تولیدکننده اسباب بازی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

فروش اسباب بازی‌ به نصف رسید/ مواد اولیه برای تولید اسباب بازی‌ ۲۵ درصد گران شد

کدخبر: 2087370

علی محمد زاده گفت: فروش اسباب بازی و بازی‌های فکری نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته بنابراین اگر قیمت را افزایش دهیم قطعا همین میزان خرید نیز کمتر از گذشته خواهد شد.

علی محمدزاده، تولیدکننده اسباب بازی و بازی‌های فکری در گفتگو با « نسیم آنلاین » اظهار داشت: پس از بالا رفتن قیمت دلار، مواد اولیه وارداتی مورد نیاز برای ساخت اسباب بازی‌ها نیز 25 درصد گرانتر شده و از طرفی پتروشیمی‌ها نیز قیمت مواد پلاستیکی را 30 تا 40 درصد بالا بردند به طور مثال قیمت مواد abs در آذرماه کیلویی 6 هزار و 300 تومان بود اما در حال حاضر به 10 هزار و 500 تومان رسیده است.

وی افزود: با گران شدن مواد اولیه قیمت تولید اسباب بازی‌ها و بازی‌های فکری نیز گرانتر تمام می‌شود با این حال ما نتوانستیم تغییری در قیمت ایجاد کنیم زیرا بازار کشش هیچ گونه افزایش قیمتی را ندارد.

محمدزاده تصریح کرد: فروش اسباب بازی و بازی‌های فکری نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش داشته بنابراین اگر قیمت را افزایش دهیم قطعا همین میزان خرید نیز کمتر از گذشته خواهد شد. اما در هر حال تولیدکننده در چنین شرایطی که قیمت مواد اولیه کالایش 40 درصد افزایش یافته، مجبور است که از کیفیت کار به خصوص بسته بندی‌اش بزند تا بتواند زیان خود را این چنین جبران کند.

این تولیدکننده اسباب بازی در ادامه گفت: این وضعیت بازار موجب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان از جمله خود بنده از ادامه فعالیت دلسرد شویم و ترجیح دهیم که سرمایه خود را از تولید بیرون کشیده و در حوزه های دیگر وارد کنیم.

وی در رابطه با وجود کالاهای خارجی در بازار گفت: 70 درصد بازار اسباب بازی را کالاهای قاچاق و وارداتی دربرمی گیرد و 30 درصد مابقی تولید داخلی است، اما در میان این 70 درصد کالای خارجی، 90 درصد آن قاچاق و تنها 10 درصد از مبادی رسمی وارد کشور می شود که البته این میزان قاچاق نیز آن قدر زیاد است که بعید میدانم از دید دستگاه های نظارتی مخفی مانده باشد.

محمدزاده اظهار داشت: یک مشکل دیگری که وجود دارد این است که برخی کالاها را که تولیدکننده با 150 پرسنل و با رعایت کامل استانداردها آن را تولید می کند توسط یک تیم زیرپله ای، به صورت غیراستاندارد و با کمترین نیروی انسانی و همچنین هزینه ای تولید می شود و بعد به راحتی نیز در بازار به فروش می رود و بعد بازار تولیدکننده واقعی را نیز از بین می برد.

ارسال نظر: