بانک ها در نقد کردن مطالبات خود با مشکل مواجه شده اند/ بدهی دولت به بانک تجارت؛ ۲۰۰ هزار میلیارد ریال

کدخبر: 2086592

محمد ابراهیم مقدم اظهار داشت: برای فروش حداکثر ۱۴ هزار میلیارد ریال دارایی های مازاد که اغلب اموال تملیکی هستند، برنامه ریزی کردیم اما توفیق در این زمینه به وضعیت بازار نیز بستگی دارد.

به گزارش «نسیم آنلاین»، مدیر عامل بانک تجارت اعلام کرد: شنبه هفته آینده(23 بهمن) بخشی از بدهی دولت به شبکه بانکی از محل ارزیابی دارایی های دولت تعیین تکلیف می شود.

«محمد ابراهیم مقدم» درباره مشکل ایجاد شده برای صورت های مالی بانکها به دلیل انباشت بدهی دولت افزود: دولت ها در همه جای دنیا از بدهکاران بدون ریسک به شمار می روند.

مقدم، رقم بدهی دولت به بانک تجارت را 200 هزار میلیارد ریال با احتساب سود اعلام کرد.

مدیرعامل بانک تجارت با تاکید بر اینکه دولت در نظر دارد بخشی از بدهی های خود به شبکه بانکی را هرچه زودتر پرداخت کند، اظهار داشت: با توجه به موفقیت دولت در کنترل نرخ تورم، بازپرداخت این بدهی ها باید به شکلی باشد که نرخ تورم را افزایش ندهد.

مقدم، نسبت کفایت سرمایه در این بانک را هفت درصد دانست و یادآور شد که با اعمال صورت های مالی جدید، این نسبت به عدد چهار کاهش یافته درحالی که بر اساس مقررات بین المللی کمیته بال 3 که تا سال 2018 باید اجرایی شود، این نسبت حداقل باید 12 باشد.

وی سرمایه کنونی این بانک را 47 هزار و 500 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت که قصد دارد آن را به 60 هزار میلیارد ریال افزایش دهد.

وی ضمن رد این مطلب که «انطباق صورت های مالی بانک ها سبب زیانده شدن آنها شده است»، گفت: وقتی اقتصاد در شرایط رکودی باشد، بانک ها نیز چنین وضعیتی دارند.

مقدم با یادآوری اینکه در گذشته بانک ها برای پرداخت تسهیلات وثیقه ملکی از مشتریان اخذ می کردند، گفت: امروز وضعیت بازار مسکن و املاک به شکلی است که دیگر همان وثیقه ها به فروش نمی رود و بانک ها در نقد کردن مطالبات خود با مشکل مواجه شده اند.

وی درباره برنامه های بانک برای بهبود وضعیت تراز مالی آن در سال آینده نیز اظهار داشت: برای فروش حداکثر 14 هزار میلیارد ریال دارایی های مازاد که اغلب اموال تملیکی هستند، برنامه ریزی کردیم اما توفیق در این زمینه به وضعیت بازار نیز بستگی دارد.

مقدم با یادآوری اینکه مجتمع تجاری نور واقع در خیابان ولیعصر به بانک های تجارت، پارسیان، صنعت و معدن، ملی و سپه تعلق داشته است، گفت: این مجتمع با 700 واحد تجاری، با توجه به قرارداد امضا شده با بنیاد مستضعفان، در اختیار کسبه آسیب دیده ساختمان پلاسکو قرار می گیرد.

ارسال نظر: