سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری:

آمریکا در چند کشور گرفتار شده است

کدخبر: 2086876

"شان اسپایسر" در پاسخ به سوالی مبنی بر زمین‌گیر شدن آمریکا در مناطق مختلف جهان و تهدیدهای متوجه آمریکا گفت: آمریکا در چندین کشور جهان درگیر و گرفتار شده است؛ برای نمونه اگر به داعش و کانونهای فعالیت آن نگاه کنیم متوجه می شویم که باید این مسائل را پایش کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، "شان اسپایسر"، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت: «امروز رئیس جمهور ترامپ مراسم تحلیف جف سشنز را برای دادستان کلی آمریکا برگزار کرد.

او دادستانی باتجربه است و رئیس جمهور او را برای تصدی این مسئولیت در جایگاه عالی ترین دادستان آمریکا در نظر گرفته است. پس از این مراسم، رئیس جمهور ترامپ، سه دستور ریاستی امضاء کرد که برای محافظت از نیروهای امنیتی و انتظامی است که هر روز جانشان را به خطر می اندازند تا از مردم محافظت کنند، جرم و جنایت را کاهش بدهد و با خشونت مقابله کنند.

براساس دستور نخست ریاستی به دادستان کل جدید آمریکا دستور داده شده است تا راهبردی برای پیگرد قضائی افرادی تدوین کند که علیه نیروهای امنیتی و انتظامی به اقدامات خشونت آمیز مبادرت می کنند.

ما باید از کسانی که از ما محافظت می کنند به گونه بهتری محافظت کنند. نیروهای امنیتی و انتظامی ما باید بدانند که ما صددرصد حامی آنها هستند انهم در حالیکه آنها درخیابان های ما گشت زنی می کنند.

متاسفانه همواره اینطور نبوده است. مقامات دستگاه های امنیتی و انتظامی از فقدان حمایتها در دولت سابق (آمریکا) شاکی بوده اند. نبود این حمایت ها سبب تضعیف روحیه بسیاری از افسران می شود و دربرخی از موارد سبب می شود آنها مایوس شوند و با گروههای محلی تعامل نداشته باشند که این مسئله نیز به نوبه خود سبب بروز آسیبها و مشکلات بیشتر می شود. ضروری است نیروهای امنیتی و انتظامی در سطح فدرال و ایالتی، به گونه بهتری اطلاعاتشان را با هم به اشتراک بگذارند و اقداماتشان را هماهنگ کنند تا به صورت بهتری از مردم محافظت کنند.

دستور صادر شده دقیقا برای تقویت این روند است و رویکردی کلی نگرانه دارد که کل دستگاه های دولتی را مدنظر دارد.

در عین حال براساس این دستور به وزارت دادگستری و دیگر نهادهای دولت فدرال دستور داده شده است تا راه هایی برای کاهش دادن اقدامات خشونت آمیز علیه نیروهای امنیتی و انتظامی پیدا کنند.»

مقابله با جرم و جنایت

اسپایسر در ادامه افزود: «بر اساس دستور دوم، یک نیروی عمل ایجاد می شود که هدایت آن را دادستان کل جدید آمریکا برعهده خواهد داشت و ماموریت ان کاهش دادن جرم و جنایت و ارتقای امنیت عمومی در سراسر آمریکاست.

اعضای این کارگروه باید به همراه هم، باید توصیه های مشخصی ارائه کنند که براساس آن، قوانین فدرال کنونی تغییر کند تا اینکه از بروز جرم و جنایت جلوگیری شود و امنیت عمومی ارتقاء پیدا کند و روابط کاری قویتری با همکاران ایالتی و محلی در آمریکا ایجاد شود.

رئیس جمهور ترامپ به این کارگروه دستور داده است تا راهبردی قاعده مند تدوین کند که براساس آن، به محافظت بهتر از مردم امریکا کمک شود. افزایش فزاینده آمار جرم و جنایت سبب شده است جوامع و گروهها در آمریکا نابود شوند.

در هشت سال گذشته شاهد آن بوده ایم که تمرکز بر نظم و قانون کاهش یافته است. اما در دولت جدید، کاهش جرم و جنایت، اولویتی اساسی خواهد بود.» وی در ادامه، گفت: «دستور سوم ریاستی رئیس جمهور که امروز صادر شد ناظر بر تمرکز توان و انرژی دولت فدرال برای از هم پاشیدن سازمانهای تبهکارانه بین المللی از قبیل شبکه های قاچاق مواد مخدر است. تاکید بر این نکته مهم است که بدون پرداختن هرچه بیشتر به مهاجران غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر، نمی توان جرم و جنایت را در آمریکا کاهش داد. براساس این دستور ریاستی، به دادستان کل دستور داده شده است رویکردی جامع و قاطع تدوین کند تا با سازمانهای جنایتکارانه بین المللی و شبکه های قاچاق مواد مخدر مقابله شود. این شبکه های قاچاق مواد مخدر، خطری اشکار و جدی برای کشور ما هستند.

آنها به اقدامات مجرمانه و خشونت آمیز و قاچاق مواد مخدر در مناطق مختلف در کشور ما و در کشورهای دیگر مبادرت می کنند. آنها مشکل اعتیاد و مرگ ناشی از سوء مصرف مواد را تشدید می کنند و به آنها دیگر نمی توان اجازه داد در مناطق مختلف کشور ما یا در نیمکره غربی فعالیت داشته باشند. این دستور، تجارب و منابع را متمرکز می کند تا براساس آن، رویکردی ویژه در این زمینه ایجاد شود که براساس آن، اولا جمع آوری اطلاعات درباره این سازمان های جنایتکار بین المللی و شبکه های قاچاق مواد مخدر بیشتر شود زیرا بدون وجود اطلاعات صحیح و آمادگی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات، نمی توان با این مشکل مقابله کرد.

باید به خاطر داشت که اگر قبلا از وزارت دادگستری می پرسیدید که اطلاعات در این زمینه را منتشر کند، از این کار خودداری می کرد.

دانستن اینکه با چه مشکلی مواجه هستیم، یکی از بخش های اصلی برای حل مشکل است.

ثانیا، باید سرعت و تاثیرگذاری اقدامات برای مقابله با جنایتکاران، بیگانه ها، اعضای شبکه های مواد مخدر و کمک کنندگان به این شبکه های قاچاق در سراسر کشور، بیشتر شود.

بر خلاف هشت سال گذشته، این تبهکاران باید به خانه های خودشان بروند. ثالثا، باید همه منابعی که می توانیم برای مقابله با این سازمانهای تبهکارانه اختصاص بدهیم و مانع از آن شویم که آنها جامعه ما را بیش از این مختل کنند.»

روابط با روسیه

همچنین شون اسپایسر در این نشست خبری ضمن طفره رفتن از این سوال که آیا ترامپ می خواهد تغییراتی درباره رویکرد واشنگتن به موضوع پیمان استارت بوجود بیاورد گفت: «گفتگوی تلفنی رئیس جمهور (ترامپ) با رئیس جمهور روسیه، گفتگویی خصوصی بین دو نفر بوده است و نمی خواهم وارد این مسئله شوم.»

مبارزه ادعایی با داعش

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر زمین گیر شدن آمریکا در مناطق مختلف جهان و تهدیدهای متوجه آمریکا گفت: « آمریکا در چندین کشور جهان درگیر و گرفتار شده است. برای نمونه اگر به داعش و کانونهای فعالیت آن نگاه کنیم متوجه می شویم که باید این مسائل را پایش کنیم.

کشورهای زیادی در جهان به ویژه در منطقه خاورمیانه(غرب آسیا) و شمال آفریقا وجود دارند که باید آنها را پایش کنیم و به مسائل آنها رسیدگی کنیم زیرا که خطر تروریسم اسلام گرا در این منطقه مطرح است.

تردیدی نیست که در هشت سال گذشته این خطر اشاعه پیدا کرده است.

دیگر این مقابله شبیه جنگ های سنتی نیست. ما در وضعی نیستیم که با دشمنی با لباس رسمی نظامی مواجه باشیم و با آن مقابله کنیم. گسترش خطر داعش در آمریکا نشان می دهد که ما باید تمرکز بسیار بیشتری بر این مسئله داشته باشیم و منابع بسیار بیشتری در این مسیر اختصاص بدهیم و با رویکرد جدی تری در این زمینه اتخاذ کنیم. خطر ناشی از این مسئله، شبیه خطر مطرح از جانب یک کشور نیست که در گذشته وجود داشت.»

روابط با چین

سخنگوی کاخ سفید درباره چشم انداز روابط آمریکا و چین نیز گفت: «کاملا روشن است که روابط با چین برای ما بسیار مهم است.

رئیس جمهور ترامپ بارها درباره چین سخن گفته است و به منافع اقتصادی و ملی واقف است که در این زمینه مطرح است و اینکه شرکت های آمریکایی دوست دارند به بازارهای چین دسترسی داشته باشند.

در عین حال، او به منافع ملی کشور توجه دارد. ایشان هرکاری که بتوانند انجام می دهند تا ما روابطی سازنده و مثمرثمر با چین داشته باشیم و در پی آن است که راه هایی برای این منظور پیدا کند.»

حضور نظامی در افغانستان

شون اسپایسر در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره برنامه های آتی آمریکا برای افغانستان و احتمال اعزام شمار نیروی نظامی بیشتر به این کشور گفت: «رئیس جمهور ترامپ به توصیه های ژنرال ها و ماتیس وزیر دفاع گوش خواهد کرد و باید گفتگوهایی در این زمینه انجام شود. حالا وزارت دفاع آمریکا به این مسئله رسیدگی می کند.»

ارسال نظر: