نارضایتی کسبه پلاسکو از روند پرداخت خسارت به واحدهای تخریب شده

کسبه پلاسکو: شرکت‌های بیمه‌ای ما را سرکار گذاشتند/ بیمه ایران خسارت‌ها را نصفه و نیمه پرداخت کرد

کدخبر: 2085344

برخی از کسبه پلاسکو از عملکرد برخی از شرکت‌های بیمه گلایه می‌کنند که هنوز خسارت خود را دریافت نکرده‌اند و منتظر واریز مبالغ خسارت به حسابشان هستند

به گزارش « نسیم آنلاین » روزنامه ایران نوشت: برج پلاسکو پس از چند روز آواربرداری هم‌اکنون به زمینی هموار تبدیل شده است که تنها دو بخش مجاور آن باقی مانده است و حالا تمام امید کسبه پلاسکو به چک‌هایی است که از شرکت‌های بیمه گر خود دریافت می‌کنند و کمک‌ها و حمایت‌هایی که دولت برای آنها به تصویب رسانده است. البته براساس آخرین اعلام بیمه مرکزی ایران تنها 35 درصد از واحدهای تجاری واقع در ساختمان پلاسکو تحت پوشش یکی از 14 شرکت بیمه‌ای بوده‌اند که طی سال‌های گذشته این واحدها را بیمه کرده‌اند. درواقع از میان حدود 560 واحد تجاری موجود در این ساختمان تنها 210 واحد بیمه بوده‌اند. از همان روزهای نخست و حتی پیش از آنکه تکالیف بیمه‌ها به مصوبه تبدیل شود، برخی از شرکت‌های بیمه براساس قاعده تخریب صددرصدی پرداخت خسارت به حادثه دیدگانی که تمام واحد تجاری آنها از بین رفته است را آغاز کردند و همچنان این روند ادامه دارد. براساس اعلام شرکت‌های بیمه اکثر واحدهای صد درصد تخریب شده پلاسکو توانسته‌اند خسارت تعیین شده خود را دریافت کنند و تنها واحدهایی باقی مانده است که به طور کامل تخریب نشده و نیازمند بازدید کارشناسی است. درمقابل برخی از کسبه پلاسکو درگفت‌و‌گو با «ایران» از عملکرد برخی از شرکت‌های بیمه گلایه می‌کنند که هنوز خسارت خود را دریافت نکرده‌اند و منتظر واریز مبالغ خسارت به حسابشان هستند. این درحالی است که مدیران بیمه نیز معتقدند که تمام واحدهای صد درصد تخریب شده چک‌های خسارت خود را دریافت کرده‌اند و کسبه‌ای که خسارت نگرفته‌اند جزو واحدهایی هستند که به صورت کامل تخریب نشده‌اند.

کسبه: برخی راضی برخی ناراضی

وقتی به گفت‌و‌گو با کسبه‌ای که واحد تجاری آنها در مقابل آتش‌سوزی بیمه بوده می‌نشینیم، دو برداشت کاملاً متفاوت از گفته‌های آنها وجود دارد، عده‌ای از عملکرد شرکت‌های بیمه به طور کامل راضی هستند و از سرعت و نحوه رفتار بیمه‌ها قدردانی می‌کنند و برخی نیز شکایت دارند که هنوز به خسارت خود نرسیده‌اند و بیمه‌ها کارشکنی می‌کنند. «ع - م» یکی از کسبه پلاسکو واقع در طبقه هفتم برج دراین باره می‌گوید پس از آنکه روز شنبه هفته جاری در بیمه آسیا تشکیل پرونده دادم روز سه‌شنبه چک خسارت خود را دریافت کردم. وی با اشاره به اینکه درمجموع 150 میلیون تومان خسارت دریافت کرده است، گفت: اما با توجه به اینکه برای ایام عید نوروز میزان تولید افزایش یافته بود در حدود 300 میلیون تومان خسارت دیده ام. به گفته وی از این مبلغ 15 میلیون تومان برای دکور و کولر گازی پوشش بیمه خریداری کرده بودم که مبلغ 3 میلیون تومان به دلیل استهلاک کسر شد. درعین حال وی می‌گوید واحدهایی که خارج از برج بوده‌اند و تخریب نشده‌اند هم متضرر شده‌اند و هرچند تولیدات آنها آتش نگرفته است ولی دود و گردوخاک این اجناس را تحت تأثیر قرارداده است که بیمه‌ها باید برای آن تمهیدی بیندیشند.«ح- ش» یکی دیگر از کسبه پلاسکو است که واحد تجاری آن بیمه نبوده ولی می‌گوید که بسیاری از همکارنش خسارت خود را دریافت کرده‌اند. اما وی دغدغه دیگری دارد. به گفته وی وام 300 میلیون تومانی که دولت برای کسبه پلاسکو تصویب کرده است با نرخ سود 18 درصد است که از توان این فعالان خارج است و باید با نرخی در حدود 6 درصد پرداخت شود. «م_الف» از دیگر کسبه پلاسکو است که می‌گوید: از خسارت 183 میلیون تومانی تعیین شده 43 میلیون تومان بابت شیشه و ساختمان و... کسر کرده‌اند و هنوز بیمه ایران این مبلغ را پرداخت نکرده است. به گفته وی شماره حساب درخواست کرده‌اند تا مبلغ را واریز کنند. «الف_ غ» نیز به تازگی خسارت 160 میلیون تومانی خود را از بیمه ایران دریافت کرده ولی از کسر شدن مبلغ 25میلیون تومان آن بابت دیوارهای واحد گله‌مند است.

واحدهایی که خسارت نگرفته‌اند هنوز سالمند

برای اینکه پاسخ گلایه‌های این بخش از کسبه را دریافت کنیم به سراغ محمد رضایی مدیربیمه‌های آتش‌سوزی بیمه ایران می‌رویم. وی تأکید می‌کند که تمام واحدهایی که به صورت صد درصد تخریب شده‌اند بجز یک واحد چک خسارت خود را دریافت کرده‌اند. به گفته وی واحدی که هنوز چک آن صادر نشده در طبقه 15 برج بوده که خسارت آن بالغ بر 3 میلیارد و 400 میلیون تومان می‌شود و باید روند قانونی آن طی شود. این مقام مسئول با اشاره به اینکه خسارت تمام واحدها به صورت چک پرداخت شده و از هیچ‌کس شماره حسابی دریافت نشده افزود: این درحالی است که واحدهای واقع در زیرزمین، همکف و طبقات 1، 2 و 3 ضلع شمالی ساختمان پلاسکو سالم است و تخریب نشده است و برهمین اساس به محض بازشدن پلمب ساختمان و ورود ارزیابان خسارات بیمه به ساختمان، یک روزه خسارت مابقی واحدها نیز پرداخت خواهد شد. به گفته وی حدود 50 نفر از حادثه دیدگان جزو مغازه‌هایی هستند که سالمند. رضایی تأکید کرد که هیچ یک از کسبه نباید نگران دریافت خسارت خود باشد و بزودی تمام خسارات پرداخت خواهد شد. با این حال وی اظهارکرد: واحدهایی که از هیأت مدیره ساختمان پلاسکو یا اتحادیه صنفی خود گواهی درخصوص تخریب صددرصدی واحد خود ارائه کنند بسرعت چک خسارت خود را دریافت خواهند کرد.این مقام مسئول درپایان اضافه کرد: در بیمه ایران تاکنون بیش از 13 میلیارد تومان خسارت به 69 واحد تجاری پلاسکو پرداخت شده است.

بیمه‌ها تاکنون چقدر خسارت پرداخته‌اند

تاکنون بیمه‌هایی همچون ایران، آسیا، ما، البرز و نوین از شرکت‌هایی بودند که مقدار خسارت‌های پرداختی‌شان را اعلام کردند. تعدادی از شرکت‌های بیمه در حادثه پلاسکو برای حدود ۳۵ درصد از واحدهای این ساختمان بیمه‌نامه صادر کرده بودند که بیمه ایران با تقریباً ۱۲۵ بیمه‌نامه، بیشترین مقدار بیمه‌نامه را بین شرکت‌های بیمه داشته است. آنگونه که بیمه ایران اعلام کرده، تاکنون این شرکتِ دولتی 13 میلیارد تومان بابت 69بیمه نامه خسارت پرداخت کرده است. مقدار دیگری از این خسارت‌ها مربوط به واحدهایی در برج پلاسکو و ساختمان پنج طبقه کنار آن می‌شود که به گفته مسئولان این بیمه خسارت‌های وارده در حال بررسی است و پس از بررسی‌ها مبلغ آنها به خسارت‌دیدگان پرداخت خواهد شد. از دیگر بیمه‌هایی که در این حادثه برای واحدهای پلاسکو بیمه‌نامه صادر کرده بودند، بیمه آسیا بود این شرکت تاکنون ۵۳ بیمه‌نامه درباره این پرونده شناسایی کرده‌ است آنگونه که مسئولان این شرکت می‌گویند مبلغ ۳۸ مورد از بیمه‌نامه‌ها تاکنون به خسارت دیده‌ها پرداخت شده که مجموع پرداختی‌ها به ۵ میلیارد تومان می‌رسد. مجموع مبلغ ۵۳ بیمه‌نامه‌ای که بیمه آسیا اعلام کرده ۸.۵ میلیارد تومان می‌شود. علاوه بر این معاون مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی بیمه «ما» از افرادی که با اخذ تسهیلات بانک ملت بیمه مرهونات بانکی این شرکت را دارند درخواست کرد که در نخستین فرصت این موضوع را به بانک اطلاع دهند. وی درباره تعهدات شرکت بیمه ما در حادثه ساختمان پلاسکو، به ایسنا گفته که عمده کار شرکت بیمه ما در حوزه بیمه‌های آتش‌سوزی مربوط به بیمه نامه‌های مرهونات (به رهن گذاشته شده) بانکی بوده و این شرکت بیمه‌نامه مستقیم از بابت ساختمان پلاسکو نداشته است. تاکنون تنها یک مورد مرهونات از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ در سیستم مشاهده شده است. اما بیمه البرز در حادثه پلاسکو تاکنون ۱۱ مورد بیمه‌نامه شناسایی کرده که سه مورد آن در طبقات برج پلاسکو بوده که این سه مورد کاملاً پرداخت شده باقی بیمه‌نامه‌ها مربوط به ساختمان ۵ طبقه پلاسکو است که هنوز توسط کارشناسان بازدید و بررسی نشده و در نتیجه مبلغی هم بابت خسارت آن به خسارت‌دیدگان پرداخت نشده است. همچنین بیمه نوین اعلام کرده که تنها یک بیمه نامه مربوط به حادثه پلاسکو داشته و خسارت مربوط به آن پرداخت شده، مبلغ کل خسارت‌های پرداخت شده ۸۶ میلیون تومان است.

ارسال نظر: