگردش موردنیاز را در اختیارشان قرار نداده‌اند و کارگرهایشان اخراج شده اند که در این خصوص اعلام آمادگی داریم تا واقعیات این موضوع را کاملاً بررسی و حل کنیم.

وضعیت تولید کالا در داخل کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حاجی دلیگانی: آنچه که در سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی آمده، این است که واردات بصورت کاملاٌ هوشمندانه انجام شود که این اتفاق در بسیاری از بخشها نمی افتد چراکه متأسفانه برخی از کالاهایی تولید می‌شود که با سیاستهای وارداتی همخوانی و تطبیق ندارد.

برنامه‌های دولت را در خصوص تحقق اقتصاد دانش بنیان در بخشهای مهم اقتصادی چگونه ارزیابی می کنید؟

حاجی دلیگانی: تا اندازه‌ای موفقیت‌هایی کسب شده، اما آنها هم یکسری مشکلات مخصوص به خود را برای تأمین منابع مورد نیاز در شروع بکارشان دارند.

ارسال نظر: