تغییر ماهیت دفاتر خارج از کشور کمیته امداد/ جمع‌آوری ۲۰ میلیون دلار صدقه در لبنان

کدخبر: 2087457

دفاتر کمیته امداد امام خمینی (ره) که در ۶ کشور دنیا فعال بود، تغییر ماهیت داد و براساس تصمیم «فتاح» مقرر شد جذب و ساماندهی خیران و کمک‌های ایرانیان خارج از کشور برای کمک به نیازمندان داخل کشور را عهده‌دار شوند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: فعالیت‌های بین‌المللی کمیته امداد که در طول سال‌های گذشته با هدف انتقال تجربیات به کشورهای متقاضی در حوزه جمع آوری کمک های مردمی منجر به تاسیس دفتر در شش کشور شده بود، در آغاز ریاست فتاح بر کمیته امداد به عنوان نخستین اقدام در اولویت قرار گرفت و منجر به محدودیت فعالیت‌های برون مرزی این نهاد شد.

این در حالی است که سید پرویز فتاح در اوایل مسئولیتش در کمیته امداد بخشنامه‌ای صادر کرد و بر اساس آن با ممنوعیت ماموریت‌های خارج از کشور همکاران این نهاد، بر ضرورت تبادل تجربیات در زمینه سایر کشورها با استفاده از ظرفیت‌های داخل کشور و واگذاری تصدی امور اجرایی دفاتر خارج از کشور به نیروهای بومی کشورهای هدف تاکید کرد.

همچنین بر اساس دستور فتاح، تمامی کارکنان حوزه بین المللی کمیته امداد تا پایان آذرماه 94 به کشورمان بازگشته و تمامی فعالیت‌های دفاتر کمیته امداد در خارج از کشور به صورت خودگردان و از محل جمع آوری کمک‌های مردمی همان کشورها صورت گرفت.

بر اساس این گزارش هم اکنون با تغییر تشکیلاتی در حوزه امور بین الملل کمیته امداد و تبدیل آن به اداره کل هماهنگی امور بین الملل مقرر شده است این حوزه به عنوان زیر مجموعه حوزه ریاست این نهاد با هدف شناسایی، جذب و ساماندهی خیران و ایرانیان خارج از کشور برای کمک به نیازمندان داخل کشور به فعالیت بپردازد.

کمیته امداد یک نهاد مردمی است که در خارج از کشور همچون دیگر خیریه‌ها اداره می‌شود و اعتبارات این دفاتر و هزینه‌های اقدامات آنها از محل صندوق‌های صدقات و حامیان همان کشورها تأمین می‌شود و به گفته رئیس آن، دفاتر خارج از کشور کمیته امداد، تنها از اعتبار نام امام خمینی(ره) و نام ایران بهره‌مند می‌شوند و هیچ هزینه‌ای برای کشورمان ندارند و تمامی دفاتر کمیته امداد در خارج از کشور به صورت خودگردان و با استفاده از نیروهای بومی همان کشور اداره شده و کمیته امداد نقش انتقال تجربیات ارزنده چند دهه گذشته به کشورهای متقاضی را ایفا می‌کند.

از دیگر برنامه های محدود کردن فعالیت‌های بین المللی کمیته امداد می توان به تعطیلی دفاتر خارج از کشور کمیته امداد در تاجیکستان و کومور ظرف یک ماهه گذشته اشاره کرد و البته این در حالی است که هیچکدام از دفاتر خارج از کشور کمیته امداد توسعه هم پیدا نکرده است.

هم اکنون مدل کمیته امداد در کشورهایی مثل لبنان، عراق و سایر کشورهای همسایه ایجاد شده و این کشورها با استفاده از ظرفیت‌های ملی کشورشان، طرح‌های امدادی را اجرا می کنند. به عنوان مثال در سال گذشته لبنانی‌ها 20 میلیون دلار از طریق صندوق‌های صدقات خودشان جمع آوری کردند که رقم قابل توجهی است و بقیه کشورها نیز با چنین مدلی درصدد بهره گیری از تجارب کمیته امداد هستند.

شایسته ذکر است در یک سال گذشته به منظور چابک سازی و کاهش تصدی گری، مرکز آموزش و پژوهش، مرکز خدمات بازرگانی، معاونت بین الملل اداره کل هیات رسیدگی به تخلفات اداری از ساختار و تشکیلات کمیته امداد حذف شده است.

ارسال نظر: