رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

آسان شدن مقررات برای واردات میوه به ایران!/ کمک دولت ایران به برنجکار هندی!

کدخبر: 2086302

نورانی گفت: وقتی تعرفه واردات برنج که ناگهانی و یک شبه کاهش یافت بالافاصله قیمت برنج در کشوری مانند هندوستان ۱۰ تا ۱۵ درصد بالاتر رفت و لذا می توان گفت ما غیر مستقیم به تولیدکننده خارجی یارانه می دهیم.

سید رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین » در رابطه با وضعیت صادرات میوه به کشورهای دیگر گفت: صادرات وضعیت مطلوبی نداشته و هیچ رونقی ندارد یک دلیل آن که مهم ترین دلیل نیز می باشد این است که قیمت تمام شده محصولات ما گران تمام می شود.

وی تأکید کرد: صادرات هر چند از نظر وزن بیشتر شده اما به نسبت این میزان، ارزش ارزی آن بالاتر نرفته و پیشرفتی نداشته ایم و این خود نشان می دهد که مجبور به ارزان فروشی شده ایم و در حقیقت خام فروشی مان زیادتر شده است.

وی افزود: موضوع دیگر نیز این است که کشورهای دیگر محدودیت های زیادی را برای واردات کالاهای ما قائل هستند و یا به طور کلی واردات از ایران را نمی پذیرند از جمله بحرین و قطر که میوه های ایرانی را قبول نمی کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی دیگر از جمله هندوستان و پاکستان و عراق نیز برای واردات به کشورشان از ایران محدودیت های زیادی را جلوی پای تجار ایرانی می گذارند، به طور مثال کشور پاکستان برای واردات هر کانتینر 20 تنی سیب درختی 540 هزار روپیه گمرکی دریافت می کند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: هندوستان نیز برای هر کیلو بیش از 50 سنت تعرفه گمرکی برای میوه های ایرانی در نظر می گیرد، عراق که هر روز قانون و سیاست جدید و محدودیت های زیادی را پیش پای صادرکنندگان ایرانی قرار می دهد.

وی اظهار داشت: در برابر این همه سخت گیری‌های کشورهایی مانند هندوستان، پاکستان و کره سیاست‌های ما برای واردات از این کشورها نه تنها سیاست های سخت گیرانه نیست بلکه به آن ها بسیار هم راحت گرفته می شود .

نورانی تصریح کرد: جالب این است که در این میان از سوی داخل نیز به صادرکنندگان بیش از واردکنندگان سخت گرفته می شود به طور مثال اسناد صادراتی را به بهانه های مختلف رد می کنند تا بتوانند مالیات بگیرند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی عنوان کرد: تا زمانی که حتی مشوق های صادراتی ما برای صادرکنندگان تشویق های وارداتی است یعنی به آن ها می گوییم اگر بتوانید صادرات داشته باشید اجازه واردات فلان میوه را نیز خواهید داشت، نه تنها اوضاع بهتر نخواهد شد که بدتر نیز می شود و لذا در حال حاضر هیچ گونه رونقی در حوزه صادرات شاهد نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: الان هم تعرفه واردات را که برای 8 قلم کالا کاهش داده اند و این یعنی مشوق‌ها برای واردات بیش از صادرات است و این در حالی است که تعرفه برای واردات از ایران به آن کشورها کاهش مناسبی نداشته است.

نورانی در پایان اظهار داشت: تعرفه واردات برنج که ناگهانی و یک شبه کاهش یافت بالافاصله قیمت برنج در کشوری مانند هندوستان 10 تا 15 درصد بالاتر رفت و لذا می توان گفت ما غیر مستقیم به تولیدکننده خارجی یارانه می دهیم.

ارسال نظر: