رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر:

رشد اعتیاد در میان زنان نگران کننده‌ است/ ۱۵ درصد معتادین ما شاغل و متأهل هستند

کدخبر: 2087121

وزیر کشور گفت: فقر یکی از دلایل اعتیاد است اما خیلی از افراد معتاد، شاغل و ثروتمند هستند به طوری که ۱۵ درصد معتادین ما شاغل و متأهل هستند. همچنین نکته نگران‌کننده در خصوص رشد اعتیاد در بین بانوان است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "عبدالرضا رحمانی‌فضلی" در اولین نشست هم‌اندیشی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که با حضور تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر، ورزشکاران و نمایندگان مؤسسات مردم‌نهاد برگزار شد، گفت: مطالعات زیادی در خصوص اعتیاد و قاچاق مواد مخدر صورت گرفته است.

وی افزود: بحث اعتیاد تنها مورد آسیب‌های اجتماعی است که حتی دبیرکل سازمان ملل یک معاون جداگانه در این خصوص دارد.

وزیر کشور ادامه داد: همکاری‌های بین‌المللی، پروتکل‌ها، تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌های زیادی در خصوص مبارزه جهانی با مواد مخدر همواره وجود داشته و خواهد داشت.

رحمانی فضلی گفت: 250 میلیون نفر در دنیا معتاد هستند که در ایران برخی این آمار را یک میلیون و 350 هزار نفر و برخی دیگر آن را 2 میلیون نفر اعلام می‌کنند اما براساس شیوع‌شناسی انجام شده؛ رشد شیوع اعتیاد در کشور ما پایین‌تر از 50 درصد است.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در جهان 10میلیون نفر در حوزه بین‌المللی قاچاق مواد مخدر با 1500 میلیارد دلار گردش مالی وجود دارد. ضمن اینکه 6500 میلیارد دلار هم سود ناشی از قاچاق مواد مخدر است.

وی تصریح کرد: در سال 2016 در افغانستان بیش از 4800 تن مواد مخدر تولید شده و متأسفانه سطح تولید کشت بین 30 تا 40 درصد افزایش یافته است.

رحمانی فضلی گفت: ترانزیت مواد مخدر از افغانستان تا رسیدن آن به حوزه بالکان سودی بالغ بر 28 میلیارد دلار است.

وی اضافه کرد: با تلاش‌های انجام شده در سال جاری بیش از 635 تن مواد مخدر در 10 ماه اخیر در کشورمان کشف شده که در این مسیر بیش از هزار عملیات از لب مرزها تا قلب تهران صورت گرفته است که این میزان نشان‌دهنده 14 درصد رشد است. البته این آمار در سال قبل 16 درصد در 12ماه بوده است.

وزیر کشور تصریح کرد: 750 هزار نفر در سال جاری در کمپ‌های ترک اعتیاد پذیرفته و بهبود یافته‌اند که 80 درصد این اقدامات توسط «ان‌جی‌او‌»ها و خیرین انجام شده است.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: فقر یکی از دلایل اعتیاد است اما خیلی از افراد معتاد، شاغل و ثروتمند هستند به طوری که 15 درصد معتادین ما شاغل و متأهل هستند. همچنین نکته نگران‌کننده در خصوص رشد اعتیاد در بین بانوان است.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد:‌ میانگین پاک ماندن معتاد ترک کرده در مراکز ترک اعتیاد در دنیا 20 درصد است که این میزان در ایران 10 تا 15 درصد است.

وی اظهار داشت: در سال‌های قبل در تهران و شهرهای بزرگ نسبت به جمع‌آوری معتادین متجاهر اقداماتی صورت گرفته و به‌عینه مشاهده کردیم که 40 درصد سرقت در این ایام کاهش پیدا کرد.

رحمانی فضلی اضافه کرد: بیش از 64 درصد زندانیان ما به طور مستقیم و غیر مستقیم به اعتیاد و همچنین 50 درصد طلاق‌ها مربوط به اعتیاد بوده است.

وی گفت: بهترین راه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی آن است که در جامعه کسی معتاد نشود.

وزیر کشور افزود: توقع ما از اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر آن است که هر کسی در دایره تأثیرگذاری خود بتواند اقداماتی را در مبارزه با اعتیاد و کاهش آسیب‌های اجتماعی آن انجام دهد.

رحمانی فضلی گفت: بیش از 300 تا 400 نوع مواد مخدر در دنیا در اشکال مختلف وجود دارد.

وزیر کشور افزود: از گروه‌های مرجع می‌خواهیم در موضوع مواد مخدر و لزوم مراقبت خانواده‌ها از جوانان اقدامات مناسبی را در حیطه نفوذشان انجام دهند. ضمن اینکه ما هم به عنوان وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر هر کمکی از دستمان برآید انجام خواهیم داد.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهارداشت: ایجاد حساسیت در جامعه درباره مواد مخدر همواره در دستور کار ما بوده است و به همین جهت طرحی را در این خصوص خدمت مقام معظم رهبری ارائه کرده‌ایم.

وی گفت: مقام معظم رهبری درباره کاهش آسیب‌های اجتماعی اولویت‌هایی را مطرح فرموده‌اند که آسیب‌هایی همچون اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، مفاسد اخلاقی و اجتماعی و بیکاری از این اولویت‌ها است.

رحمانی فضلی افزود: مقام معظم رهبری در جلسه چهارم سران قوا و متولیان مبارزه با مواد مخدر و کاهش آسیب‌های اجتماعی به صراحت فرمودند هر کسی مسلمان است و به اسلام، دین خدا و پیغمبر اعتقاد دارد باید در زمینه طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی که مورد رضایت خداوند است اقداماتی انجام دهد. لذا همه مسئولین و متولیان باید اقدامات اساسی در این زمینه انجام دهند.

وی اظهار داشت: اگر با مواد مخدر مبارزه شود اعتیاد، طلاق، سرقت و فساد کنترل خواهد شد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: باید سازمان کاری در ستاد مبارزه با مواد مخدر ایجاد شود تا در این زمان شرایط کار، طرح‌ها، پیشنهادات و الگوهای خوب در زمینه مبارزه با مواد مخدر براساس اقدامات مردمی انجام شود.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان افزود: هر ماه یک جنس و کالا با شکل و شمایل مختلف و متفاوت از مواد مخدر نظیر تمبر در دنیا عرضه می‌شود که باید در این زمینه اقدامات خاص و پیشگیرانه صورت گیرد ضمن اینکه متأسفانه در برخی شبکه‌های اجتماعی هم نحوه تولید و عرضه مواد مخدر تبلیغ می‌شود.

ارسال نظر: