دبیر واردکنندگان برنج در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

عرضه گسترده برنج خارجی توسط دولت با قیمت ۳۴۰۰ تومان/ کاهش تعرفه واردات کالاهای اساسی شوی انتخاباتی است

کدخبر: 2086306

بحق گفت: مسئولان به جای این که به دنبال تأثیر واردات برنج در قیمت محصول داخلی باشند، بازار داخلی را تنظیم کنند

سید رضا بحق، دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین » گفت: چند روز است که ثبت سفارش برای واردات برنج آغاز شده اما هنوز بار جدیدی وارد کشور نشده است.

وی تصریح کرد: پیش از کاهش تعرفه و مجوز برای واردات، قیمت برنج خارجی درجه یک برای عمده فروشان چیزی در حدود 4600 بوده و پیش بینی ما این است که بعد از رسیدن بارِِ جدید قیمت همین نوع برنج 4 تا 4 هزار و 200 تومان خواهد شد.

بحق اظهار داشت: البته جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی gtc روز گذشته به صورت گسترده و با قیمت 3400 تومان برنج هندی را به بنکداران عرضه کرده و برای ما هم جای تعجب است که چگونه این نوع برنج با چنین قیمتی عرضه شده است.

وی در پاسخ به این که آیا قیمت برنج پس از اعلام کاهش تعرفه واردات، در هندوستان افزایش داشته یا خیر، افزود: این افزایش قیمت ربطی به کاهش تعرفه ندارد، در هندوستان برنج های با کیفیت که برای صادرات در نظر گرفته می شد میزانش 25 درصد کمتر از سال های گذشته است برای همین هندی‌ها بر روی هر تن تقریبا چیزی در حدود 100 دلار اضافه کرده اند.

دبیر واردکنندگان برنج با بیان این مطلب که مشخص نیست دولت با چه منظوری تعرفه واردات برنج را کاهش داده، گفت: اگر هدف مسئولین شکسته شدن قیمت برنج داخلی بوده است که بعید می دانم چنین اتفاقی صورت بگیرد زیرا قیمت برنج خارجی به داخلی مرتبط نیست زیرا قیمت برنج ایرانی تقریبا 4 برابر قیمت واقعی آن در بازار عرضه می شود.

وی تصریح کرد: به نظر بنده کاهش تعرفه واردات بیشتر از این که جنبه اقتصادی داشته باشد تبلیغاتی و در جهت نزدیک شدن به زمان انتخابات است.

بحق بیان داشت: بهترین برنج های دنیا به طور میانگین با قیمت یک دلار به فروش می رسند پس چگونه است که در کشور ما آقایان نمی توانند قیمت برنج داخلی را به قیمت واقعی آن نزدیک نمایند و چیزی در حدود 3 تا 4 برابر قیمت جهانی آن را عرضه می کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در پایان گفت: بهتر است به جای این که به دنبال تأثیر واردات برنج بر روی قیمت محصول داخلی باشند، سعی کنند راه حل هایی را انتخاب کنند که بتوانند به وسیله آن ها قیمت برنج داخلی را به قیمت واقعی آن نزدیک تر نمایند اگر هم نمی توانند این کار را انجام دهند و کشت این محصول برایشان به صرفه نیست راه حل دیگری بیندیشند.

ارسال نظر: