در پایان دهه چهارم، انقلاب اسلامی در کجای مسیر خود قرار دارد؟

گام دوم برای تحقق یک آرمان

کدخبر: 2085682

در گزارش هفته این هفته خط حزب‌الله آمده است: آنچه که امروز جامعه انقلابی با آن درگیر است تحقق آرمان استقلال اقتصادی است. انقلاب، ما را از وابستگی سیاسی نجات داد. همت همه‏ ملت ایران از قشرهای مختلف را می‏‌طلبد. تا کشور بتواند از لحاظ اقتصادی کاری بکند که دیگر تهدید به تحریم و محاصره‏ اقتصادی معنا پیدا نکند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، در گزارش هفته این هفته خط حزب‌الله که در پایگاه اطلاع رسانی دفتر و حفظ نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای آمده است:

"به هم که رسیدیم به فارسی سلیس گفت: اسمتان چیست؟ گفتم: فردوست بلافاصله پرسید: موضوع چیست؟ گفتم: ولیعهد مرا فرستاده است تا از شما بپرسم که وضع او چه خواهد شد و تکلیفش چیست؟ مامور انگلیسی مقداری صحبت کرد که محمدرضا طرفدار آلمان‌هاست و ما اطلاع دقیق داریم که او دایما به رادیوهایی که در ارتباط با جنگ است گوش می‌دهد و نقشه‌ای دارد که پیشرفت آلمان‌ها در جبهه را مشخص می‌کند. به سعدآباد برگشتم و به محمدرضا گفتم. جواب داد نقشه را از بین می‌برم و رادیو هم گوش نمی‌کنم مگر رادیوهایی که خودشان اجازه دهند."* و چند روز بعد آن افسر اطلاعاتی پیغامی می‌دهد که ما امریکایی‌ها را هم هماهنگ کردیم و محمدرضا، شاه بعدی ایران خواهد بود. همان‌طور که رضاخان را تصمیم گرفتند و بر سر کار آوردند و با او نفت را غارت، خاک را اشغال و پایتخت را تسخیر، انبار غلات و آذوقه مردم را خرج سپاهشان کردند. مردم مظلوم را در قحطی بزرگ فروبردند. تحقیر کردند و کشتند و بردند و اینگونه بر سرنوشت و زندگی مردم خود را تحمیل ‌کردند.

یکی از بزرگترین نعمت‌های انقلاب، استقلال بود. «ملت مستقل، یعنی ملتی که اربابهای امریکایی یا انگلیسی - یا روزی، روسی - و امثال اینها نمیتوانند در سرنوشتِ او دخالت کنند و هر چه را به نفع خودشان است انجام دهند و آنچه را که به نفع این ملت است دور بیندازند.15/2/72» اما نکته مهم اینجاست که آرمان استقلال هنوز به‌طور کامل محقق نشده است و باید برای رسیدن به استقلال ملی تلاش انقلابی انجام شود. «سه نوع استقلال داریم و این سه نوع، پشت سر همند. یکی مشکل است؛ دومی از اوّلی مشکلتر است؛ سومی از همه مشکلتر است! آن‌که مشکل است و ملت ما آن مشکل را حل کرد و نتیجه‌اش را به‌دست آورد، «استقلال سیاسی» است؛ که به‌دست آوردیم... امروز کسانی بر این مملکت حکومت میکنند که مردم میخواهند. چندصباح دیگر، انتخابات ریاست جمهوری است. مردم میگردند و آن چهره‌ای را که به او علاقه و اعتماد دارند و او را برای کارهای مملکت قدرتمند و توانا میدانند، انتخاب میکنند15/2/72» بعد از استقلال سیاسی «استقلال اقتصادی» است. استقلال اقتصادی، یعنی ملت و کشور، در تلاش اقتصادی خود روی پای خود بایستد و به کسی احتیاج نداشته باشد. معنایش این نیست که... با هیچ‌کس در دنیا داد و ستد نمیکند؛ نه! داد و ستد، دلیل ضعف نیست. چیزی را خریدن، چیزی رافروختن، معامله کردن، گفتگوی تجاری‌کردن، اینها دلیل ضعف نیست. اما باید طوری باشد که یک ملت، اوّلاً نیازهای اصلی خودش را بتواند خودش فراهم کند. ثانیاً، در معادلات اقتصادی دنیا و مبادلات جهانی، وزنه‌ای باشد. نتوانند او را به آسانی کنار بگذارند؛ نتوانند او را به آسانی محاصره کنند؛ نتوانند او را به آسانی فرو دهند و هر چه میخواهند به او املا کنند.15/2/77» و سومین و آخرین مرحله استقلال، رسیدن به «استقلال فرهنگی» و انتخاب «سبک زندگی اسلامی - ایرانی14/3/95» است.

اما آنچه که امروز جامعه انقلابی با آن درگیر است تحقق آرمان استقلال اقتصادی است. «انقلاب، ما را از وابستگی سیاسی نجات داد. در راه استقلال اقتصادی هم کارهای زیادی شده است؛ اما همت همه‏ی ملت ایران از قشرهای مختلف را می‏طلبد تا کشور بتواند از لحاظ اقتصادی کاری بکند که دیگر تهدید به تحریم و محاصره‏ی اقتصادی معنا پیدا نکند.15/2/87»

راه کار آن هم در یک چیز خلاصه می‌شود: «تا به کار ایرانی و سرمایه‌ی ایرانی احترام نگذاریم، تولید ملی شکل نمیگیرد؛ و اگر تولید ملی شکل نگرفت، استقلال اقتصادی این کشور تحقق پیدا نمیکند.10/2/91»

امروز دیگر سفارتخانه‌ها برای کشور و مردم ایران نمی‌توانند تصمیم بگیرند اما هنوز دشمنان ما می‌توانند از نقاط ضعف ما استفاده کنند و به ملت و کشور ضربه بزنند. همانطور که رهبر انقلاب 4سال پیش با انتقاد از نحوه مدیریت مدیران«تکنوکرات» اشاره کردند که «تحریمها بالاخره اثر گذاشت؛ این هم یک اشکال اساسی در خود ما است. اقتصاد ما دچار این اشکال است که وابسته‌ی به نفت است... وقتی برنامه‌ی اقتصادی یک کشور به یک نقطه‌ی خاص متصل و وابسته باشد، دشمنان روی آن نقطه‌ی خاص تمرکز پیدا میکنند.1/1/92» رسیدن به استقلال سیاسی، با اقدام انقلابی محقق شد، رسیدن به آرمان استقلال اقتصادی و رفع نقاط آسیب‌پذیرمان هم امروز به «روحیه انقلابی1/1/95» نیاز دارد.

* ظهور و سقوط سلطنت پهلوی/ خاطرات ارتشبد حسین فردوست

ارسال نظر: