حاشیه‌های آخرین روز سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر؛

فیلمسازان به تعطیلی زودهنگام جشنواره اعتراض کردند/ عذرخواهی ساره بیات از محمدرضا خردمندان

کدخبر: 2086689

جشنواره فیلم فجر به پایان رسید، جشنواره‌ای که در روز آخر به قدری سکوت و کور بود که شاید بتوان گفت تا زمان اکران فیلم "بیست و یک روز بعد" کمتر از ۱۰۰ نفر از کاخ جشنواره حضور پیدا کرده بودند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز به پایان رسید، جشنواره ای که در روز آخر به قدری سکوت و کور بود که شاید بتوان گفت تا زمان اکران فیلم «بیست و یک رو بعد» محمدرضا خردمندان کمتر از 100 نفر از کاخ جشنواره حضور پیدا کرده بودند؛ البته یک تعداد در زمان اکران این فیلم به طور ناگهانی و چشمگیری افزایش یافت، اتفاقی که بسیار را متعجب کرد.

«شنل» حسین کندری، اولین فیلمی بود که روز گذشته با سالن تقریبا خالی به نمایش در آمد، فیلمی که هر چند قصه اش تا حدودی با سایر آثار اجتماعی اکران شده در جشنواره متفاوت بود، ولی باز هم به قصه تکراری زنان و معضلات آنها در جامعه می پردازد، قصه ای که تکراری بودن آن در طول جشنواره باعث دلزدگی مخاطبان شد، از سوی دیگر این فیلم نتوانست آنگونه که باید نظر همان تعداد محدود مخاطبان و اهالی رسانه را به خود جلب کند.

البته نشست این فیلم با حاشیه جالبی همراه بود، کندری، کارگردان فیلم پای اصغر فرهادی را به میان کشید و گفت: من دغدغه اکران دارم من اقای فرهادی نیستم که دو ساعت فیلم بسازم. ما بخش بزرگی از بک استوری و غیر دیالوگی داشتیم من از نسخه 139 دقیقه به نسخه 90 دقیقه رسیدم؛ اگر من نتوانم بیست دقیقه مخاطب را نگه دارم همه فرار می کنند؛ بخاطر همین کوتاهش کردم و شاید در اکران عمومی بتوانم طولانی ترش کنم.

«بیست و یک روز بعد» یکی از 5 فیلم برتر از نظر آرای مردمی، دومین فیلمی بود که در کاخ جشنواره به نمایش در آمد، فیلمی که پیش از نمایش عوامل آن در اعتراض به نادیده گرفته شدن این فیلم، مخاطبان را به قضاوت داوران دعوت کرده بودند و گویی مردم و مخاطبان نیز به این دعوت لبیک گفته و بعد از دو روز بی رونقی جشنواره، شاهد شور و هیجان دوباره و حتی تشکیل صف های طولانی برای تماشای این فیلم در برج میلا بودیم.

خردمندان با این فیلم توانست تمام مخاطبان را تا آخرین لحظه با خود همراه کند و حتی بسیاری از مخاطبان و اهالی رسانه بعد از خارج شدن از سالن، به نحوی داوری و نادیده گرفته شدن این فیلم اعتراض کردند، البته این همه ماجرا نیست، چرا که نحوه دعوت ساره بیات برای مراسم جشن اعلام نامزدها، نیز حاشیه ساز شد.

بیات در این نشست پاکتی که به دست داشت را باز کرد و کارت دعوت نامزدها را به اهالی رسانه نشان داد و افزود: دلیل اینکه شب نامزدی مرا دعوت می‌کنند و زنگ نمی زنند، چیست؟ روی پاکت تنها اسم کوچکم نوشته شده، این چه مسخره بازی بود که با من کردند؟ من اگر می خواستم حرف بزنم، قطعا حاشیه ساز ترین بودم .

وی همچنین با بیان اینکه نباید خردمندان را نادیده گرفت و از طرف همه از وی و تیمش عذرخواهی می کنم، گفت: نمی دانم معنی این پاکتی که به من دادند چیست؟ من ساره بیات هستم و باید بگویم که سیمرغ مرا عوض کردند و از این بابت آنها را نمی بخشم و این چه مسخره بازی است که انجام داده اید .

شاید بتوان عنوان کرد که سانس نمایش «بیست و یک روز بعد» یکی از شلوغ ترین سانس ها طی 2و حتی 3 روز اخیر جشنواره بوده است، سانسی که در اوج بی رونقی جشنواره، توانست روحی دوباره به جشنواره ببخشید و قطعا اگر هیئت داوران کمی در اعلام نامزدها دقت بیشتری داشتند و نحوه اعلام آن نیز به روشی درست تر انجام می شد، شاهد این بی رونقی جشنواره نبودیم.

فیلم «بن بست وثوق» هم سومین فیلم جشنواره بود، فیلمی که شاید به خاطر شلوغی سانس قبلی، توانست مخاطبان را به سالن بیاورد، ولی قصه ای تکراری اش آنگونه که باید نتوانست مخاطبان را حفظ کند، با این حال نباید فراموش کرد که آثار به نمایش در آمده در روز آخر جشنواره، خود به خود بدون مخاطب هستند؛ چرا که دیگر مخاطبان و اهالی رسانه و منتقدان رغبتی برای آمدن به جشنواره ندارند.

حمید کاویانی در نشست این فیلم درباره بی رونقی جشنواره و اعلام زودهنگام نتایج بخش سودای سیمرغ جشنواره گفت: متاسفانه اعلام زودهنگام نامزدهای بخش سودای سیمرغ باعث شد تا عملا دو روز آخر جشنواره تعطیل شود .

سیروس میمنت، بازیگر این فیلم هم با بیان اینکه امسال جشنواره پرباری را شاهد نبودیم و امیدوارم سال آینده اینگونه نباشد، خاطر نشان کرد: حضور در این فیلم هر چند که در سکانس های کوتاه حضور داشتم، ولی تنها به خاطر دوستی که با کاویانی داشتم قبول کردم .

گویی همه عوامل فیلم ها، اهالی رسانه و مخاطبان حاضر در کاخ جشنواره به بی رونقی و تعطیل شدن کاخ جشنواره در روز پایانی معترفند به جز هیئت داوران و مسئولان برگزاری جشنواره، به هر حال 11 روز برگزاری جشنواره فیلم فجر به پایان رسید، حال باید منتظر ماند تا دید هیئت داوران که به گفته محمد حیدری، امروز جلسه نهایی برای انتخاب برگزیدگان را برگزار خواهند کرد، چه کسانی را به عنوان برگزیده معرفی می کنند.

ارسال نظر: