مدیر عامل سازمان تامبن اجتماعی:

وزارت بهداشت هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار است/ پرداخت صد درصدی مطالبات پزشکان تا شهریورماه

کدخبر: 2086274

نوربخش درباره بدهی وزارت بهداشت به تأمین اجتماعی گفت: وزارت بهداشت هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دارویی متعلق به تامین اجتماعی بدهکار است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: سید تقی نوربخش در جمع خبرنگاران درباره اجرای طرح تحول نظام سلامت اظهار داشت: 5 قسمت از 8 بخش طرح تحول نظام سلامت مستقیماً به تامین منابع مالی توسط سازمان‌های بیمه‌گر باز می‌گردد و تأمین مالی سه بخش آن از جمله اورژانس هوایی، حضور پزشکان مقیم و ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها بر عهده بیمه‌ها نیست و باید از محل هدفمندی یارانه‌ها و بودجه‌های عمومی تأمین شود.

وی بیان داشت: 78 درصد منابع طرح تحول سلامت توسط سازمان‌های بیمه‌گر تأمین می‌شود و این سازمان‌ها باید رصد و تحلیل لازم را در چارچوب قوانین و مقررات انجام دهند.

نوربخش یادآور شد: بهتر است همانطور که وزیر بهداشت چند بار اعلام کرده است به جای طرح تحول از واژه طرح ارتقای نظام سلامت استفاده شود چرا که مواردی که در این طرح آمده است باید در گذشته‌های دور انجام می‌شد ولی به دلایل مختلف انجام نشده است.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: هر فرد ایرانی در سال 9 بار خدمات درمانی دریافت می‌کند.

وی بیان داشت: در گذشته بیمه‌ها ریسک‌های کوچک را پوشش می‌دادند در صورتی که سازمان‌های بیمه‌گر باید ریسک‌های درمانی بزرگ را پوشش دهند. ممکن است بیمه‌ شده‌ای دارای بیماری هموفیلی و سرطان باشد به که عنوان ریسک‌های بزرگ بیمه‌ای مطرح می‌شود ولی سازمان‌های بیمه‌گر کمتر به این حوزه‌ها ورود می‌کنند چرا که هزینه‌های زیادی در طول سال دارد.

نوربخش افزود: در راستای تأمین خاطر مردم و افراد تحت پوشش، این امنیت بیمه اجتماعی را باید ایجاد کنیم و هزینه‌های درمان‌هایی با عنوان ریسک‌های بزرگ‌تر نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: بر همین اساس بیمه تأمین اجتماعی بخشی از هزینه‌های درمان‌های بیماران با ریسک بزرگ‌تر را تقبل می‌کند. ولی تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان بیمه‌گر داروهای تولید داخل را برای بیماران تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی گفت: بر همین اساس، مکانیزم‌های بیمه‌ای نیز هزینه داروهای بعضی از بیماری‌ها از جمله رادیوتراپی،‌ هموفیلی و تالاسمی صد درصد تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار دارد.

نوربخش گفت: اگر بیمه شده‌ای قصد استفاده از داروهای خارجی را دارد، هیچ سازمان بیمه‌گری صددرصد هزینه آن را پوشش نمی‌دهد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بیان داشت: در جهت ترویج زایمان طبیعی نیز اقداماتی صورت گرفته است و عوارض زایمان‌های غیر طبیعی را کاهش داده‌ایم و در جهت سیاست‌های جمعیتی حرکت کرده‌ایم.

وی گفت: بر اساس اعلام وزیر بهداشت دولت دهم بیش از 65 درصد هزینه‌های درمانی از جیب مردم پرداخت می‌شده که الان بین 3 تا 6 درصد هزینه‌های درمانی در بیمارستان‌های دولتی دریافت می‌شود که البته هنوز معتقد نیستیم که فرانشیز را به حدی رسانده‌ایم که دیگر نیاز به کاهش آن نیست.

نوربخش به ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در این راستا نیز اقداماتی صورت گرفته است و تعدادی از بیمارستان‌های تأمین اجتماعی نسبت به ارتقای هتلینگ‌های خود اقدام کرده‌اند و این رقم همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه درمان از اولویت دهم دولت به اولویت اول رسیده است، گفت: باید تکلیف‌مان را با زیرساخت‌های سلامت مشخص کنیم. بعضی از کشورها دارای سیستم طب ملی هستند و در این خصوص نیز هزینه‌های زیادی می‌کنند به عنوان مثال کشور انگلستان 180 میلیارد پوند در سال 2014 در بخش سلامت هزینه کرده است که 1.5 برابر بودجه کشور ما است.

وی خاطرنشان کرد: بیمه موجب عدالت اجتماعی می‌شود و در بخش درمان آن نیز هنگامی که ورودی‌های متفاوتی به عنوان حق بیمه پرداخت می‌شود ولی همه بیمه‌شدگان از یک دفترچه درمانی یکسان استفاده خواهند کرد.

نوربخش اظهار داشت: باید مکانیزم مشخصی برای سلامت و درمان کشور مشخص شود و ما در کشورمان هنوز تکلیف خود را با این موضوع مشخص نکردیم.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: در کشور ما درخصوص نظام سلامت تجارب مختلفی از ابتدای انقلاب و تاکنون داشته‌ایم و دچار یک پارادوکس در تعریف زیرساخت‌های آن شده‌ایم و باید بر اساس شرایط کشور زیرساخت‌های نظام سلامت را مشخص کنیم.

وی افزود: رقابت در مراکز درمانی و حضور بخش خصوصی کم است و باید هر کدام از ارگان‌های نظام سلامت تعریف خود را درخصوص نظام بیمه‌ای انجام دهند.

نوربخش افزود: یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات ساختاری و منابعی مالی اجرای طرح پزشک خانواده است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اجرای پزشک امین در سال‌های گذشته در تأمین اجتماعی اظهار داشت: پزشک امین در سازمان تأمین اجتماعی در مدت زمان کوتاهی انجام شد ولی چون طرحی غیرکارشناسی بود و رقابتی غلط با بخش خصوصی ایجاد کرده بود هیچگونه اتفاق جدیدی رخ نداد و منتفی شد.

وی افزود: با اجرای طرح پزشک خانواده می‌توانیم در مسیر صحیحی قدم برداریم و از هدررفت منابع جلوگیری کنیم و تأمین سلامت مردم را تضمین کنیم.

نوربخش یادآور شد: انصافاً وزارت بهداشت برای روستاییان و حاشیه نشین‌ها اقدامات موثری در حوزه درمان و سلامت ایجاد کرده است.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرد: پزشک خانواده زیرساخت و تجهیزات لازم را نیاز دارد که در 10 سال گذشته وجود نداشته ولی الان مانعی از جهت زیرساخت‌ها وجود نداشته و نیاز به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی دقیق در این باره داریم که بخش‌ خصوصی دولتی و عمومی نیز باید تعامل مشخصی داشته باشند.

وی افزود: در حوزه پزشک خانواده باید مکانیزم تعرفه‌گذاری همراه با نظام ارجاع باشد و شبکه‌های بهداشت و درمان و زیرساخت‌های الکترونیکی باشد.

نوربخش تأکید کرد: نظام ارجاع و پزشک خانواده می‌تواند راهگشای فعلی مشکلات تأمین مالی و چالش‌های نظام سلامت باشد.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی بیان داشت: در اجرای طرح تحول نظام سلامت به درستی تشخیص‌های لازم داده شده است و در جهت تأمین منابع مالی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است البته نقدهایی نیز به این طرح وارد است و در حال حاضر بر روی ایجاد نظام سلامت کنترل‌های لازم را نداریم. پزشکان می‌توانند ایجاد هزینه بکنند که این ایجاد هزینه‌ها مکانیزم لازم برای آنها وجود ندارد و کنترل‌های لازم بر روی نظام سلامت کشور وجود ندارد.

وی گفت: بیشترین هزینه‌های درمانی سال 94 در حوزه هورمون رشد بوده است که بعضا برای بدنسازی استفاده می‌شود و آثار جدی برای خود فرد دارد. باید مشخص شود که ما برای چه بیماری از چه روش درمانی باید استفاده کنیم و از تجویز داروهای متعدد جلوگیری کنیم.

نوربخش افزود: بعضی وقت‌ها همکاران بیشتر از حد نیاز نسبت به تجویز دارو اقدام می‌کنند و باید راهنمای بالینی در قانون برای آنها تدوین شود.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی بیان داشت: تأمین اجتماعی یک سازمان بیمه‌ای است که از محل بودجه عمومی هیچ منابعی وارد این سازمان نمی‌شود و در قانون الزام نیز آمده است که اگر تأمین اجتماعی بیش از درآمدها هزینه داشته باشد باید توسط دولت تأمین شود.

وی گفت: هنگامی که تعهدی از سوی دولت برای بیمه افراد خاص در تأمین اجتماعی صورت می‌گیرد مصارف ‌آن به حق داده می‌شود ولی منابع آن را که باید دولت به تأمین اجتماعی پرداخت کند، پرداخت نشده است.

نوربخش گفت: 9.27 حق بیمه طبق قانون 27 و 28 تامین اجتماعی باید در حوزه درمان هزینه شود که در سال‌های 93 ، 94 و 95 بیش از این مقدار برای طرح تحول سلامت و درمان هزینه کرده‌ایم تا بتوانیم به تعهدات خود در این طرح عمل کنیم.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: بنابراین 9.27 حق درمان به طور کامل در سه سال گذشته هزینه شده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در بعضی از بیمارستان‌های دولتی دفترچه‌های تامین اجتماعی را قبول نمی‌کند، گفت: امروز آقاجانی معاون وزیر بهداشت و درمان اعلام کرده است که با مراکزی که بیمه تأمین اجتماعی را نپذیرند برخورد جدی خواهد شد.

نوربخش افزود: نباید نقصان‌های ما دودش به چشم مردم برود و تمام سعی‌مان این است که حق بیمه را بر اساس قانون هزینه کنیم.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی درباره پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و مراکز درمانی طرف قرارداد با سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: مطالبات داروخانه‌های تهران تا مهر ماه امسال پرداخت شده است و مطالبات داروخانه‌های شهرستانی نیز تا چند روز آینده تا مهر ماه پرداخت می‌شود.

وی گفت: مطالبات پزشکان نیز تا شهریور به صورت صد درصد پرداخت شده است.

نوربخش درباره ایجاد پرونده الکترونیکی و حذف دفترچه‌های درمانی اظهار داشت: ایجاد پرونده‌های الکترونیکی از دو سال قبل آغاز شده است و سیستم HIS در تمام مراکز درمانی پیاده شده‌ است.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در 18 استان دفترچه درمانی به طور کامل حذف شده و دیگر نیازی به دفترچه‌های درمانی در آن استان‌ها نیست و در استان تهران نیز 17 مرکز درمانی بدون دفترچه بیمه خدمات ارائه می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال تمامی مراکز ملکی تامین اجتماعی بدون دفترچه درمانی خدمات درمانی لازم را دریافت می‌کنند.

نوربخش ادامه داد: در مراکزی که پرونده الکترونیکی اجرا شده است بیمه شده با شماره ملی خدمات لازم را دریافت می‌کند.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: تاکنون برای 36 میلیون نفر از 42 میلیون بیمه شده تأمین اجتماعی، شماره اختصاصی تأمین اجتماعی صادر شده و هر بیمه شده یک شماره مشخص خواهد داشت.

وی تأکید کرد: هلدینگ بیمارستانی تأمین اجتماعی نیز شکل گرفته است و به دنبال آن هستیم تا تمامی مراکز درمانی مانند بیمارستان میلاد به صورت رقابتی نسبت به ارائه خدمت به بیمه شدگان اقدام کنند و تأمین اجتماعی از آنها خرید خواهد کرد.

نوربخش درباره بدهی وزارت بهداشت به تأمین اجتماعی گفت: وزارت بهداشت هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دارویی متعلق به تامین اجتماعی طلبکار است.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: ما پیشنهاد داده‌ایم از 18 هزار میلیارد تومان طلب دولت در سال 95، یک سوم از آن به وزارت بهداشت پرداخت شود تا بدهی‌های ما با این وزارتخانه تهاتر شود.

وی گفت: دولت تا سال 93 بر اساس حسابرسی انجام شده، 89 هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است که در سال 95 ، 6 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

ارسال نظر: